سفر پمپئو به افغانستان؛ تلاش برای مصالحه سیاسی و نجات توافق آمریکا و طالبان

دو شنبه 19 اسفند 1398 - 11:53:29
سفر پمپئو به افغانستان؛ تلاش برای مصالحه سیاسی و نجات توافق آمریکا و طالبان

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا امید زیادی به توافق اخیر امریکا و طالبان به منزله آغازی برای کاهش شمار نظامیان این کشور در افغانستان بسته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با این حال نقض مکرر این توافق و نیز تشدید تنش سیاسی بین دو مدعی ریاست جمهوری افغانستان حیات آن را در معرض مخاطره قرار داده است. 

در این راستا «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفری از قبل اعلام نشده یکشنبه شب وارد کابل شد تا راهی برای مصالحه بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو مدعی منصب ریاست جمهوری افغانستان پیدا کند.

پمپئو در حالی وارد کابل شد که «زلمی خلیل زاد» فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نتوانست این بن بست را بشکند. گفته می شود که پمپئو با عبدالله عبدالله و اشرف غنی دیدار کرده است. 

پس از این دیدار «فضل احمد معنوی» یکی از اعضای برجسته تیم عبدالله عبدالله در توئیتی اعلام کرد که مراسم تحلیف کاخ ریاست جمهوری  به تعویق افتاد. درپی آن ،«شاه حسین مرتضوی»مشاور ریاست جمهوری افغانستان این مساله را تکذیب کرده و تاکید کرد که مراسم تحلیف کاخ ریاست جمهوری توسط اشرف غنی برگزار خواهد شد.

پس از آن «فخرالدین قاری زاده» یکی از اعضای تیم عبدالله عبدالله در صفحه فیسبوک خود نوشت که براساس میانجیگری و رفت و آمدهای شب گذشته توافق صورت گرفت که مراسم تحلیف تعلیق شود.

با توجه به اینکه عبدالله عبدالله و اشرف غنی هردو روز گذشته برای یکدیگر کارت دعوت شرکت در مراسم تحلیف فرستاده بودند، اگر مراسم تحلیف هردو مدعی ریاست جمهوری اجرا شود، بحران سیاسی در افغانستان شدت گرفته  و می تواند افغانستان را به دو جبهه متخاصم تقسیم کند .این امر در آستانه آغاز  گفت وگوی صلح بین الافغانی می تواند اساسا آن را زیر سئوال برده و بدین ترتیب امیدهای واشنگتن برای مصالحه بین طالبان و دولت مرکزی افغانستان را از میان ببرد.

جدای از این مساله، نقض مکرر آتش بس اعلام شده طبق توافق آمریکا و طالبان از سوی دو طرف ،  موجب کاهش خوش بینی به بقای این توافق شده است. طبق این توافق قرار شد که آمریکا طی 18 ماه به مرور نیرو های نظامی خود را از خاک افغانستان خارج کند تا این کشور از درگیری ها و ناآرامی ها نجات پیدا کند، ولی مسئله مهم تری که کمتر خود نمایی می کند این است که برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان، توافق بین الافغانی طالبان و دولت مرکزی از اهمیت بیشتری برخوردار است و صلح با آمریکا به معنی ایجاد صلح در افغانستان نیست.

طالبان مدعی است که در افغانستان دولتی وجود ندارد و توقف جنگ با آمریکا شامل نیروهای افغان نمی‌شود؛ بنابراین برای پایان درگیری‌ها با آن‌ها به توافق دیگری نیاز است.

بدین ترتیب بدون آغاز مذاکره بین طالبان و دولت مرکزی افغانستان ، عملا اجرای موثر توافق  آمریکا و طالبان زیر سئوال خواهد رفت. ضمن اینکه طالبان برای شروع مذاکره خواستار آزادی 5000 زندانی خود شده و شرط ورود به مذاکرات را این موضوع اعلام کرده است . درمقابل اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، تاکید کرد که هیچ تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان به عنوان پیش شرط برای مذاکره وجود ندارد ولی می‌تواند از موارد توافقنامه باشد.

این در حالی است که یکی از شروط در توافق طالبان و آمریکا ، آزادی 5000 زندانی طالبان به منظور اعتمادسازی ذکر شده است.  «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در مصاحبه با رویترز بیان کرد:«ما برای ما برای گفتگوهای بین‌الافغانی کاملاً آماده هستیم اما منتظر آزادی پنج هزار زندانی خود می‌باشیم.»

واشنگتن در حالی این تعهد را کرده است که آزادی زندانیان از زندان های دولتی افغانستان به هیچ وجه در اختیار تیم مذاکره کننده آمریکایی نیست.

بدین ترتیب حتی اگر بحران سیاسی کنونی در باره رئیس جمهوری آینده افغانستان نیز به نحوی حل و فصل شود، باز هم موانع جدی برای شروع مذکرات بین الافغانی به منظور دستیابی به صلح در این کشور جنگزده وجود دارد. ضمن اینکه مقامات دولت ترامپ به رغم توافق با طالبان برای خروج کامل نظامیان آمریکایی از این کشور باز هم بر لزوم باقی ماندن بخشی از این نیروها در افغانستان تاکید می کنند.این در حالی است که طالبان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان را شرط لازم هر گونه صلحی در این کشور اعلام کرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 19 اسفند 1398 - 11:45:40