تصویب قطعنامه محدودیت اختیارات جنگی ترامپ در سنا

جمعه 25 بهمن 1398 - 14:28:19
تصویب قطعنامه محدودیت اختیارات جنگی ترامپ در سنا

تهران - الکوثر : اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در چارچوب سیاست فشار حداکثری به ویژه اقدام جنایتکارانه وی در صدور دستور ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بغداد، نگرانی شدیدی را در کنگره آمریکا ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، برهمین اساس قانونگذاران امریکایی به ویژه دموکرات ها در صدد محدود کردن اختیارات ترامپ برای جنگ با ایران برآمدند. 

در این راستا سنای آمریکا قطعنامه کاهش اختیارات جنگی ترامپ را تصویب کرد؛ قطعنامه ای که اقدام نظامی آمریکا علیه ایران را بدون مجوز کنگره ممنوع می‌کند. این قطعنامه در رای‌گیری پنجشنبه شب سنای آمریکا با ۵۵ رای موافق در برابر ۴۵ رای مخالف تصویب شد. در این قطعنامه ارائه شده سناتور دموکرات "تیم کین" ، از ترامپ خواسته شده است تا همه خصومت‌های هدفمند خود را علیه ایران ظرف ۳۰ روز کاهش دهد؛ مگر این که سنا آن‌ها را تصویب کند. بررسی این قطعنامه در سه هفته محاکمه استیضاح ترامپ که چهارشنبه هفته گذشته 5 فوریه پایان یافت، متوقف شده بود. 

همان طور که اشاره شد، بر اساس این قطعنامه، هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران به مجوز کنگره نیاز خواهد داشت. سناتور چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنا در توئیتی نوشت: با تصویب قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور آمریکا درباره ایران که سناتور تیم کین آن را طرح کرده بود، اکثریت سناتورها از هر دو حزب هشدار جدی دادند که رئیس جمهور ترامپ بدون تصویب صریح کنگره نمی تواند جنگ راه بیندازد. 

دونالد ترامپ که به شدت مخالف تصویب این قطعنامه بود از قانون گذاران سنا خواسته بود تا به این قطعنامه رای منفی دهند. ترامپ روز چهارشنبه در توییتر نوشت: «برای امنیت کشورمان بسیار مهم است که سنای ایالات متحده به قطعنامه "اختیارات جنگ ایران" رأی [مثبت] ندهد. در موضوع ایران داریم بسیار خوب عمل می‌کنیم و اکنون وقت ضعف نشان دادن نیست.» ترامپ همچنین در توییت دیگری نوشت: «دموکرات تنها با هدف به دردسر انداختن حزب جمهوری خواه این کار‌ها را انجام می‌دهند. اجازه ندهید این اتفاق رخ دهد.»

البته سران جمهوریخواهان در سنا و نیز مجلس نمایندگان به شدت مخالف تصویب این قطعنامه بودند ولی برخلاف خواسته آنها سه نفر از اعضای جمهوری خواه در مجلس نمایندگان و نیز هشت نفر از سناتورهای جمهوری خواه، با دموکرات ها همراه شدند و به این قطعنامه رای مثبت دادند.

پس از تصویب این قطعنامه در سنا، "مایکل مک کول" عضو برجسته جمهوری خواه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان با صدور بیانیه ای تصویب قطعنامه محدودسازی اختیارات جنگی رئیس جمهور را در مجلس سنا اقدامی خطرناک توصیف کرد که دستان رئیس جمهور را می بندد و توانایی او را برای محافظت از آمریکایی ها در خارج از مرزهای این کشور محدود می کند. در بیانیه مک کول تصریح شده است: قطعنامه خطرناک (محدود سازی) اختیارات جنگی رئیس جمهور که در مجلس سنا به تصویب رسید، در تناقض با واقعیت های موجود و بر اساس این پیش فرض دروغین است که آمریکا درگیر خصومت با ایران است. 

مجلس نمایندگان دارای اکثریت دموکرات، 9 ژانویه 2020 نسخه موازی این قطعنامه سنا را تصویب کرد و به دو قطعنامه خواهان کاهش اختیارات جنگی ترامپ رأی مثبت داد. دموکرات ها معتقدند که گرچه ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا باید همواره قدرت و اختیار دفاع از آمریکا را در برابر حملات احتمالی و قریب الوقوع داشته باشند، ولی قدرت و اختیارات اجرایی مربوط به جنگ در آنجا متوقف می‌شود که یک جنگ تهاجمی به تصویب نهایی کنگره نیاز  دارد.  

تصویب قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ با ایران با حمایت هر دو حزب در کنگره، دومین تجربه ترامپ در این زمینه است. کنگره آمریکا در سال 2019 نیز قطعنامه اختیارات جنگی با هدف محدود کردن حمایت‌ نظامی دولت ترامپ از ائتلاف سعودی در جنگ یمن تصویب کرد که ترامپ آن را وتو کرد. کاخ سفید در واکنش به قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ در قبال ایران نیز اعلام کرده است که رئیس‌جمهور آمریکا هر مصوبه ای را که اختیارات او را محدود کند، وتو خواهد کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 25 بهمن 1398 - 13:57:25