ولایتی : در صورت حمله رژیم صهیونیستی، حزب الله اسرائیل را باخاک یکسان خواهد کرد

چهار شنبه 4 دی 1398 - 10:44:6
ولایتی : در صورت حمله رژیم صهیونیستی، حزب الله اسرائیل را باخاک یکسان خواهد کرد

تهران - الکوثر : علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت تهدیدات رژیم صهیونیستی توخالی است و آنها جرات عملی کردن این تهدیدات و حمله به دوستان ایران در منطقه را ندارند ، اگر به لبنان حمله کنند حزب الله اسرائیل را باخاک یکسان خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، علی اکبر ولایتی در گفتگوی اختصاصی با شبکه عربی زبان «روسیا الیوم» گفت : در حال حاضر هیچ رابطه ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد و تهران در تصمیم خود برای دیدار نکردن با مقامات آمریکایی قاطع است. 
دکتر ولایتی افزود: تحریم های آمریکا کشور بزرگ و قدرتمندی مانند ایران را تسلیم نخواهد کرد.  

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب درباره گامهای ایران برای کاهش تعهدات خود در برجام نیز گفت : اگر طرف اروپایی به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته ای عمل نکند ، دلیلی برای پایبندی ایران به این تعهدات وجود ندارد.

وی افزود : کشورهای اروپایی تا کنون چیزی جز وعده های روی کاغذ و اظهارات معمولی برای ایران نداشته اند. از کشورهای اروپایی می خواهیم به سیاست پیروی از آمریکا پایان دهند. 

مشروح گفتگوی اختصاصی عمر هواش خبرنگار روسیا الیوم با دکتر ولایتی را می توانید در زیر بخوانید : 


عمر هواش: جناب آقای دکتر ولایتی, به شبکه روسیا الیوم خوش آمدید
ولایتی : من هم تشکر می کنم, خوشحالم که در شبکه شما حضور یافتم
عمر هواش: سخنانم را با سفر آقای روحانی, رئیس جمهور, به ژاپن شروع می کنم, زمان بازگشت ایشان, شما از جمله استقبال کنندگانشان بوده اید, با توجه به تحولاتی که منطقه شاهد است می خواهم درباره اهمیت این سفر, در شرایط کنونی, بپرسم.
ولایتی: رابطه ایران و ژاپن رابطه ای تاریخی و قدیمی است, این روابط به حدود نود سال قبل باز می گردد, همواره روابط ما با ژاپن, روابطی مناسب بوده است, هر دو کشور در آسیا و در شرق قرار دارند و این موارد از جمله اشتراکات ماست, روابط تاریخی میان ما جوانب سیاسی, اقتصادی و فرهنگی را شامل می شود, این روابط با در زمان غالبا مناسب بوده است تا جایی که در دوران دولت دکتر محمد مصدق, یعنی زمانی که خرید نفت از ایران ممنوع شده بود, ژاپن نفتکشی را به ایران اعزام کرد و بی توجه به تحریم های انگلیسی و غربی, نفت خام ایران را خرید, این تصمیم از جمله تصمیماتی بود که در ذهن مردم ایران باقی ماند, امروز هم با ژاپن مشکل قابل ذکری نداریم اما ژاپنی ها در حوزه توسعه روابط اقتصادی با ایران, تسلیم فشارهای آمریکا شدند.
