سرخوردگی کره شمالی از مذاکرات با آمریکا

چهار شنبه 13 آذر 1398 - 16:48:17
سرخوردگی کره شمالی از مذاکرات با آمریکا

تهران - الکوثر : پیونگ یانگ در حالی درخواست واشنگتن برای برگزاری مذاکراتِ بیشتر را حیله ابلهانه توصیف کرد که با توجه به دکترین امریکا در تجاری سازی امینت, روشن بود که که مذاکرات دو طرف نتیجه ای نداشته باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در پی بی نتیجه بودن دو سال مذاکرات واشنگتن- پیونگ یانگ, وزارت امور خارجه کره شمالی روزسه شنبه بار دیگر هشدار داد: مهلت پایان سال این کشور به آمریکا برای تغییر "سیاست های خصمانه اش" در حال نزدیک شدن است و درخواست واشنگتن برای برگزاری مذاکراتِ بیشتر، چیزی جز یک حیله ابلهانه نیست. 
ری تای سونگ معاون، وزیر امور خارجه کره شمالی و مسئول امور آمریکا در وزارت خارجه، روز سه شنبه گفت «درخواست واشنگتن برای برگزاری مذاکراتِ بیشتر، چیزی جز یک حیله ابلهانه برای مقید نگه داشتن کره شمالی به مذاکرات و بهره گیری سیاسی و انتخاباتی از آن، نیست». 
آمریکا چند دهه است در خصوص کره شمالی سیاستی یکسان در پیش گرفته است. سیاست آمریکا به این شکل بوده است که اگر پیونگ یانگ خواستار برقراری روابط کامل اقتصادی و سیاسی با آمریکا و همسایگانش است, نیاز دارد از برنامه سلاح های هسته ای اش دست بردارد و تا زمانی که پیونگ یانگ چنین تصمیم راهبردی اتخاذ نکند, تحریم ها ادامه می یابند و در صورت لزوم, تشدید می شوند. 
بر اساس گزارش نشنال اینترست, این سیاست, اوایل دهه 1990 که برنامه هسته ای کره شمالی در اوایل راه قرار داشت، آغاز شد. در آن زمان, کره شمالی حتی یک بمب هسته ای هم در زرادخانه اش نداشت. سه دهه قبل, خلع سلاح هسته ای کره شمالی , سیاستی قابل دستیابی بود. 
اما در نتیجه خلف وعده های امریکا, با گذشت هر سال , کره شمالی به پیشرفت های بیشتری در زمینه قابلیت های پلوتونیومی و غنی سازی خود دست یافته و دانش خود را افزایش داده است. پیونگ یانگ در سال 2006، نخستین آزمایش هسته ای زیر زمینی خود را انجام داد. این اقدامی مهم بود که کره شمالی را به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته ای تقویت کرد.

کره شمالی اکنون پس از 13 سال و اجرای 5 آزمایش هسته ای, احتمالا 60 کلاهک جنگی در زرادخانه اش دارد. با وجود این, آمریکا همچنان به سیاست فشار علیه پیونگ یانگ و ایجاد فضای تنش آمیز در شبه جزیره کره ادامه می دهد.  
در ژوئن 2018 رئیس جمهور امریکا با کیم جونگ اون رئیس کره شمالی در سنگاپور دیدار کرد و دو طرف با امضای تفاهمنامه ای مدعی شدند طرفین تعهد کردند که به سمت خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه‌جزیره کره حرکت کنند و امریکا به کره شمالی تضمین های امنیتی بدهد وتحریمهای این کشور را رفع نماید.
در27 فوریه 2019 دیدار دوم میان ترامپ و اون برگزار شد اما در عمل هیچ گشایشی در تحریم های کره شمالی به وجود نیامد و پس از آن بود که پیونگ یانگ آزمایش های موشکی خود را از سر گرفت. در طو ل این مدت ترامپ بارها با تعریف وتمجید از کیم جونگ اون سعی کرده است که او را در پای میز مذاکرات بدون نتیجه نگه دارد و از خود چهره ای صلح طلب به نمایش بگذارد.

ضمن اینکه ترامپ با طرح ادعاهایی مبنی بر اینکه اگر با کره شمالی وارد مذاکره نمی شد 100 میلیون نفر کشته می شدند بیشتر سعی کرده است این کشور به عنوان تهدیدی بزرگ برای شبه جزیره کره شناخته و در داخل نیز اهداف انتخاباتی اش محقق شود.
اکنون پس از گذشت دوسال از مذاکرات جدید امریکا وکره شمالی , پیونگ یانگ به این نتیجه رسیده است که همه آنچه در طول این دوسال گذشته جریان داشته فریبی بیش بنوده و استراتژی امریکا در خصوص این کشور در عمل هیچ تغییری نکرده است.و به همین دلیل کیم جونگ اون هشدار داده است در صورت تغییرنکردن استراتژی امریکا دورنمای حل مسئله هسته ای در شبه جزیره کره "تیره و بسیار خطرناک" خواهد شد.
اما سوال اینجاست که آیا استراتژی امریکا در خصوص کره شمالی تغییر خواهد کرد؟ به نظر می رسد پاسخ به این سوال منفی است چرا که دکترین جدید ترامپ که بر تجاری سازی امنیت مبتنی است تنها در شرایط تنش آفرینی در دیگر مناطق می تواند با موفقیت روبرو شود.
امریکا بر اساس این دکترین, با خلق تهدیدات موهوم و ساختگی و تقسیم کار با متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای در القای دگرهراسی از یکسو ایجاد پایگاه های نظامی و استقرار نظامیان خودرا در دیگر کشورها به بهانه حفظ امینت این دسته از کشورها توجیه و از سوی دیگر هزینه این نیروها را از کشور میزبان دریافت می کند و این چرخه ای است که هیچگاه پایان نخواهد داشت.
ترامپ با بزرگ کردن تهدید کره شمالی در حال حاضر از ژاپن وکره شمالی درخواست کرده است که بر اساس توافق های جدید میلیاردها دلار برای حفظ امینت شان به امریکا بپردازند. او به سئول و توکیو فشار آورده است که هزهزینه بیشتری بپردازند و در دو جلسه میان او و تیم امنیت ملی خود در پنتاگون در ژوئیه سال ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ گفته است «اگر کره جنوبی سالانه ۶۰ میلیارد دلار برای نگه داشتن نیروهای آمریکایی در کشورش پرداخت کند این یک توافق خوب خواهد بود». 
البته این دکترین فقط به شبه جزیره کره اختصاص ندارد در غرب آسیا نیز همین دکترین از سوی امریکا با استراتژی ایران هراسی و گرفتن میلیاردها دلار از عربستان وبرخی از شیخ نشین های خلیج فارس در حال اجراست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 13 آذر 1398 - 16:38:55