پایان عمر دولت وحدت ملی  و لغو سمت ریاست اجرایی از ساختار سیاسی افغانستان

پنج شنبه 22 اسفند 1398 - 13:7:43
پایان عمر دولت وحدت ملی  و لغو سمت ریاست اجرایی از ساختار سیاسی افغانستان

تهران - الکوثر : سمت ریاست اجرایی از ساختار سیاسی افغانستان که با تشکیل  وحدت ملی در این کشور در سال ۰۲۰۱۴ شکل گرفته بود ، لغو شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در نشستی خبری به صورت تلویحی، لغو ریاست اجرایی دولت وحدت ملی را تایید کرد و گفت: با برگزاری مراسم تحلیف "اشرف غنی"، "عبدالله عبدالله" دیگر ریاست اجرایی دولت وحدت ملی را به عهده نخواهد داشت. 

با لغو ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، نامه های رسمی این نهاد در دستگاه های دولتی اعتبار ندارد .

این درحالی است که اشرف غنی روز دوشنبه در مراسم تحلیف خود گفته بود، دولت وحدت ملی تا دو هفته دیگر به کارش ادامه می دهد.

لغو سمت ریاست اجرایی از ساختارسیاسی افغانستان از جمله موارد قابل پیش بینی پس از برگزاری مراسم تحلیف از سوی عبدالله در قصر پدیدار همزمان با مراسم تحلیف اشرف غنی بود. 

البته به طور طبیعی با شروع بکار دولت جدید افغانستان، عمر دولت وحدت ملی افغانستان نیز به پایان راه خود می رسید اما حذف سمت ریاست اجرایی دو هفته قبل از موعد اعلام شده توسط غنی  که در پنج سال گذشته عبدالله انرا در اختیار داشت، حاکی از تشدید تنش در روابط این دو رقیب سیاسی دارد. 

برغم انکه عبدالله پس از رد نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان  اعلام کرده بود که دولت موازی تشکیل میدهد، اما برگزاری مراسم تحلیف از سوی وی؛ خارج از تصور اشرف غنی و تیم وی بود .

به همین دلیل دو روز پس از برگزاری مراسم تحلیف ، با فرمان اشرف غنی سمت ریاست اجرایی حذف شد تا بدین ترتیب عبدالله از جریان رسمی سیاسی حذف شود . معنای این اقدام غنی انست که عبدالله دیگر هیچ جایگاه رسمی سیاسی ندارد و مکاتبات وی به نهادهادی قانونی افغانستان فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است. 

رییس جمهوری افغانستان با لغو سمت ریاست اجرایی از ساختار سیاسی به نهادهای رسمی این کشور به طور غیر مستقیم دستور داده که از همکاری با عبدالله امتناع کنند، زیرا وی هیچگونه جایگاهی در دولت افغانستان ندارد. 
غنی قصد دارد با لغو سمت ریاست اجرایی ،عملا  تشکیل  دولت موازی وعده داده شده توسط عبدالله را عقیم کند و هر گونه صدور دستور توسط وی از جمله در عزل و نصب  مقامات محلی به خصوص در ولایات شمالی افغانستان را بی اثر کند.

این گمانه وجود دارد که اشرف غنی با لغو سمت ریاست اجرایی ، تلاش کرد رویارویی با عبدالله را بیش از گذشته آشکار کند تا شرایط سیاسی در افغانستان تا حدودی از وضعیت ابهام خارج شود. 

غنی با این اقدام درصدد است ضمن کوتاه کردن دست عبدالله از ابزارهای قدرت، هرگونه دستور وی برای پیشبرد تشکیل دولت موازی را فاقد پشتوانه کند و از این طریق عبدالله را از تداوم این مسیر بازدارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 22 اسفند 1398 - 12:56:58