معامله قرن و نظم امنیتی خاورمیانه

پنج شنبه 10 بهمن 1398 - 16:43:45
معامله قرن و نظم امنیتی خاورمیانه

تهران - الکوثر : طرح نژادپرستانه معامله قرن سرانجام از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سفیران برخی کشورها عربی رسماً رونمایی شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سوال مهم این است که این طرح چه تاثیراتی بر نظم امنیتی منطقه غرب آسیا خواهد داشت؟
مهمترین پیامد این طرح این است که ناامنی، بی ثباتی و خشونت در منطقه غرب آسیا روند تصاعدی پیدا خواهد کرد.
روابط بین الملل امروز به گونه ای است که یک شخص بتواند برای کشوری دیگر در منطقه ای دیگر تصمیم بگیرد و بقیه نیز ملزم به اجرا کردن آن باشند.
امروز عصر "بیداری انسان ها" است و این بیداری به خصوص در منطقه غرب آسیا در یک دهه اخیر نمود بیشتری دارد.
آشکار شدن دست آمریکا در ساخت گروههای تروریستی نظیر داعش و مبارزه گروههای مقاومت با این گروههای تروریستی از نشانه های آشکار بیداری در منطقه غرب آسیا است.
اگرچه در معامله نژادپرستانه قرن بر خلع سلاح گروههای مقاومت فلسطین تاکید شد، اما قرار نیست این نسخه آمریکایی از سوی گروههای فلسطینی اجرا شود؛ کمااینکه این طرح سبب اجماع و وحدت گروههای فلسطینی با محوریت مخالفت با معامله قرن شده است.
اگرچه «جرد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ مدعی شد که طرح ترامپ این فرصت را به اسرائیل می دهد که از امنیت بیشتری در منطقه برخوردار باشد، اما این طرح حتی برای اسرائیل نیز ناامن بیشتر در پی خواهد داشت.
در همین راستا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به این طرح اعلام کرد که رونمایی از معامله قرن موجب انفجار اوضاع در سرزمین های اشغالی خواهد شد.
پیامد دیگر طرح معامله قرن، اثبات این موضوع است که رژیم صهیونیستی و آمریکا"محور شرارت واقعی" در منطقه غرب آسیا هستند.
معامله قرن چیزی جز "شرارت بیشتر" برای غرب آسیا در پی نخواهد داشت و این شرارت "تولیدی" سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی برای غرب آسیا است.
پیامد سوم این است که حضور برخی سفیران عربی در مراسم رونمایی از طرح ننگین معامله قرن و همچنین حمایتی که برخی دیگر از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی پس از رونمایی از این طرح به عمل آوردند، صریحاً ثابت کرد که محور سازش در منطقه غرب آسیا به رهبری آل سعود نه تنها دغدغه حمایت از فلسطین ندارد بلکه آشکارا در مسیر منافع رژیم صهیونیستی گام بر می دارد.
بدون شک همان گونه که حزب الله لبنان در بیانیه خود پس از رونمایی از معامله قرن اعلام کرد "اگر همدستی و خیانت برخی نظامی های عربی نبود این طرح هرگز رونمایی نمی شد."
همچنین تردیدی نیست که ملت های مسلمان هرگز خیانت کشورهای عربی حامی طرح معامله قرن را فراموش نخواهند کرد.
اما نکته پایانی اینکه رئیس جمهوری آمریکا در حالی پیش از رونمایی از طرح معامله قرن و پس از رونمایی از آن مدعی شد که نگران وضعیت مردم فلسطین و رنج های آنها است که در طرح معامله قرن طرح حتی از پایان محاصره غزه نیز هیچ سخنی به میان نیامده است.
غزه از سال 2006 تاکنون تحت محاصره همه جانبه رژیم صهیونیستی قرار دارد که پیامد شکل گیری بزرگترین زندان روباز دنیا برای مردم غزه و فاجعه انسانی در این باریکه است، اما ترامپ حتی اشاره ای نیز به این موضوع نکرد و مدعی شد که مردم فلسین باید در صلح و امنیت زندگی کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 10 بهمن 1398 - 15:12:12