افشاگری جان بولتون، ضربه ای دیگر به ترامپ در جریان استیضاح

دو شنبه 7 بهمن 1398 - 13:46:22
افشاگری جان بولتون، ضربه ای دیگر به ترامپ در جریان استیضاح

تهران - الکوثر : جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، در سپتامبر 2019 به دلیل اختلاف نظرهای شدید با دونالد ترامپ رئیس جمهوری جنجالی این کشور ، از سمت خود برکنار شد و از همان زمان گزارش هایی درباره قصد بولتون برای افشاگری درباره ترامپ و دولت وی منتشرشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اکنون این مساله، آن هم در بحبوحه استیضاح ترامپ در سنا تحقق یافته است. 

روزنامه نیویورک‌تایمز در شماره روز دوشنبه خود نوشت به بخش‌هایی از کتاب منتشر نشده بولتون دست یافته که ثابت می‌کند رئیس جمهور آمریکا کمک نظامی به اوکراین را به تحقیقات علیه رقیب خود مشروط کرده است. 

بولتون در این کتاب نوشته است که ترامپ در اوت 2019 به وی گفته بود، کمک نظامی 391 میلیون دلاری به اوکراین را متوقف می‌کند. ترامپ این کار را برای مجبور کردن مقام‌های اوکراینی به انجام تحقیقات علیه دموکرات‌های آمریکا از جمله جو بایدن نامزد حزب دموکرات و جدی‌ترین رقیب ترامپ در انتخابات 2020 انجام می‌دهد.

اذعان بولتون به این مساله درواقع به معنای صحه نهادن بر اتهامات دموکرات ها علیه ترامپ در جریان استیضاح در مجلس نمایندگان و اکنون در سنا است.

مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها اواخر 2019، دو اتهام را در پرونده موسوم به "اوکراین گیت" به ترامپ وارد کرد.

این دو اتهام عبارتند از: سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی بر سر ایفای وظایف کنگره. پس از ارسال قطعنامه استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان به سنا، اکنون این مجلس در حال برگزاری محاکمه رئیس جمهور آمریکا است؛ دموکرات‌های مجلس نمایندگان در نقش دادستان، اتهام‌های خود علیه ترامپ را مطرح کرده‌اند و در حال حاضر وکلای وی دفاعیات شان را بیان می‌کنند. در نهایت سنای آمریکا برای برکنار کردن یا ماندن ترامپ در قدرت رای‌گیری خواهد کرد. با توجه به اینکه استیضاح ترامپ حول محور اوکراین گیت در جریان است، لذا این افشاگری می تواند ضربه سختی به رئیس جمهور آمریکا وارد کند. 

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به گزارش نیویورک تایمز، در توئیتی نوشت: اکنون می دانیم چرا رئیس جمهور مانع درخواست ما برای شهادت دادن بولتون شد. بولتون به طور مستقیم اصل دفاعیه رئیس جمهور را رد می کند. اگر جلسه محاکمه قرار است منصفانه باشد، سناتورها باید اصرار داشته باشند بولتون به عنوان شاهد به سنا فراخوانده شود و یادداشت های خود و اسناد دیگر را ارائه دهد.

هر چند دموکرات‌ها خواهان شهادت دادن بولتون در محاکمه ترامپ در سنا هستند که اکنون در جریان است، اما ترامپ هفته پیش در کنفرانسی خبری گفت که بولتون نباید شهادت دهد، زیرا ممکن است اظهارات او خلاف امنیت ملی آمریکا باشد. این در حالی است که بولتون که به صورت ناگهانی ازسوی ترامپ اخراج شد و پس از آن مدت‌ها صفحه توئیترش توسط کاخ سفید مسدود بود، برای حضور در جلسه محاکمه ترامپ در سنا اعلام آمادگی کرده است.

سناتور باب منندز عضو ارشد سنای آمریکا در واکنش به گزارش نیویورک تایمز  در توئیتی نوشت: در حال حاضر شکی نیست که بولتون اطلاعاتی دارد که باید از سوی سنا و عموم مردم شنیده شود. هم اکنون. نه زمانی که دادگاه پایان یافت، نه زمانی که کتاب او منتشر شد. اکنون.

با توجه به انتشار بخش هایی از افشاگری های بولتون درباره ترامپ و رویکرد وی در قبال اوکراین، می توان پیش بینی کرد که فشارها برای وادار کردن ترامپ و جمهوری خواهان به منظور حضور مقامات مربوط به مساله اوکراین گیت در جلسات محاکمه ترامپ در سنا افزایش یابد. کما اینکه از هم اکنون دموکرات ها پیگیر این مساله هستند. 

چاک شومر سناتور دموکرات در توئیتی نوشت: جان بولتون شواهد و مدارکی دارد. این بستگی به چهار عضو جمهوری خواه سنا دارد که اطمینان حاصل کنند جان بولتون، میک مولوانی و دیگران که آگاهی مستقیم از اقدامات ترامپ دارند در دادگاه سنا شهادت دهند.

هر چند جمهوری خواهان مصمم هستند تا به هرنحو ممکن مانع از رسیدگی صحیح به اتهام های ترامپ در سنا شوند اما اکنون این کار دشوار شده و آنها صرفا در راستای مصالح حزبی تلاش خواهند کرد تا این افشاگری ها را ناچیز و بی اهمیت جلوه دهند. در مقابل، دموکرات ها تلاش خواهند کرد از این امر برای وادار کردن جمهوری خواهان به منظور ادای شهادت  توسط مقامات کلیدی مرتبط با اوکراین گیت، بهره ببرند. بدین ترتیب سناتورهای جمهوری خواه در سنا، به دلیل نادیده گرفتن سوء استفاده آشکار ترامپ از قدرت تحت فشار شدید افکار عمومی قرار خواهند گرفت.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 7 بهمن 1398 - 13:38:30