عمر هواش: دکتر روحانی وقتی به ایران رسید از تبادل پیشنهاداتی با ژاپن درباره شکستن محاصره آمریکا سخن گفت,این سخنان در شرایطی است که ژاپن خرید نفت ایران را متوقف کرده است. پیشنهاداتی که آقای روحانی گفتند, چیست؟
ولایتی: من اطلاعی از این پیشنهادها ندارم, گفتگوهای اخیر در ژاپن مثل گفتگوهای گذشته بود و طبیعی است که هر یک از دو طرف پیشنهاداتی ارائه دهند تا فعالیت های تجاری میان دو کشور ادامه یابد, چنانچه گفتم ژاپن, به ویژه پس از جنگ جهانی دوم, با فشارهای آمریکا مواجه است, آمریکایی پس از پیروزی در آن جنگ, سعی کردند ژاپن را تحت فشار قرار دهند, تا جایی که ژاپن با حمله هسته ای آمریکا مواجه شد اما الان ایران و ژاپن با وجود فشارها و تحریم های آمریکا سعی می کنند به روابطشان ادامه دهند. من درباره جزئیات گفتگوها و پیشنهادهایی که حسن روحانی, رئیس جمهور, و شینزو آبه, نخست وزیر ژاپن, ارائه کرده اند اطلاعی ندارم اما پیش بینی می کنم این پیشنهادات در چارچوب روابط تاریخی دو کشور باشد با این تفاوت که ژاپنی ها امروز با فشارهای روبرو هستند و امیدواریم این کشور در سیاست خارجی خود استقلال بیشتری داشته باشد و تنها دنباله روی سیاست های آمریکا نباشد. این کشور چنین توانمندیی دارد, برخی کشورها مثل روسیه و چین توانستند با وجود فشارهای آمریکا, روابط بسیار خوبی با ایران داشته باشند.
عمر هواش: برخی رسانه های آمریکایی از مذاکرات سری میان تهران و واشنگتن خبر دادند, آنان گفتند این گفتگوها با میانجیگری ژاپن یا سلطان نشین عمان در حال پیگیری است. برخی هم از وجود پیشنهادی برای کاهش تدریجی تحریم ها در برابر عقب نشینی تدریجی تهران از سیاست کاهش تعهدات به توافقنامه هسته ای سخن می گویند. تا چه اندازه این اخبار درست است؟
ولایتی: آنچه گفتید فقط شایعه اند, اینها شایعاتی است که برخی از رسانه ها درست می کنند, این شایعات مبتنی بر حدس و گمان است و واقعیت ندارد, در حال حاضر هیچ ارتباطی میان ایران و آمریکا وجود ندارد. از زمان عقب نشینی یک جانبه آمریکا از 1+5 , آنان به صورت عملی توافقنامه هسته ای را - که میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک امضاء شده بود- نقض کردند, اگر آمریکا به این توافقنامه بازگردد این امکان وجود دارد که نمایندگانی با این کشور وارد گفتگو شوند, تنها در چارچوب 1+5 است که امکان مذاکرات جمعی و چند جانبه وجود دارد, تنها در سایه توافقنامه هسته ای امکان مذاکره وجود دارد.
عمر هواش: آیا قبل از لغو تحریم ها, برای مذاکرات آمادگی دارید؟
ولایتی: اصلا, اصلا, هیچ تصمیمی برای اینگونه مذاکره وجود ندارد, جمهوری اسلامی در تصمیمی قاطع اعلام کرد هیچ دیداری نباید میان مقامات ایرانی و آمریکایی انجام بگیرد.
عمر هواش: آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا شما را به پیگیری فعالیت های هسته ای در مکانی اعلام نشده, یعنی تورقوز آباد در نزدیک تهران, متهم کرد, شما هم تا به الان به سئوالات آژانس در این زمینه پاسخ نداده اید, چرا؟
ولایتی: توصیه ما به آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که در برابر تبلیغات آمریکا و صهیونیسم تسلیم نشود, این ادعاها برای اولین بار از زبان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیان شده است, این اتهام ها بی ارزشند, ما به اظهارات سبک و سخیفی که هر چند وقت یک بار از زبان نتانیاهو در محافل بین المللی بیان می شود, عادت کرده ایم, اظهاراتی که همواره با تمسخر مقامات جهانی مواجه می شود, با این حساب اگر دبیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی آن است تا تدابیر مناسبی اتخاذ کند باید به دلایل واقعی استناد نماید و در برابر شایعات تسلیم نشود. اتهامات مطرح شده بی اساس است.
