شمخانی: اجلاس گفتگوی امنیت منطقه ای؛ شکست آمریکا در انزوای ایران

پنج شنبه 28 آذر 1398 - 14:44:31
شمخانی: اجلاس گفتگوی امنیت منطقه ای؛ شکست آمریکا در انزوای ایران

تهران - الکوثر : دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: برگزاری دومین اجلاس گفتگوی امنیت منطقه ای در تهران نشانه دیگری از شکست آمریکا در انزوای ایران است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دریابان علی شمخانی در نشست خبری عصر چهارشنبه خود افزود: حضور کشورهای روسیه، چین، افغانستان، تاجیکستان و هند در این اجلاس نشانه این است که فشار حداکثری آمریکا که در حوزه اقتصادی با ایستادگی فعال ملت ایران مواجه شد در منطقه با ایستادگی فعال مواجه شده است و کشورهای منطقه انزوای ایران را به دلیل موقعیت جغرافیایی، جایگاه تاریخی و رسالت حکومتی آن نمی پذیرند. 
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: برخلاف اراده و نیت فریبکارانه و ادعاهای توخالی آمریکا در منزوی ساختن ایران این نشست خاکریز محکمی است برای این که ثابت کند ایران منزوی و تسلیم پذیر نیست . 
وی گفت: مقاومت فعال ایران فقط در حوزه اقتصاد داخلی نیست و در حوزه امنیت منطقه ای هم با اقتدار فعال است.
شمخانی با اشاره به این که از نظر شرکت کنندگان این نشست رکورد خوبی کسب کرد افزود: همه کشورهای شرکت کننده دغدغه ها و چالش های مشترکی داشتند و در راهکارهای مهمی که مطرح شد شرکت کنندگان بر همکاری های امنیتی به عنوان یک فرصت تاکید کردند.
دریابان شمخانی ایران ، چین و روسیه را در سند امنیت ملی آمریکا سه تهدید عمده در حوزه امنیتی دانست و افزود: به همین دلیل این سه کشور راه مقابله با آمریکا را در مشارکت و همکاری می دانند.
وی با اشاره به اقدام آمریکا در انتقال داعش از سوریه و عراق به افغانستان گفت: کشورهای منطقه این اقدام آمریکا یک تهدید مشترک می دانند و در این اجلاس بر ضرورت مقابله با آن به عنوان یک دستور کار تاکید کردند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اینکه به اسم اسلام و دولت اسلامی ، ترور و خونریزی و اختلاف را در منطقه ایجاد کنند هیچ نسبتی با اسلام رحمانی ندارد.
وی با بیان این که اولین اجلاس گفتگوی امنیت منطقه ای هم با ابتکار ایران برگزار شد، افزود: این ابتکار مورد تایید کشورهای منطقه قرار گرفت و در دومین اجلاس بحث مختص به افغانستان بود.
دریابان شمخانی با اشاره به این که همسایه های افغانستان در سطح بالایی در این اجلاس مشارکت کردند گفت: مسئولان عالی امنیتی این کشورها پیشنهادهای خوبی برای پایان دادن به بحران افغانستان ارایه دادند که قرار شد در فاصله بین این اجلاس و اجلاس سوم معاونان دبیران شورای عالی امنیت ملی کشورهای همسایه اجرا و عملیاتی شدن آن را پیگیری کنند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: همچنین کشورهای شرکت کننده تصمیم گرفتند تا این اجلاس به صورت مستمر و سالیانه برگزار شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 28 آذر 1398 - 13:26:24