«مقاومت» یعنی نرفتن زیربار هرگونه ظلم و ستم

جمعه 16 اسفند 1398 - 20:17:55

تهران- ویژه الکوثر: استاد پژوهش های عالی در حوزه علمیه، «مقاومت» را خط مشی انبیاء و صالحین و به معنای مردود دانستن هرگونه ظلم و ستم دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، استاد شیخ اسد محمد قصیر در برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت: «مقاومت» نوعی خط مشی است که در زندگی و سرگذشته همه انبیاء الهی شاهد آن هستیم. خط مشی همه انبیاء و اولیاء و صالحین، مردود دانستن هرگونه تسلیم شدن در برابر ظلم و بردگی و اشغالگری و سلطه جویی و استکبار است.

اسد محمد قصیر افزود: مقاومت در شریعت اسلامی و از منظر فقهی و حقوقی، جزء حقوق آشکار و فطری انسان است، به این صورت که انسان حق دارد که از جان و آبرو و مال خود دفاع کند و کسی که در این مسیر کشته شود «شهید» محسوب می شود.

این پژوهشگر ارشد دینی مقاومت در اسلام را بر دو نوع دانست و گفت: یک نوع مقاومت زمانی است که فرد از جان و مال و خانواده و وطن خود در برابر متجاوز دفاع می کند. اما نوع دیگر مقاومت زمانی است که انسان از مظلوم و مستضعف در سرزمینی دیگر دفاع می کند به ویژه زمانی که فریاد کمک خواستن آنها را می شنود.

استاد قصیر تاکید کرد: در اسلام، «مقاومت» چیزی فراتر از «حق» شرعی است. به این صورت که مقاومت، یک «تکلیف شرعی» است به این معنا که شخص نمی تواند انتخاب کند که مقاومت کند یا نکند، نمی تواند انتخاب کند که به تجاوز و اشغالگری و ظلم و ستم تن بدهد یا ندهد بلکه وظیفه شرعی دارد که مقاومت کند... در اینجا همه اعم از زن و مرد موظف به دفاع هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


جمعه 16 اسفند 1398 - 20:17:46