عمر هواش: درباره فشارهای حد اکثری آمریکا علیه ایران, که مشکلاتی اقتصادی را برای شهروندان ایرانی به وجود آورده است, بسیاری با استناد به اعتراضات ماه گذشته می گویند دولت آمریکا در تحریک افکار عمومی علیه جمهوری اسلامی موفق عمل کرده است, آیا در این دوره ترامپ موفق بود؟
ولایتی:به هیچ وجه, اینکه آمریکایی ها ما را تحریم کرده اند اتفاق جدیدی نیست, ما از چهل سال پیش تا به امروز تحت تحریم های آمریکا قرار داریم, گاهی این فشارها کمتر و گاهی بیشتر شده است اما ایران خود را با چنین تحریم هایی هماهنگ ساخت, ما می دانیم چگونه در برابر این تحریم ها بایستیم, تحریم نمی تواند کشور بزرگ, قدرتمند و وسیعی مثل ایران را تسلیم کند, کشور ما بیش از هشتصد هزار کیلومتر مرز خشکی و آبی دارد و پانزده کشور همسایه اطرافش را گرفته اند, علاوه بر این ما قبل و پس از جنگ با عراق, انواع مختلف تحریم ها را تجربه کرده ایم به همین دلیل می دانیم با وجود این تحریم ها, چگونه کشورمان را مدیریت کنیم.
عمر هواش: از سرنوشت سازوکار مالی با اروپا, اینستکس, چه خبر؟ آیا امیدی به راه اندازی آن است؟
ولایتی: اروپا جز وعده های مکتوب, کار خاصی انجام نداده است, ما از آنها فقط سخنان جذاب شنیدیم بدون اینکه هیچ یک از سخنانشان اجرایی و عملی شوند. آنان در مواقع مختلف اظهار نظرهایی داشته اند اما فقط فرصت ها را از دست داده اند, آنان در بخش هسته ای به جز اعلام همبستگی با ایران, هیچ اقدام عملی انجام نداده اند. اروپایی ها یعنی آلمان, فرانسه و انگلیس, دنباله روی سیاست های آمریکا هستند و آنچه را که واشنگتن به آنان دیکته می کند اجرا می کنند, آنان هیچگاه در تصمیم گیری هایشان استقلال ندارند به همین منظور هیچ گام عملی برنداشته اند.
عمر هواش: پیام الان شما به اروپایی ها چیست؟
ولایتی:انتظار داریم مستقل باشند, اروپا کیانی مستقل و بازیگری در عرصه سیاست است و در شان آنان و جایگاهشان نیست که دنباله روی سیاست های تحمیلی, که از واشنگتن دیکته می شود, باشند, اگر اروپا می خواهد از نفوذ و نقش منطقه ای بهره مند باشد یا روابط خوبی با ایران و هم پیمانان ایران داشته باشد سزاوار است سیاست مستقل در پیش بگیرد اما اگر بخواهد دنباله روی آمریکا باشد بدون شک شکست خواهد خورد.
عمر هواش: اگر اروپا وعده هایش را تا ماه آینده یعنی زمان آغاز گام پنجم ایران, عملی نسازد, رفتار ایران چه خواهد بود؟
ولایتی: راهی را که آغاز کرده ایم بر اساس برنامه ادامه می دهیم, اگر طرف اروپایی توافقنامه هسته ای را اجرایی نکند, تداوم تعهد ما به توافقنامه نیز هیچ توجیهی نخواهد داشت. همانگونه که تصمیم گرفته ایم, تعهداتمان را به توافقنامه هسته ای, به تدریج کاهش خواهیم داد.
عمر هواش: اخیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا, با استیضاح مجلس نمایندگان روبرو شده است, نگرش شما به این اتفاق چیست و آیا انتظار دارید مجلس سنا او را برکنار کند؟
ولایتی: برای ما عجیب است که چگونه مردم و سیاستمداران آمریکایی فردی مثل ترامپ را تحمل می کنند, ترامپ فردی است که به گفته های خودش هم متعهد نیست, دوستان و دشمنان آمریکا هرگز نمی توانند رفتار فردای او را پیش بینی کنند, او فردی است که به تعهدات کشورش و به جایگاه کشورهای دیگر احترام نمی گذارد, موضوعی که حتی سیاستمداران آمریکایی را در جهان با مشکلاتی مواجه ساخته است. خیلی پیش از اینها باید استیضاح می شد, اکثریت در سنای آمریکا با محافظه کاران است و چه بسا استیضاح ترامپ نتواند نتیجه ای را که انتظار می رود به دنبال داشته باشد اما اصل طرح استیضاح در مجلس نمایندگان, طیف های مختلف مردم آمریکا و نمایندگانشان را به این باور رساند که ترامپ برای سمت ریاست جمهوری آمریکا شایسته نیست , او از زمانی که در این سمت قرار گرفته است جز بی اعتمادی در عرصه بین المللی, دستاوردی برای آمریکا نداشته است.
