پیمان عدم تعرض با کشورهای عربی ؛ گام دوم اجرای معامله قرن

سه شنبه 22 بهمن 1398 - 18:1:12
پیمان عدم تعرض با کشورهای عربی ؛ گام دوم اجرای معامله قرن

تهران - الکوثر : "شیخ حمد بن جاسم آل ثانی"، نخست وزیر پیشین قطر فاش کرد که رژیم صهیونیستی در پی امضای پیمان عدم تعرض با کشورهای عربی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ از طرح نژادپرستانه معامله قرن رونمایی کرد. با گذشت دو هفته از رونمایی از این طرح، چگونگی اجرای آن نیز بتدریج آشکار می شود.

گام نخست اجرای این طرح، رونمایی از آن بود. در واقع، علنی سازی از طرح و گرفتن باز خورد آن، گام نخست اجرای معامله قرن بود. اکنون آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می کنند مفاد طرح را پیاده کنند.  

برگزاری دیدارهایی میان نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سران کشورهای عربی یک راه برای اجرای معامله قرن است. این دیدارها سبب تابوشکنی در روابط این کشورها با رژیم صهیونیستی و همچنین مشروع جلوه دادن معامله قرن در قالب پذیرش آن از سوی سران برخی کشورهای عرب است.

راه دیگر اجرای معامله قرن که تاکنون به نوعی افشا شد، تدارک برای انعقاد و امضای پیمان عدم تجاوز میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دو کشور مغرب و اردن است. به استثنای مصر و اردن که دارای معاهده صلح با اسرائیل هستند، هیچ یک از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی رابطه رسمی علنی ندارند که از سال ۱۹۴۸ به این سو سرزمین فلسطین را به اشغال خود درآورده است.

اگرچه رژیم صهیونیستی تاکنون برای این کشورها، تهدید جدی نظامی نبود ، اما پیمان عدم تعرض به معنای رسمیت بخشیدن به روابط این کشورها با اسرائیل و عبور از روابط پنهانی خواهد بود.

در واقع، هم دیدار نتانیاهو با سران عرب و هم پیمان عدم تعرض به معنای تکمیل فرآیند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی است؛ فرآیندی که دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید پیگیری می کند.

اگر چه عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی در مفاد معامله قرن نیست، اما لازمه اجرایی شدن این معامله نژادپرستانه محسوب می شود. بر همین اساس نیز در مراسم رونمایی از معامله قرن، سفرای چند کشور عربی حضور داشتند.

نکته مهم دیگر این است که این طرح با اعتراض های گسترده مردمی در کشورهای مختلف از جمله کشورهای عربی مواجه شده است. ایده هایی نظیر دیدار سران عرب با نتانیاهو و همچنین پیمان عدم تعرض میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به معنای نادیده گرفتن و پشت سر گذاشتن این اعتراض ها نیز است.

در واقع ، این ایده ها نشان می دهد که شکاف زیادی میان مردم و حکام در برخی از کشورهای عربی وجود دارد. در همین حال، حاکی از شکاف میان حکومت ها در جهان عرب نیز است چرا که از میان ۲۲ کشور عرب تنها شمار محدودی از آنها رسما یا تلویحاً موافقت خود را با طرح نژادپرستانه معامله قرن اعلام کردند.‌

آمریکا و رژیم صهیونیستی از شکاف در جهان عرب و به خصوص مخالفت اغلب کشورها و اکثریت جمعیت عربی با این طرح آگاه هستند و تلاش دارند با راهکارهایی نظیر پیمان عدم تعرض ثابت کنند که این طرح به مرحله اجرایی رسیده و مخالفت ها تاثیری در آن ندارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 22 بهمن 1398 - 17:47:50