امیر عبداللهیان: ضرورت تشکیل فوری کمیته تحقیق برای ترور شهید سلیمانی

چهار شنبه 30 بهمن 1398 - 18:48:30
 امیر عبداللهیان: ضرورت تشکیل فوری کمیته تحقیق برای ترور شهید سلیمانی

تهران- الکوثر:  ​​​​​​​دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل بر ضرورت تشکیل فوری کمیته تحقیق برای پرونده ترور شهید سلیمانی تاکید کرد.


به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  حسین امیر عبداللهیان در نشست بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در پژوهشگاه قوه قضائیه با بیان اینکه سخنان زیادی درباره شخصیت بزرگ سردار سلیمانی مطرح شده وابعاد مختلف شخصیتی وی برای همه روشن است ، گفت :حدود دو دهه افتخار داشتم در مباحث دیپلماسی در کنار این شهید باشم و در مواردی او را یاری کنم.
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی ترتیبات تصمیم های سیاسی - اجتماعی را برای امنیت ایران در منطقه اجرایی کرد ، افزود: آمریکایی ها بعد از سقوط رژیم شاه تلاش زیادی برای مقابله با ایران و به حاشیه بردن نقش منطقه ای ایران و حذف ایران از ترتیبات سیاسی منطقه ای کردند اما ناموفق بودند.
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه در چنددهه اخیر ما به کمک سردار سلیمانی توانستیم ترتیبات سیاسی جدیدی را در منطقه رقم بزنیم که از آن به نام محور مقاومت یاد می شود ، اضافه کرد : در این جریان ترتیباتی شکل گرفت که مانع تغییرات راهبردی غرب بویژه آمریکا شدیم هرچند ایران و منطقه در این مسیر هزینه های بسیاری را متحمل شدولی امنیت حداکثری را به دست آوردیم.
وی ادامه داد در موفقیت جبهه مقاومت همین بس که وقتی 81 کشور تلاش داشتند تا دولت بشار اسد را ساقط کنند ، با تلاش و مجاهدت رزمندگان ما این تلاش ناکام ماند و نه تنها خاورمیانه مد نظر آنها شکل نگرفت بلکه معادلات جدیدی بر مبنای جبهه مقاومت در خاورمیانه شکل گرفته است.
این دیپلمات با سابقه با تاکید بر ضرورت ورود به مباحث حقوقی درباره ترور شهید سلیمانی ،از ابتکار رئیس قوه قضاییه در تعیین قاضی ویژه برای پرونده گفت: از نگاه سیاسی خودم می گویم شاید این کار کمی دیر شروع شده است.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با اشاره به اینکه در ایران قرار است دادگاهی علیه ترامپ که خود به قتل سردار سلیمانی اعتراف کرده است ، تشکیل شود، افزود: به نظر من تشکیل کمیته حقیقت یاب چندان مهم نیست و ما نیازمند کمیته تحقیقی هستیم که اسناد این اعتراف ترامپ را در دادگاههای داخلی و بین المللی ارائه کند.
وی بااشاره به تحقیقات دولت عراق درباره ترور شهید سلیمانی و ابو مهندس واینکه طبق این تحقیقات مشخص شد که از ساعت ۱۰ صبح روز قبل از حادثه ۳ پهپاد آمریکایی به منطقه آمدند و منتظر عملیات بودند ، گفت : این نشان می دهد عواملی وجود داشتند که اطلاع رسانی را انجام می دادند.
امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه قاضی تحقیق ما باید به عراق برود و درباره موضوعات قضایی صحبت کند و همچنین با رای انقلابی دادگاه ما ترامپ و همه عوامل دخیل محکوم شوند، گفت: باید هر چه سریعتر دادگاهی برگزار و حکمی صادر و به دنیا اعلام شود که ترامپ خود به قتل اعتراف کرده و بر همین اساس تمام داراییهای ترامپ مشمول مقوله تروریستی است و اعلام این موضوع از نظر روانی برای تمام شرکتهای ترامپ دیوانه کننده است.
وی اضافه کرد از یاد نبریم که حکم دادگاه ما علیه ترامپ حکم دادگاه یک کشور ذره بینی نیست حکم دادگاه کشوری است که با اقتدار موشک های بالستیک به مهمترین پایگاه آمریکاییها یعنی عین الاسد شلیک کرد که همه گونه امکانات و آمادگی دفاعی را داشت و قططعا این حکم بازتاب زیادی در دنیا خواهد داشت.
وی با اشاره به حضور دهها میلیونی تشیع کنندگان شهید سلیمانی در ایران و عراق و حضور شخصیتهای برجسته حقوقی و سیاسی در مراسم های شهید سلیمانی و ضرورت بهره گیری از این ظرفیت گفت : حقوقدانان و قضات بین المللی منتظرند تا از آنها برای اظهار نظر و پیگیری این ماجرا دعوت شود و باید از این ظرفیت بهره ببریم.
در این نشست همچنین شماری دیگر از استادان حقوق به ارائه دیدگاههای خود درباره ابعاد مختلف ترور و ضرورت و نحوه پیگیری این جنایت مباحثی مطرح کردند.


چهار شنبه 30 بهمن 1398 - 18:28:34