عمر هواش: به تحولات لبنان می پردازیم, بیش از دوماه از تظاهرات در لبنان می گذرد, اخیرا هم حسان دیاب مامور تشکیل کابینه در این کشور شده است( ریختگی صدا دارد).
ولایتی: همانگونه که پیش بینی می کردیم مردم لبنان, مردمی با دیدباز, بیدار و منطقی هستند, آنان توانستند به سرعت برای مشکلاتشان در لبنان به راه حل برسند, مردم لبنان و نمایندگانشان توانستند طرح های ضد لبنانی را ناکام بگذارند و بر توطئه ای که علیه آنان و دولتش( ریختگی صدا دارد) که 69 رای را با خود داشت, غلبه کنند, امروز هم نخست وزیر منتخب لبنان مشخص شد, آقای نبیه بری رئیس پارلمان و میشل عون رئیس جمهور هم در شرایط خوبی قرار دارند, لبنان در ادامه هم بدون هیچ مانعی به حرکت در مسیرش ادامه خواهد داد, محقق نشده است که آقای سعد حریری بار دیگر نخست وزیر شود اما فرد دیگری با نفسی جدید, یعنی حسان دیاب , استاد دانشگاه و شخصیتی فرهیخته, برای این سمت انتخاب شده است و امیدواریم با کمک خداوند بتواند دولت لبنان را تشکیل دهد و مطالبات مردم این کشور را پاسخ دهد.
عمر هواش: آیا شما از انتخاب حسان دیاب به عنوان نخست وزیر لبنان حمایت می کنید؟
ولایتی: بلی, ما از این انتخاب استقبال می کنیم و هر تصمیمی را که مردم لبنان بگیرند بدان احترام می گذاریم. تصمیم مردم لبنان و نمایندگانشان برای ایران قابل احترام است. برای ما هیچ فرقی ندارد که چه کسی در این کشور در سمت نخست وزیری قرار بگیرد.(ریختگی شدید صدا دارد)
عمر هواش: اما برخی می گویند دیاب از وابستگان ایران در لبنان یا از وابستگان به حزب الله, هم پیمان تهران, است, آیا این سخنان درست است؟
ولایتی: باید به جانب دیگر قضیه نگاه کنیم, واقعیت این است که آقای حسان دیاب, با ارکان حاکمیت در لبنان ارتباط تنگاتنگی دارد, ایران نیز چون با ارکان حاکمیت در لبنان ارتباط خیلی خوبی دارد, در نتیجه ایشان از این حیث به ایران نزدیک است, اینگونه نزدیک بودن, تنها به ایران ارتباط ندارد,( ریختگی صدا دارد) ما دوست داریم ایشان بتواند بدون هیچ تنش و اعتراض مردمی, رای اکثریت نمایندگان را کسب کند, این تصمیم برای ما محترم خواهد بود. ( ریختگی صدا دارد) روابط ما با لبنان بدون هرگونه مداخله در امور داخلی این کشور و بر اساس احترام متبادل و حقوق برابر است. هر فردی در لبنان در راس دولت قرار بگیرد و منتخب مردم این کشور باشد برای ما محترم است.
عمر هواش: اما با وجود تعیین حسان دیاب برای تشکیل کابینه, هواداران سعد حریری همچنان به اعتراضاتشان در خیابان ها ادامه می دهند.
ولایتی: شایسته است مطالبات مشروع مردم لبنان بر آورده شود, اگر آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز, در قانون لبنان آمده است که این گونه نیز است, پس حق مردم لبنان است که عقایدشان را آشکار سازند اما پس از انتخاب آقای دیاب برخی از معترضان, همچنان با برخی کشورهای مشخص به ویژه عربستان و رژیم صهیونیستی در ارتباطند, این افراد دیگر لبنانی ها را برای اعتراضات تحریک می کنند اما تعداد این افراد به مرور زمان کم و کمتر می شود و اهالی واقعی لبنان که خیر کشورشان را می خواهند, تلاش های روزمره خود را از سر می گیرند, به ویژه اینکه دولت تشکیل شود و به خواست خدا پاسخ به مطالبات مردم آغاز شود.
