سفر رئیس سیا به رام الله ؛ تلاش برای ارعاب فلسطینی ها

یک شنبه 13 بهمن 1398 - 18:10:22
سفر رئیس سیا به رام الله ؛ تلاش برای ارعاب فلسطینی ها

تهران - الکوثر : رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا " سیا"، بعد از اعلام طرح معامله قرن از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باهدف ارعاب فلسطینی ها به رام الله رفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رسانه های اسرائیلی روز شنبه 1 فوریه خبر دادند که "جینا هاسپل" رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) یک روز پس از اعلام معامله قرن با سفر به شهر رام الله مقر تشکیلات خود گردان فلسطین تلاش کرد تا مقامات فلسطینی   را به ادامه تعامل و همکاری با امریکا ترغیب کرده و تضمین هایی از آنها دریافت کند.هاسپل با «ماجد فرج» مدیر سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین و «حسین الشیخ» وزیر امور داخلی دیدار کرد.

رسانه های اسرائیلی  ادعا کردند که رئیس سیا از مقامات فلسطینی تضمین‌هایی دریافت کرد که روابط میان واشنگتن و تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه خواهد یافت وآسیب نخواهد دید.این رسانه‌ها مدعی شدند که : «هاسپل به عباس اطمینان داده که واشنگتن به اسرائیل اجازه نخواهد داد تا پیش از انتخابات کنست اقدام به الحاق شهرک‌های کرانه باختری و دره رود اردن بکند.» 

پس از آنکه آمریکا با تصمیم "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق فوری دره اردن و شهرک‌های یهودی کرانه‌باختری مخالفت کرد، نتانیاهو تصمیم دارد تا با یک "الحاق کوچک" نمادین طی روزهای آتی، موجبات خرسندی رای‌دهندگان خود را فراهم کند. 
سفر رئیس سیا به جای یک مقام ارشد سیاست خارجی آمریکا به کرانه غربی و مقر تشکیلات خود گردان نشان می دهد که با توجه به واکنش شدید محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان به طرح معامله قرن و پاسخ ندادن به تماس های ترامپ و قطع ارتباط با آمریکا ، واشنگتن در صدد برآمده تا رویکرد تهدید را در قبال این تشکیلات و رئیس آن در پیش گیرد .

به ویژه اینکه ترامپ در حالی به رونمایی طرح معامله قرن پرداخت که طرف دیگر این طرح یعنی فلسطینی ها نه فقط به طور رسمی در جریان مفاد آن قرار نگرفته بودند، بلکه هیچ یک از آنها اعم از تشکیلات خودگردان و یا گروه های جهادی فلسطین این طرح را قبول نکرده و با شدت آن را رد کرده اند.
با اینکه محمودعباس تاکنون اقدامات سازشکارانه زیادی در قبال رژیم صهیونیستی انجام داده ، اما وی نیز این طرح را غیرقابل پذیرش دانسته و ایده‌ای محکوم به شکست نامیده که به زباله‌دانی تاریخ خواهد پیوست.عباس همچنین در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی او را به ایجاد تغییر در توافقنامه اسلو متهم و اعلام کرد طرف فلسطینی دیگر هیچ ارتباطی با این توافقنامه ندارد.

محمود عباس روز شنبه 1 فوریه در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره گفت:  «ما مطلقا این راه حل را نخواهیم پذیرفت و من هرگز در کارنامه خود این امر را که قدس را فروخته‌ام، درج نخواهم کرد. آنها برای ما شرط گذاشتند که موجودیت دولت یهود را به رسمیت بشناسیم تا از این راه حسن نیت خود را ثابت کنیم.»
با توجه به مخالفت شدید رهبران فلسطینی با طرح معامله قرن، آمریکا از در تهدید علیه آنها وارد شده است. "جرد کوشنر" داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا با تحقیر سران کنونی تشکیلات خودگردان به خصوص محمود عباس و تهدید به کنار گذاشتن وی از ریاست این تشکیلات و نیز با تأکید بر این که طرح موسوم به معامله قرن به منزله آخرین فرصت است گفت: اگر رهبری فلسطین برای موافقت با این طرح جرأت نداشته باشد، شاید رهبری آینده فلسطین با آن موافقت کند.
با این حال محمود عباس بر این مساله تاکید کرده که هیچ گاه ننگ قبول طرح معامله قرن را نخواهدپذیرفت . به ویژه اینکه طبق این طرح قدس به عنوان پایتخت  غیر قابل تقسیم رژیم صهیونیستی شناخته شده و بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن خود نفی شده است. ضمن اینکه کشور فلسطینی مد نظردر این طرح صرفا در بخش بسیار کوچکی از خاک فلسطین تشکیل شده و به صورت قطعاتی جدا از هم خواهد بود که به وسیله پلها و تونل ها به هم متصل می شود. در واقع ترامپ همه امتیازات ممکن را در چارچوب طرح معامله قرن به رژیم صهیونیستی داده و حتی از اعطای کوچک ترین امتیازها ویا رعایت اساسی ترین حقوق فلسطینی ها نیز دریغ ورزیده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 13 بهمن 1398 - 16:45:42