علل موفقیت شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه سید حسن نصرالله

جمعه 25 بهمن 1398 - 20:6:35
علل موفقیت شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه سید حسن نصرالله

تهران - الکوثر : سید حسن نصرالله در گفت و گو با رسانه ملی ، ضمن تشریح نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل گیری مقاومت ، علل موفقیت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را بیان کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اولین نکته در سخنان دبیرکل حزب الله لبنان این است که اساسا مقاومت به عنوان یک نیروی دفاعی برای مقابله با رژیم صهیونیستی به وجود آمد و نه تنها درصدد توسعه نفوذ در جهان عرب نیست و با کشورهای اسلامی و عربی ضدیت ندارد بلکه در جهت حفظ تمامیت ارضی اسلامی و عربی فعالیت می کند. مقاومت لبنان در شرایطی به وجود آمد که رژیم صهیونیستی در سال 1982 به لبنان حمله کرده بود و در آستانه اشغال بیروت، پایتخت قرار داشت.‌

دومین نکته این است که جمهوری اسلامی ایران نگاه هویتی فرقه گرایانه به تحولات جهان اسلام ندارد بلکه نگاه اسلامی دارد و از همه نخستین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی از کمک به کشورهای اسلامی دریغ نکرده است. در حالی که جمهوری اسلامی درگیر جنگ 8 ساله تحمیلی بود، اما به لبنانی ها برای مقابله با تهاجم اسرائیل کمک کرد.

سومین نکته این است که اسرائیل همواره از بحران در روابط کشورهای اسلامی بهره برداری کرده است. جنگ عراق علیه ایران برای اسرائیل فرصتی بود تا به لبنان حمله و توسعه طلبی ارضی خود را پیگیری کند. امروز نیز اسرائیل از درگیری های داخلی و اختلاف ها میان کشورهای اسلامی برای پیگیری اهداف خود از جمله طرح نژادپرستانه معامله قرن بهره گرفته است.

بخش مهم گفت وگوی سید حسن نصرالله مربوط به شخصیت حاج قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. دبیر کل حزب الله لبنان، حاج قاسم سلیمانی را فرمانده موفق می داند و علل موفقیت وی را در این مصاحبه عنوان کرد.

از دید سید حسن نصرالله، حاج قاسم سلیمانی نگاه برادرانه به جهادگران لبنانی داشت و همین نگاه نیز سبب شکل گیری رابطه برادرانه میان فرمانده فقید نیروی قدس و رزمندگان مقاومت شد.

سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: "چنین روابطی به یکپارچه کردن ایده ها و چشم‌ اندازها، و همکاری و عبور از مشکلات یا اختلافات احتمالی در برخی جزئیات خیلی کمک می ‌کرد."

در واقع این الگوی رفتاری حاج قاسم سلیمانی ثابت می کند که منطق ایران درباره برادری میان کشورهای اسلامی یک شعار نیست بلکه قابلیت عملیاتی شدن دارد.

علاوه بر این، یک مشخصه مهم حاج قاسم سلیمانی حضور فعال وی در میادین جنگ بود. شهید سلیمانی کمتر در تهران بود. حضور میدانی وی در میادین جنگ سبب ایجاد روابط شخصی و محبت آمیز شد و از علل موفقیت این شهید والامقام بود.

سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: "مکتب حاج قاسم یعنی رفتن به عرصه‌ عملیات و میدان عمل. رفتن به سوی دیگران. از سال 1998، یعنی تقریبا 20 سال پیش که حاج قاسم را شناختیم و رابطه مان با او شروع شد، دفعات خیلی کمی ما پیش او رفتیم. همیشه او بود که  پیش ما می ‌آمد."

از دید دبیرکل حزب الله لبنان، یکی دیگر از رموز موفقیت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی این بود که وی صرفا یک ژنرال نظامی نبود بلکه یک متخصص امنیتی هم بود که فهم سیاسی بالایی نیز داشت.

پر کاری ، خستگی ناپذیری و خطر پذیری نیز یکی دیگر از علل موفقیت حاج قاسم سلیمانی از دید دبیر کل حزب الله لبنان بود.

سید حسن نصرالله در بخش پایانی این گفت و گو گفت: "یکی از بزرگترین نعمت‌ های الهی بر من در زندگی‌ ام که البته نعمت ‌هایش همه بزرگ و عظیم‌ اند، آشنایی ‌ام با حاج قاسم سلیمانی است و این برادری و رفاقتی که بین ما به وجود آمد. " 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 25 بهمن 1398 - 18:36:50