عمر هواش: در عراق هم چنین است, اعتراضات در این کشور ادامه دارد, آیا معتقدید مردم عراق خواسته های به حقی دارند و باید بدانها پاسخ داده شود یا آنکه این اعتراضات هم توطئه آمریکایی و اسرائیلی است؟
ولایتی: بلی, طبیعی است با آن دسته از افرادی که به صورت مسالمت آمیز و در چارچوب قانون و مقررات در عراق تظاهرات برگزار می کنند اعلام همبستگی کنیم, چنانچه مرجعیت دینی یعنی آیت الله سیستانی اعلام کرده اند. تظاهرات عاری از تنش, خشونت و اضطراب, حق طبیعی مردم عراق است. مردم این کشور در سال های گذشته, چه در دوران حاکمیت صدام حسین و پس از آن, آسیب های شدیدی دیده اند, حال آنان توانستند به مرحله ای از آزادی برسند پس طبیعی است مطالبات به حقی داشته باشد و هر دولتی که در این کشور روی کار بیاید باید مطالبات این مردم را مورد توجه قرار دهد و برای حل مشکلاتشان تلاش کند. برخی شواهد حکایت از آن دارد که پارلمان برای نخست وزیری, نامزدهایی دارد, باید دید آقای محمود السودانی و یک نامزد دیگر, آیا می توانند برای رسیدن به کرسی نخست وزیری, اعتماد پارلمان را به دست آورند یا خیر؟ شواهد نشان می دهد مردم عراق همچنان در پی تحقق مطالباتشان هستند, وقتی دولتی در این کشور در راس کار باشد که برای کشور دل بسوزاند, حکومتی بیدار و فرهیخته, که بر اساس خواسته مردم کار کند و به مطالبات قانونی و واقعی مردم پاسخ دهد, خواسته این مردم محقق خواهد شد.
عمر هواش: آیا تهران از محمد السودانی که به نامش اشاره کردید حمایت می کند؟
ولایتی: ما از هر کسی که پارلمان عراق او را برای نخست وزیری برگزیند حمایت می کنیم, ما در این زمینه به نامزد خاصی توجه نداریم, این حق مردم عراق است که دولت را در کشورشان انتخاب کند, اگر نمایندگان پارلمان این کشور توانستند با اکثریت آراء, به نامزدی برسند, حال محمد السودانی باشد یا غیر او, به طور کلی نخست وزیر آتی عراق هر که باشد, مورد احترام ایران خواهد بود و سخن ما این است که پارلمان عراق در زمان تعیین نامزد نخست وزیری, به مطالبات مردم پاسخ دهد.
عمر هواش: آیا مقامات ایرانی درباره تحولات عراق, گفتگوهایی با مقامات عراقی داشتند؟ آیا مقامات ایران اخیرا دیداری از عراق داشتند؟ به ویژه اینکه درباره دیدار قاسم سلیمانی از عراق خبرهایی منتشر شده است.
ولایتی: رفت و آمد میان ایران و عراق چه برای مردم و چه برای مسئولان, در ایام اربعین حسینی و دیگر زمانها, بسیار آسان است, چنین چیزی در میان دیگر کشورهای جهان, بسیار کم دیده می شود, با توجه به روابط مستحکم دو کشور, دیدار های متقابل, اتفاقی طبیعی است اما ما هیچگاه برای تحمیل دیدگاه ایران بر مقامات عراق یا تبلیغ برای برخی چهره ها, اقدام نمی کنیم, آنچه برای ما مهم است اینکه عراقی ها با شیوه های مسالمت آمیز بتوانند به خواسته هایشان دست یابند.
