تاکید واشنگتن بر مقابله با نفوذ روسیه و چین در خاورمیانه

چهار شنبه 4 دی 1398 - 16:2:11
تاکید واشنگتن بر مقابله با نفوذ روسیه و چین در خاورمیانه

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها مدعی شده که در راستای کاهش تعهدات واشنگتن به ویژه تعهدات امنیتی و نظامی، قصد کاهش حضوراین کشور را در غرب آسیا دارد.با این حال شواهد نشان می دهدکه واشنگتن نه فقط اقدامی در این زمینه انجام نداده است بلکه قصد تقویت حضور خود را در این منطقه پر اهمیت دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا دیوید شنکر معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک با متهم کردن روسیه و چین به تلاش برای دخالت و کسب منافع در غرب آسیا گفت اقدام واشنگتن علیه این روند در سال آینده افزایش می‌یابد. شنکر با اشاره به تلاش‌های روسیه و چین برای حضور در غرب آسیا تاکید کرد: در سال ۲۰۲۰، شاهد افزایش تلاش‌های آمریکا برای مقابله با دخالت‌های روسیه و اخاذی‌های چین در منطقه خواهیم بود».  

تاکید جدید واشنگتن بر تقویت حضور در غرب آسیا به بهانه مقابله با نفوذ روسیه و چین به عنوان دو قدرت رقیب بین المللی آمریکا در حالی است که بر اساس اعلام مقامات و مردم کشورهای منطقه، آمریکا خود عامل اصلی ایجاد امنی و بی ثباتی و تقویت و گسترش تروریسم در منطقه است. آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند اما از آن زمان تا کنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان رشد چشمگیری داشته و در عین حال واشنگتن زمینه فعالیت داعش را در این کشور جنگ زده فراهم آورده است.

بحران در سوریه نیز از سال 2011 با حمایت گسترده آمریکا و متحدان غربی و عربی آن از گروه‎های تروریستی از جمله داعش برای سرنگونی دولت قانونی سوریه، نابود کردن محور مقاومت و تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شد و واشنگتن هنوز هم به حضور نظامی غیر قانونی خود در شرق سوریه به بهانه حفاظت از میادین نفتی ادامه می دهد.

از سوی دیگر حضور نظامی آمریکا در حوزه خلیج فارس در ماه های اخیر پس از لغو معافیت های نفتی و تشدید اقدامات آمریکا در جلوگیری از صادرات نفتی ایران تشدید شده است. آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری علیه ایران، نه فقط تحریم های خود علیه تهران را به حد بی سابقه ای افزایش داده بلکه با تقویت حضور نظامی در خلیج فارس و آب های اطراف آن به بهانه مقابله با تهدیدات ایران و نیز اعزام 3000 نظامی و سامانه های پدافند هوایی و موشکی و هواپیماهای جنگنده به عربستان سعودی، عملا زمینه افزایش بی ثباتی و ناامنی را در منطقه فراهم کرده است. پنتاگون در این باره ادعا کرد استقرار نیروهای آمریکایی در عربستان می تواند قدرت بازدارندگی بیشتری را فراهم کند.

در مقابل، روسیه در راستای حفظ متحدان منطقه ای خود به ویژه سوریه در مقابل توطئه های غربی ها و متحدان عرب آنها، حضور نظامی اش را در غرب آسیا تقویت کرده و در عین حال در چارچوب منافع اقتصادی و تجاری خود خواهان گسترش هر چه بیشتر روابط با کشورهای منطقه است.

چین نیز اهداف چند گانه ای را در غرب آسیا دنبال می کند. از نگاه پکن منطقه غرب آسیا به ویژه حوزه خلیج فارس به منظور تامین انرژی برای اقتصاد چین اهمیت حیاتی دارد و پکن این منطقه را بازار پررونق و مهمی برای کالاها و محصولات چینی می داند. چین که در روند تبدیل شدن به قدرت اقتصادی اول جهان تا سال 2030 است از هم اکنون تلاش می کند تا ضمن افزایش توانمندی نظامی اش، حضور نظامی در غرب آسیا را نیز ایجاد و گسترش دهد. از جمله این موارد می توان به ایجاد پایگاه نظامی دریایی در جیبوتی و حضور ناوهای رزمی چین در خلیج عدن و دریای سرخ اشاره کرد.

در عین حال با توجه به تاکید آمریکا بر یکجانبه گرایی و اعمال سیاست مبتنی بر زور در عرصه  بین المللی از جمله در غرب آسیا، روسیه و چین در راستای مقابله با یک جانبه گرایی و هژمونی آمریکا و تقویت چندجانبه گرایی خواهان تقویت حضور خود در غرب آسیا در ابعاد مختلف هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 4 دی 1398 - 15:18:59