رای به استیضاح دونالد ترامپ .. آیا ترامپ برکنار می شود؟

پنج شنبه 28 آذر 1398 - 9:16:24
رای به استیضاح دونالد ترامپ .. آیا ترامپ برکنار می شود؟

تهران - الکوثر : سرانجام مجلس نمایندگان امریکا پس از هفته ها تحقیق، به استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهوری این کشور رای مثبت داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با تصمیمی که روز چهارشنبه 18 دسامبر 2019 در مجلس نمایندگان اتخاذ شد، ترامپ به عنوان سومین رییس جمهوری و نخستین رییس جمهوری جمهوریخواه امریکا استیضاح شد. دو اتهام وارده به ترامپ شامل سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی در ایفای وظایف کنگره، هر یک به ترتیب با 230 و 229 رای به تصویب رسید.

این در حالی بود که دموکرات ها در مجلس نمایندگان 233 رای در اختیار دارند و آرای کسب شده حکایت از آن دارد که تعدادی از دموکرات ها با استیضاح ترامپ همراهی نکردند.  

اکنون با بسته شدن روند استیضاح رییس جمهوری امریکا در مجلس نمایندگان ، نوبت به مجلس سنا می رسد تا طی برپایی دادگاهی، به اتهامات وارده رسیدگی کند. با این حال، وفاداری کامل جمهوریخواهان به ترامپ موجب شده است که احتمالا مجرم معرفی شدن رییس جمهوری امریکا و به تبع آن، برکناری وی در سنای تحت کنترل جمهوریخواهان به تصویب دو سوم آرا نرسد.  

دموکرات ها برای خلع ترامپ به حداقل 20 رای سناتورهای جمهوریخواه نیاز دارند؛ در حالی که حتی یک جمهوریخواه نیز در مجلس نمایندگان به استیضاح ترامپ رای نداد.  

جایگاه محکم ترامپ در سنا موجب شده است تا جمهوریخواهان برای برگزاری جلسه دادگاه در کوتاه ترین زمان ممکن و تبرئه رییس جمهوری از اتهامات وارده در مجلس نمایندگان، اصرار بورزند.  

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا بعد از رای گیری استیضاح در مجلس نمایندگان گفت: سنا جلسه محاکمه رییس جمهور ترامپ را در ماه ژانویه برگزار خواهد کرد. 

با این حال، تصمیم مک کانل برای جلوگیری از احضار برخی نزدیکان ترامپ به جلسه محاکمه ترامپ، موجب خشم دموکرات ها شده است. 

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا پس از تصویب دو بند لایحه اتهامی علیه ترامپ گفت: نمی توان اجازه داد آمریکا به دیکتاتوری تبدیل شود... سؤال اکنون این است که آیا رهبر اکثریت در مجلس سنا اجازه محاکمه عادلانه ترامپ را صادر می کند یا خیر.

برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که اگر دموکرات ها از برگزاری محاکمه بر اساس سلایق و منافع خود اطمینان نداشته باشند، چه بسا از ارسال مصوبه روز چهارشنبه مجلس نمایندگان به مجلس سنا خودداری کنند. درچنین صورتی، ترامپ برای مدت ها موفق نخواهد شد حکم تبرئه را از سنا دریافت کند. 

از آنجا که استیضاح ترامپ نخستین استیضاح تاریخ آمریکا در دوره نخست یک رییس جمهوری به شمار می آید، نتیجه نهایی آن بر انتخابات مجدد وی تاثیر تعیین کننده خواهد گذاشت.  

جمهوریخواهان امیدوار هستند هرچه سریع تر از کابوس استیضاح رهایی یابند و بر پیروزی مجدد در انتخابات 2020 تمرکز کنند؛ در حالی که دموکرات ها تلاش می کنند موضوع استیضاح و اتهامات وارده به ترامپ را تا شب برگزاری انتخابات ادامه دهند و زمینه شکست ترامپ و پیروزی خود را فراهم کنند.  

با این حال، تا فردای روز برگزاری انتخابات در ماه نوامبر 2020 که نتایج انتخابات سراسری امریکا اعلام خواهد شد، مشخص نیست که آیا استیضاح ترامپ موجب پیروزی جمهوریخواهان خواهد بود یا موجب پیروزی دموکرات ها.     


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 28 آذر 1398 - 9:14:37