انتقاد سازمان ملل از حملات به یمن به عنوان نقض آشکار قوانین بین المللی

جمعه 6 دی 1398 - 14:40:56
انتقاد سازمان ملل از حملات به یمن به عنوان نقض آشکار قوانین بین المللی

تهران - الکوثر : عربستان سعودی بیش از 4 سال است که در قالب ائتلافی به همراهی امارات، جنگی ظالمانه علیه مردم یمن به راه انداخته و تا کنون ده ها هزار نفر از مردم این کشور را شهید یا زخمی کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی با فروش تسلیحات و پشتیبانی لجستیک و اطلاعاتی از ائتلاف سعودی سهم مهمی در این جنگ دارند. این حملات با انتقاد گسترده جهانی مواجه شده است.  

"لیز گرانده" هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز پنجشنبه حمله اخیر ائتلاف متجاوز سعودی به بازاری در استان صعده در غرب یمن را نقض آشکار قوانین بین المللی دانست.

گرانده در بیانیه مطبوعاتی‌اش گفت : گزارش اولیه نشان می‌دهد که در حمله به بازار "الرقو" در شهرستان "منبه" استان صعده که سه‌شنبه شب روی داد، دست کم ۱۷ غیرنظامی از جمله ۱۲ مهاجر اتیوپیایی کشته و ۱۲ تن نیز زخمی شدند. مقام‌های دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله شمار کشته و زخمی‌های این حمله ائتلاف سعودی را ۳۸ تن اعلام کرده‌اند. 

در ادامه بیانیه گرانده آمده است: این، سومین حمله به بازار الرقو در طول یک ماه است؛ به طوری که شمار قربانیان ناشی از حملات ائتلاف سعودی به این بازار از ۲۲ نوامبر تا کنون به ۸۹ نفر رسیده است. گرانده تاکید کرد: حملات به بازار "الرقو"، نقض آشکار قوانین بین الملی به شمار می‌آید. وی خواستار محاکمه عاملان این حمله و دیگر حملات به یمن شد. 

نکته مهم این که فرانسه با تدارک انواع جنگ افزارها برای رژیم سعودی نقش مهمی در جنایت اخیر در استان صعده ایفا کرده است. "محمدعلی الحوثی" رییس شورای عالی انقلاب یمن با انتشار توئیتی از فرانسه به عنوان شریک جنایات اائتلاف سعودی یاد و تاکید کرد در حمله اخیر به استان "صعده" ۳۸ غیرنظامی با سلاح فرانسوی شهید یا زخمی شدند. 

محمدعلی الحوثی با بیان این که فرانسه سلاح و توانمندی های نظامی خود را در اختیار ائتلاف عربستان قرار می دهد، اعلام کرد: این یک جنایت است و قانون فرانسه هم به قراردادهای تسلیحاتی این کشور با متجاوزان به یمن و ارسال سلاح به آنان بی تفاوت است.

یمن از مارس 2015 هدف حمله ائتلاف سعودی قرار دارد و در این مدت هزاران یمنی کشته و صدها هزار تن زخمی شده اند. مشکلات ناشی از محاصره یمن و ادامه بمباران‌های مراکز غیر نظامی موجب کمبود مواد غذایی و دارویی شده و هزاران نفر از جمله زنان باردار یمنی در سال‌های اخیر به خاطر سوء تغذیه با مشکل رو به رو شده و یا جان خود را از دست داده‌اند.

به رغم گزارش های متعدد سازمان های حقوق بشری درباره کشتار غیرنظامیان یمن و بمباران اماکن و تاسیسات غیرنظامی این کشور به وسیله هواپیماهای سعودی و متحدانش و نیز محکومیت مکرر رژیم سعودی در زمینه نقض حقوق بشر به ویژه پس از قتل جمال خاشقچی رونامه نگار و منتقد معروف سعودی، غربی ها هنوز سهم مهمی در جنگ یمن دارند.

دولت های غربی از جمله فرانسه همچنان روابط نزدیک خود را با رژیم سعودی و متحدانش مانند امارات حفظ کرده اند و از فروشندگان اصلی سلاح به سعودی ها و اماراتی ها محسوب می شوند. عربستان سعودی شریک راهبردی و اقتصادی برای غرب در منطقه و یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات آمریکا و اروپا محسوب می شود. امارات نیز از شرکای منطقه ای مهم غرب است و سالانه میلیاردها دلار از کشورهای غربی از جمله فرانسه سلاح می خرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 6 دی 1398 - 14:17:18