واکنش وزارت امور خارجه به توافق بین آمریکا و طالبان

یک شنبه 11 اسفند 1398 - 14:37:25
واکنش وزارت امور خارجه به توافق بین آمریکا و طالبان

تهران - الکوثر : وزارت امور خارجه ایران در واکنش به امضای توافق بین آمریکا و طالبان تاکید کرد: توافق صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق گفت و گوی بین الافغانی با مشارکت گروههای سیاسی این کشور از جمله طالبان و با در نظر گرفتن ملاحظات کشورهای همسایه افغانستان بدست خواهد آمد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ایران از هر تحولی که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند و از تلاشهایی که در این راستا تحت رهبری و مالکیت افغانها انجام شود، استقبال و حمایت می کند.
این بیانیه با بیان اینکه حضور نیروهای خارجی در افغانستان غیر قانونی بوده و از دلایل اصلی جنگ و ناامنی در این کشور است، می افزاید: خروج این نیروها لازمه دستیابی به صلح و امنیت در افغانستان است و هر اقدامی که زمینه خروج این نیروها را فراهم کند به صلح در این کشور کمک خواهد کرد. 
در ادامه بیانیه وزارت امورخارجه ایران آمده است: اقدامات آمریکا تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در افغانستان است و واشنگتن جایگاه حقوقی برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آینده افغانستان ندارد.
وزارت امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد از ظرفیت های مناسبی برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی و نیز نظارت و تضمین اجرای توافقات حاصله برخوردار است. 
در این بیانیه، ایران ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی افغانستان، اعلام آمادگی کرد، در راستای راهبرد امنیت ملی خود، هر گونه کمکی را برای استقرار صلح، ثبات و امنیت در افغانستان ارائه کند.
وزارت امور خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرد: در افغانستان دولتی بر سر کار بیاید که با همسایگان خود روابط دوستانه و برادرانه داشته و بتواند تروریسم را ریشه کن کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 11 اسفند 1398 - 13:53:5