انتقاد روسیه از بی توجهی گوترش به قانون شکنی آمریکا

جمعه 6 دی 1398 - 9:22:9
انتقاد روسیه از بی توجهی گوترش به قانون شکنی آمریکا

تهران - الکوثر : آمریکا با توجه به میزبانی مقر اصلی سازمان ملل متحد همواره درباره حضور دیپلمات ها و مقامات ارشد کشورهای مخالف سیاست های واشنگتن کارشکنی کرده است .

 به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در ماه های اخیر دولت ترامپ سخت گیری علیه دیپلمات ها و مقامات ارشد روس را افزایش داده؛ یه طوری که مانع حضور آنها شده و یا محدودیت های زیادی برای رفت و آمد آنها فراهم کرده است.این مساله موجب اعتراض و انتقاد روسیه از سازمان ملل متحد شده است. 
"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل به دلیل بی تفاوتی به اقدامات امریکا در نقض منشور ملل متحد انتقاد کرد. 
زاخارووا با بیان این که اقدام آمریکا در صادر نکردن روادید برای مقامات روسیه نقض آشکار منشور ملل متحد است گفت: آمریکا صدور روادید برای مقامات روس را به عمد به تاخیر می‌اندازد و دبیرکل سازمان ملل متحد چشم خود را بر اقدامات غیرقانونی آمریکا بسته است. مسکو هشدار داده است که این اقدام می‌تواند به روابط شکننده میان دو طرف آسیب برساند. روسیه سپتامبر 2019 در اعتراض به صادر نشدن روادید یک هیات روس که قصد شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را داشت، یک دیپلمات ارشد ایالات متحده را احضار کرد.  
دولت آمریکا بارها کاملا عامدانه از صدور روادید مقا‌م‌های روس و نیز برخی دیگر از کشورهای مخالف یا رقیب آمریکا از جمله جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست‌های سازمان ملل در نیویورک قصد سفر به آن کشور را داشته اند خودداری کرده و یا آن را به تاخیر انداخته است. کارشکنی‌های آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که این کشور براساس توافق میزبانی مقر سازمان ملل متحد، موظف است سفر مدعوین به این نهاد را تسهیل و برای آن‌ها روادید صادر کند. کشورهای عضو سازمان ملل متحد به این موضوع حساس هستند.  
مجمع عمومی سازمان ملل متحد 18 دسامبر در قطعنامه‌ای علاوه بر محکوم کردن خودداری آمریکا از صدور روادید به دیپلمات‌های روس، از واشنگتن خواست تا به محدودیت‌های ورود دیپلمات‌های ایرانی نیز پایان دهد. این قطعنامه که نمایندگانی از قبرس، بلغارستان، کانادا، کاستاریکا و ساحل عاج آن را پیشنهاد کرده بودند، با اجماع بدون رأی گیری تصویب شد. در قطعنامه مجمع عمومی آمده است که سازمان ملل متحد کشور میزبان را ترغیب می‌کند که همه محدودیت های سفر تحمیل شده بر برخی مأموریت‌ها و مقامات ملیت‌های خاص را حذف کند. 

صدور قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در این زمینه؛ آن هم با اجماع نشان داد که رویکرد زورمدارانه واشنگتن برای اعمال محدودیت علیه مقامات و دیپلمات های کشورهای مخالف یا رقیب آمریکا در سفر به نیویورک و ماموریت آنها در مقر سازمان ملل متحد، مورد قبول کشورهای جهان نیست.  
به نظر می رسد هدف واشنگتن از این گونه اقدامات علیه دیپلمات ها و مقامات کشورهای عضو سازمان ملل متحد که مواضعی برخلاف دیدگاه های آمریکا دارند اخلال در ارتباطات و تعاملات دیپلماتیک و سیاسی مقامات ارشد و دیپلمات های این کشورها است. این کار در مرتبه نخست با صادر نکردن روادید برای آنها صورت می گیر تا اساسا فرصت حضور در سازمان ملل متحد را پیدا نکنند اما اگر وزن سیاسی این کشورها مانند روسیه و ایران بالا باشد و واشنگتن قادر به خودداری از صدور روادید نباشد، در مرتبه بعدی تلاش می کند تا با تاخیرهای زیاد روادید صادر کند و یا دست کم برای برخی از دیپلمات ها و مقامات روادید صادر نکند تا هیئت اعزامی با حداقل افراد ممکن به نیویورک سفر کنند و بدین ترتیب به زعم آمریکایی ها فاقد کارآیی مناسب باشند.  
مساله مهم در این باره، برخورد جدی و قاطع نکردن سازمان ملل متحد با این رویه غیرقانونی آمریکا است؛ همچنان که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به صراحت، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد را به بی توجهی و در واقع چشم پوشی از این تخلف آشکار واشنگتن متهم کرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 6 دی 1398 - 9:20:31