عمر هواش: اخیرا منافع آمریکا در عراق مورد هدف قرار گرفت, مایک پمپئو, وزیر امور خارجه آمریکا, ایران را متهم کرد که هم پیمانانش را در عراق تحریک می کند تا منافع آمریکا را هدف قرار دهند, آیا شما در پشت پرده این حملات قرار دارید؟
ولایتی: وزیر امورخارجه آمریکا مثل رئیس جمهور این کشور, اظهار نظرهای بی اساس و توخالی دارد, او به این نکته توجه نمی کند که وقتی سخنی را می گوید سخنانش را مستدل بیان نماید, ادعایش این است که ما منافع آمریکا را در عراق هدف قرار می دهیم اما این سخن درستی نیست. ما به هر تصمیمی که مردم عراق علیه نیروهای آمریکایی در سرزمینشان بگیرند احترام می گذاریم, آمریکایی ها بدون در نظر گرفتن آرای مردم عراق, پایگاههایی را در این کشور ایجاد کرده اند, امیدواریم روزی نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند, آنان باید مداخله در امور مردم عراق را پایان دهند, آنچه در عراق رخ داد, یعنی هدف قرار دادن منافع آمریکا, منطبق با نوع نگاه مردم عراق به آمریکایی هاست, اگر برخی پایگاههای آمریکایی در عراق هدف قرار گرفت, این اتفاق, یک اتفاق طبیعی شمرده می شود. پایگاههای آمریکایی در منطقه با واکنش های منفی ملت ها مواجه خواهد شد و این هم طبیعی است زیرا حضور این نیروها, اتفاق مثبتی نیست. آمریکا چه می خواهد؟ این کشور چرا (ریختگی صدا دارد). طبیعی است شاهد باشیم مردم عراق به این اقدامات واکنش نشان دهند, و هدف قرار دادن منافع آمریکا نمونه ای از این واکنشهاست. این اقدامات ارتباطی به ایران ندارد.
عمر هواش: آمریکا همچنین نیروهایی را در میدان های نفتی سوریه مستقر کرده است, موضع شما در این زمینه چیست؟
ولایتی: آنان(ریختگی صدا دارد)... می دزدند, این کارها شایسته ترامپ است, او فردی رذل و یک سارق بین المللی است که بر خلاف میل مردم سوریه نفت این کشور را می دزدد, (ریختگی صدا دارد)... مردم سوریه به این رفتارها پاسخ و به چنین سلطه جویی ای پایان خواهند داد.
عمر هواش: آیا ایران در این زمینه و برای اخراج نیروهای آمریکایی از این مناطق حاضر است به سوریه کمک کند؟
ولایتی: ما تا به امروز در کنار سوریه بودیم, ما به این کشور کمک های موثری داشتیم که موجب شد تا نظام سوریه بتواند روی پای خود بایستد, از امروز به بعد نیز بر اساس درخواست نظام سوریه در حد توانمان به این روند ادامه می دهیم.
عمر هواش: شب دوشنبه مناطقی در سوریه با حمله موشکی اسرائیل مواجه شد, شما به این حملات چگونه پاسخ خواهید داد؟
ولایتی: تجربه در اینگونه حملات و جنایات اسرائیل ثابت کرده است آنان دیریا زود پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد, این پاسخ را مردم سوریه و لبنان خواهند داد, این دو ملت صبورند اما دلیلی نمی شود اینگونه جنایات اسرائیل بدون پاسخ بماند. از مقاومت در سوریه و لبنان انتظار داریم بتوانند در برابر این حملات آمریکایی و اسرائیلی در سوریه بایستند. مقاومت, اسرائیل را از کارش پشیمان خواهد کرد. اسرائیل از گذشته, تجربه تلخی دارد, هر زمان که حمله ای را انجام داد, پاسخی را از مقاومت لبنان دریافت کرد, این اتفاق در آینده نیز رخ خواهد داد, امکان ندارد اسرائیل بخواهد در منطقه رفتار تجاوزکارانه و غیر قانونی داشته باشد, مردم منطقه جسور شده اند, آنان در برابر اسرائیل مقاومند. ارزیابی ما از مردم لبنان و سوریه این است که روزی اسرائیل را سرجایش می نشانند و سیلی محکمی به اسرائیل می زنند.
