تلاش جمهوری خواهان سنا برای کتمان حقیقت در روند استیضاح ترامپ

شنبه 12 بهمن 1398 - 19:28:42
تلاش جمهوری خواهان سنا برای کتمان حقیقت در روند استیضاح ترامپ

تهران - الکوثر : مساله استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به مراحل حساسی رسیده است. پس از تصویب استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان و ارسال آن به مجلس سنا، جمهوری خواهان که در این مجلس اکثریت را دارند، به مانع تراشی در این زمینه پرداخته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جمهوری خواهان برای پایان دادن به این پرونده و حرکت به سوی رای گیری نهایی عجله دارند. 

مجلس سنا جمعه شب 31 ژانویه با طرح احضار شاهدان جهت ادای شهادت در جلسات دادگاه استیضاح ترامپ مخالفت کرد. این طرح با اختلاف کم 51 رأی مخالف در برابر 49 رأی موافق رد شد. به این ترتیب هیچ شاهدی برای ادای شهادت در دادگاه استیضاح ترامپ حاضر نخواهد شد.

بحث لزوم احضار شاهدان به ویژه "جان بولتون" مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به دادگاه استیضاح ترامپ از زمانی داغ شد که در بخشی از کتاب در دست انتشار وی که نیویورک تایمز افشا کرد، مساله فشار به اوکراین برای انجام تحقیقات علیه "هانتر بایدن" فرزند "جو بایدن" رقیب انتخاباتی ترامپ در سال 2020 مورد تاکید قرار گرفته است.

مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه 15 ژانویه طرح ارسال لوایح استیضاح "ترامپ" به مجلس سنای آمریکا را تصویب کرده بود. دادگاه استیضاح در سنا  نیز از روز سه شنبه 21 ژانویه با تشریح موارد اتهامی از سوی مسوولان استیضاح ترامپ، آغاز شد.

به نظر می رسد اقدام هماهنگ سناتورهای جمهوری خواه ، جز دو نفر از آنها، در جلوگیری از احضار شهود به دادگاه استیضاح "ترامپ" با هدف حمایت از رئیس جمهوری جنجالی آمریکا در مقابل افشاگری ها صورت گرفته است. 

به گفته آدام شیف، رئیس گروه دموکرات استیضاح کننده ترامپ : هرگونه مخالفت سناتورها با حضور شاهدان بیشتر و ارائه اسناد جدید در جلسات استیضاح باعث شکل گیری بدعت نامناسبی در تاریخ آمریکا می شود و عواقب پایدار و آسیب زننده ای خواهد داشت...این کار واقعا سابقه ای خطرناک و ماندگار ایجاد خواهد کرد که همه ما در آینده مجبور خواهیم شد با آن کنار بیاییم.

سناتورهای جمهوری خواه به خوبی از این مساله آگاهند که ادای شهادت توسط شهود کلیدی مانند جان بولتون، می تواند ادامه  حمایت از ترامپ را بسیار سخت نموده و در عین حال تاثیر منفی بر کارزار انتخاباتی وی برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 بگذارد. در عین حال این اقدام جمهوری خواهان نشانه آشکاری از تقدم مصالح و منافع حزبی بر منافع ملی است.

با توجه به ادای شهادت ها و مدارک افشا شده تاکنون کاملا مشخص شده که ترامپ صرفا در راستای منافع سیاسی اش و برای از میدان به در کردن "جو بایدن" رقیب دموکرات خود در انتحابات ریاست جمهوری 2020 و با سوء استفاده از اختیارات منصب ریاست جمهوری، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین راتحت فشار شدید به منظور اجرای خواسته های خود قرار داده است. در عین حال ترامپ پس از آغاز استیضاح تلاش جدی برای مانع تراشی در اجرای عدالت صورت داده است.

این همان دو اتهامی است که دموکرات ها در قطعنامه استیضاح علیه ترامپ در مجلس نمایندگان به تصویب رساندند. دموکرات ها معتقدند اقداماتی که تا  امروز رئیس جمهوری این کشور انجام داده به طور جدی قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است.

در عین حال اقدام جمهوری خواهان در مخالفت با احضار شاهدان برای استیضاح ترامپ در سنا، سنت بدی را در تاریخ سیاسی آمریکا ایجاد می کند. از این پس در جریان استیضاح یک رئیس جمهور در صورتی که وی این نتیجه برسد که به نفع او است که جلسات استیضاح و محاکمه بدون حضور شاهدان برگزار شود، می تواند به جلسات استیضاح  دونالد ترامپ اشاره و به آن استناد کرده و استدلال نماید که می توان درباره مجرم یا بی گناه بودن یک متهم بدون حضور حتی یک شاهد و یا حتی بررسی یک سند  قضاوت کرد. 

چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنا با اشار ه به رای جمهوری خواهان، آن را یک "فاجعه بزرگ" خوانده و گفت: آمریکا این روز را به یاد خواهد آورد، هنگامی که مجلس سنا به وظایف خود عمل نکرد، هنگامی که مجلس سنا از حقیقت دور شد و با یک محاکمه شرم آور همراه بود.

با این همه حتی اگر همان طور که پیش بینی شده، ترامپ بتواند با رای منفی جمهوری خواهان در سنا از کمند استیضاح رهاشود، تاثیرات منفی  چگونگی و فرایند این امر به ویژه ممانعت از احضار شهود در جلسات محاکمه در سنا به منزله نقطه ضعفی خواهد بود که رقیب دموکرات ترامپ از آن برای حمله به وی در جریان کارزار و مناظرات انتخاباتی استفاده قابل ملاحظه ای خواهد کرد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 12 بهمن 1398 - 18:3:48