تلاش کنگره آمریکا برای مهار قدرت جنگی ترامپ

پنج شنبه 24 بهمن 1398 - 15:18:47
تلاش کنگره آمریکا برای مهار قدرت جنگی ترامپ

تهران - الکوثر : رویکرد جنگ طلبانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا علیه ایران پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و همراهان وی ، نگرانی روز افزونی را در کنگره آمریکا برانگیخته و به ویژه دموکرات های کنگره در صدد محدود کردن اختیارات ترامپ در زمینه جنگ با ایران برآمدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پس از تصویب قطعنامه ای در مجلس نمایندگان درزمینه کاهش اختیارات جنگی ترامپ برای جنگ علیه ایران، اکنون نوبت به تصمیم سنای آمریکا در این باره رسیده است . در حالیکه سنای آمریکا قرار است تا در اواخر روز پنج شنبه  13 فوریه درباره قطعنامه تحدید اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور رأی‌گیری کند، دونالد ترامپ بار دیگر از سناتورها خواست از تصویب این طرح خودداری کنند. وی مدعی است که چنین طرحی به معنی بستن دست رئیس‌جمهوری و ارسال پیام ضعف به ایران است.

ترامپ روز چهارشنبه در توییتر نوشت: «برای امنیت کشورمان بسیار مهم است که سنای ایالات متحده به قطعنامه "اختیارات جنگ ایران" رأی [مثبت] ندهد. در موضوع ایران داریم بسیار خوب عمل می‌کنیم و الان وقت ضعف نشان دادن نیست.»  

ترامپ بار دیگر اظهارات بی‌اساس خود درباره ترور سردار سلیمانی را مطرح کرده و مدعی شد که مردم آمریکا از این اقدام حمایت می‌کنند. به گفته ترامپ : «اگر دستان من بسته بود، ایران وضع خوبی داشت. [این قطعنامه] سیگنال بسیار بدی ارسال می‌کند. دموکرات‌ها فقط دارند این کار را می‌کنند تا به حزب جمهوری‌خواه ضربه بزنند. اجازه ندهید این اتفاق بیافتد.» 
بر اساس قطعنامه ای که قرار است امشب در سنا به رأی گذاشته شود، مجوز جنگ عراق که آمریکا ترور سردار سلیمانی را با استناد به آن انجام داده، لغو شده و هرگونه اعلام جنگ علیه ایران به تصویب کنگره منوط می‌شود.

در قطعنامه ارائه شده سناتور دموکرات  "تیم کین" از ترامپ درخواست می‌شود همه خصومت‌های هدفمند خود را علیه ایران ظرف ۳۰ روز کاهش دهد مگر این که سنا آن‌ها را تصویب کند. لحن این قطعنامه به گونه‌ای انتخاب شده است که بتواند حمایت جمهوریخواهان را هم جلب کند. پیش از این یعنی در 9 ژانویه 2020 مجلس نمایندگان آمریکا هم قطعنامه مشابهی را تصویب کرده بود. ترامپ در آن هنگام در واکنش به تصویب این قطعنامه که 3 نماینده جمهوریخواه نیز به آن رای مثبت دادند، مدعی شد که این کار امکان درز اطلاعات در مورد جزئیات اقدام نظامی علیه ایران را افزایش می دهد. 
کاخ سفید تهدید کرده که در صورت تصویب قطعنامه  محدود کردن اختیارات  رئیس جمهوری در جنگ علیه ایران در سنا، ترامپ آن را وتو می‌کند. نکته مهم اینکه 8 نفر از سناتورهای جمهوریخواه خواهان به بحث گذاشتن این قطعنامه در سنا شده اند و بدین ترتیب پیش بینی می شود که درصورت رای گیری در باره آن در سنا،  احتمال به تصویب رسیدن این قطعنامه زیاد است. 

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا از مخالفان تصویب قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور است. هر چند جمهوری خواهان تایید می‌کنند اختلاف نظر‌هایی درون حزبی وجود دارد، اما آن‌ها تلاش کرده‌اند حمایت سناتور‌های جمهوری خواه را از  قطعنامه "  کین "  ناچیز نشان دهند.
"تیم کین" سناتور دموکرات که این قطعنامه را ارائه کرده و سایر حامیان این قطعنامه بر این باورند که قطعنامه پیشنهادی به هیچ وجه مربوط به ترامپ یا حتی ریاست جمهوری نیست بلکه تاکیدی بر قدرت و اختیارات کنگره برای اعلان جنگ علیه یک کشور دیگر است. کین ضمن رد ادعاهای مطرح شده از سوی ترامپ و حامیانش گفت: دقیقا بر عکس این مساله درست است. زمانی که بر اجرای قانون 
پافشاری می‌کنیم، آن هم در جهانی که نیاز به قوانین بیشتری دارد، و می‌گوییم این تصمیم ساختاری و اساسی است و قوانینی داریم که ملزم به رعایت و اجرای آن هستیم، می‌توانیم بگوییم که این یک تصمیم درست است.  
دموکراتها معتقدند که  گرچه ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا باید همواره قدرت و توانایی دفاع از آمریکا را در برابر حملات احتمالی و قریب الوقوع داشته باشند، ولی قدرت و اختیارات اجرایی مربوط به جنگ در آنجا متوقف می‌شود و یک جنگ تهاجمی نیاز به تصویب نهایی از سوی کنگره آمریکا دارد.

اگر قطعنامه اختیارات جنگی با حمایت هر دو حزب تصویب شود، که انتظارمی رود تصویب شود، دومین مرتبه‌ای خواهد بود که ترامپ چنین موضوعی را تجربه می‌کند. سال گذشته سناتورها یک قطعنامه اختیارات جنگی با هدف محدود کردن حمایت‌های نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن تصویب کردند که ترامپ آن را وتو کرد.
با توجه به تقابل بین دموکراتها و ترامپ بر سر مسائل مختلف ، تصویب احتمالی این قطعنامه در سنا که از حمایت شماری از سناتورهای جمهوری خواه نیز برخوردار است،  نماد دیگری از تلاش جدی کنگره برای جلوگیری از اقدامات جنگ افروزانه ترامپ و تیم امنیتی وی محسوب می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 24 بهمن 1398 - 14:46:34