عمر هواش: برخی از مقامات نظامی اسرائیل تهدیدات مستقیمی علیه ایران و نیروهای ( ریختگی صدا دارد) ... داشتند, قرائت شما از این تهدیدات چیست؟
ولایتی: این تهدیدات غیر واقعی است, آنان جرات عملی کردن این تهدیدات و حمله به دوستان ایران در منطقه را ندارند, آنان جرات حمله به حزب الله را
ندارند, اگر به لبنان حمله کنند حزب الله اسرائیل را باخاک یکسان خواهد کرد. از کجا جرات می کنند که چنین کاری کنند؟ تهدیداتشان فقط برد تبلیغی دارد.
عمر هواش: اخیرا در استان ادلب در شمال غرب سوریه, عملیات نظامی آغاز شد, آیا با این عملیات موافقید؟
ولایتی:برای این عملیات از مدتها قبل تصمیم گیری شده بود, مقرر شده بود نظام سوریه شهر مهم مرزی ادلب را آزاد کند, تا از این راه بتواند جلوی توسعه و رشد تروریسم را بگیرد, نیروهای سوریه در سالهای گذشته مسیر مقاومت را در پیش گرفتند و توانستند بیشتر مناطق سوریه را از دست تروریست ها و حامیانشان آزاد سازند و پاکسازی کنند, استان ادلب هم از مناطق راهبردی است, این شهر هم مثل حلب و دیگر شهرهای سوریه از دست تروریست ها آزاد خواهد شد.
عمر هواش: به روابط شما با عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس) می پردازیم, اخیرا یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان با شما دیدار کرد, آیا حامل پیامی از عربستان بود؟
ولایتی:آقای یوسف بن علوی از بیش از سی سال قبل تا به امروز وزیر امور خارجه سلطان نشین عمان است, در دوران او روابط ایران و عمان توسعه یافت, روابط ما بر اساس( ریختگی صدا دارد)...اما دیگر کشورهای منطقه اعم از عربستان یا غیر عربستان اگر در تعامل با ایران در حیطه قانون رفتار کنند این رفتارشان با استقبال ما مواجه می شود, (ریختگی صدا دارد) ... به عربستان و امارات توصیه می کنیم از سرنوشت دیگر کشورهای منطقه پند بگیرند و این قضایای حساس را در روابط با ایران پیگیر نباشند به همین منظور( ریختگی صدا دارد)... هم پیمانان ایران... (ریختگی صدا دارد) با واکنش ایران و هم پیمانان ایران در منطقه مواجه می شوند اما اگر عربستان حد و مرزش را بشناسد اساس تعامل ما با آنها حسن همجواری است. اما اگر سیاست خصمانه را در عراق, لبنان, سوریه و یمن در پیش بگیرد, با مقاومت ما و هم پیمانان ما مواجه خواهد شد.
عمر هواش: اخیرا عربستان و آمریکا اتهاماتی را علیه شما درباره حمله به آرامکو مطرح کرده اند, این اتهامات را چگونه ارزیابی می کنید؟
ولایتی: این اتهام نادرست است, یمنی ها مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته اند, یمن هم در شرایط جنگی به سر می برد, وقتی عربستان یمن را بمباران می کند طبیعی است که یمنی ها هم به عربستان حمله موشکی داشته باشند. آنچه ادعا شد ادعایی نادرست و بی اساس است, دلیل آن نیز اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد است که گفت, هیچ دلیلی وجود ندارد تا بتواند ثابت کند ایران در این حمله نقش داشته است.
عمر هواش: در سایه همه این تحولات, روابط با روسیه را چطور می بینید؟
ولایتی: روابط ما با روسیه بسیار عالی است, روابط ما با آنان روابط راهبردی است, این چیزی است که رهبر انقلاب, رئیس جمهور روحانی و همچنین ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه به آن اشاره کرده اند. روابط ما با روسیه , چه در بعد روابط دوجانبه یا در بعد همکاری های منطقه ای و بین المللی به سمت رشد و توسعه است, اینکه روابط میان دو کشور با این سرعت متحول شود در دنیا کم نظیر است.
عمر هواش: دکتر علی اکبر ولایتی, مشاور رهبر معظم ایران, از شما به دلیل وقتی که به ما دادید و از شما بینندگان محترم تشکر می کنیم, به امید دیدار در بخش دیگری از برنامه نیوزمیکر. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 4 دی 1398 - 10:37:23