بیانیه مشترک پنج کشور درباره هواپیمای اوکراینی

جمعه 27 دی 1398 - 6:56:6
بیانیه مشترک پنج کشور درباره هواپیمای اوکراینی

تهران - الکوثر : وزیران خارجه کشورهای کانادا ، اوکراین ، سوئد ، افغانستان و انگلیس که تعدادی از اتباع آنها در هواپیمای اوکراینی جان باختند در پی نشستی مشترک در لندن با قدردانی از همکاریهای ایران و تاکید بر ضرورت ادامه آن ، بیانیه مشترک صادر کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این نشست که بدون حضور نماینده ایران اما با حضور نماینده لهستان در محل سفارت کانادا در لندن برگزار شد اعضای گروهی که پاسخ برای بازماندگان قربانیان پرواز PS 752 نامیده شدند توافق کردند در همکاری با ایران شفافیت ، تسکین الام خانواده های داغدار و پاسخگویی و عدالت برای خانواده قربانیان را پیگیری کنند. 
در این بیانیه امده است نشست لندن منجر به تصویب طرحی پنج بخشی شده است که برای همکاری با مقامات ایران پیگیری خواهد شد.
پنج بخش این بیانیه مشترک که فرانسوا فلیپ شامپانی وزیر خارجه کانادا آن را قرائت کرد به این شرح است :
1 – دسترسی کامل مامواران مربوط به خدمات کنسولی در ایران .
2 – مراحل شناسایی هویت قربانیان و تحویل اجساد انان با احترام و با رعایت موازین بین المللی و با رضایت خانواده ها انجام شود.
3 – آغاز بررسی بین المللی و شفاف با شرکت دولت های سوگوار و با رعایت مقررات هوانوردی غیرنظامی.
4 – ایران که مسئولیت سرنگونی پرواز PS 752 را بر عهده گرفته است مسئولیت پرداخت تاوان به خانواده قربانیان را بر عهده گیرد.
5 – حسابرسی از افراد مسئول در یک بررسی مستقل و جامع به صورت شفاف و مطابق قوانین قضایی و معیارهای بین المللی و حقوق بشر انجام شود.
در پایان این بیانیه مشترک ضمن قدردانی از همکاری ایران در این باره امده است : ما دولت ایران را به تداوم همکاری در این باره ترغیب می کنیم. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 27 دی 1398 - 6:15:22