دریادار خانزادی : ساخت زیردریایی جدید «فاتح» و تولید تجهیزات پیشرفته «جنگال»

چهار شنبه 6 آذر 1398 - 11:56:3
دریادار خانزادی : ساخت زیردریایی جدید «فاتح» و تولید تجهیزات پیشرفته «جنگال»

تهران- الکوثر: فرمانده نیروی دریایی ارتش از ساخت زیردریایی جدید «فاتح» و تولید تجهیزات پیشرفته «جنگال» خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفتم آذر «روز نیروی دریایی» در ستاد نداجا برگزار شد، اظهار داشت: نیروی دریایی با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان انقلابی به سرعت به منطقه شمال اقیانوس هند حرکت کرد و توانست کار را پیش ببرد و کشتی‌های صنعتی و نفتکش‌ها را همراهی کند.
وی ادامه داد: حرکت نیروی دریایی با عملیات همراهی در یک دهه اخیر ادامه یافته است و تاکنون ۶۴ ناوگروه به منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب و اخیراً دریای سرخ هم حضور یافتند.
فرمانده نداجا گفت: دریای سرخ که همواره به دریایی امن معروف بود، در یکی دو ماهه اخیر دستخوش عملیات‌های تروریستی شده است و امروز ناوگروه ۶۴ با نام «الوند» و ناو پشتیبانی «بندر عباس» در دریای سرخ حضور یافته است و تا کانال سوئز کار پشتیبانی نفکتش‌ها و کشتی‌های تجاری را انجام می‌دهد.
امیر خانزادی با اشاره به اینکه در آبان سال گذشته اولین پرتاب موشک از زیر سطح با موفقیت آزمایش شد، افزود: در زیردریایی‌های کلاس «غدیر» موشک‌های زیر سطح به سطح استفاده می شود ؛ این موشک‌ها تحت پروژه «جاسک ۲» هستند که ساخت وزارت دفاع و از دقت و سرعت کافی جهت انهدام اهداف برخوردار است.
وی اضافه کرد: موشک «جاسک ۲» دست بلندی را برای نیروی دریایی در عرصه رزم ایجاد می‌کند و به دلیل اینکه از زیردریایی پرتاب می‌شود، قطعاً دشمن را غافلگیر خواهد کرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت : به‌زودی نوع ارتقا یافته‌ای از زیردریایی «فاتح» با رانش ویژه یعنی رانش مستقل از هوا، که از قابلیت‌های پنهان‌کاری ویژه‌ای برخوردار است، در وزارت دفاع تولید می‌شود و در اختیار نداجا قرار می‌گیرد.
دریادار خانزادی ادامه داد: با کمک صنایع دفاع، تجهیزات پیشرفته‌ای در حوزه جنگ الکترونیک تولید شده‌ استد که بخشی از قابلیت‌های آن‌ها قابل توصیف نیست.
وی افزود: پهپاد جدید دریاپایه‌ای با کمک محققان جوان کشورمان ساخته شده که عمودپرواز است و پرواز آن به نمایش گذاشته خواهد شد. این پهپاد دریایی قابلیت رصد اهداف متحرک و بازگشت بر روی ناو را هم که خود نیز متحرک است ، خواهد داشت.
فرمانده نداجا در خصوص آغاز پروژه ساخت ناو‌های بومی در نداجا اظهار داشت: از سال‌های گذشته ساخت ناو‌های توپدار در سطح نداجا آغاز شد و بعد تحت پروژه «موج» ساخت ناوشکن‌ها آغاز شد که تاکنون سه فروند از این ناوشکن‌ها ساخته شده است و در نیروی دریایی به اجرای مأموریت می‌پردازند.
امیر خانزادی با بیان اینکه کار ساخت ناوشکن «دماوند» تمام شده و این ناو به جهت ازمایش سامانه‌ها به آب انداخته شده است، گفت: در ناوشکن دماوند یک فناوری جدید در حوزه پیشران و سلاح ایجاد شده است که ان‌شاءالله تا پایان سال بهره‌برداری خواهد شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: دماوند نسل جدیدی از شناور قبلی است که از سطح مقطع راداری پایین‌تری برخوردار بوده و نسبت به نمونه قبل چالاک‌تر است.
وی در ادامه گفت: در آینده نزدیک در ناوگان جنوب کشور و در منطقه شمال اقیانوس هند با کشور‌های چین و روسیه رزمایشی را خواهیم داشت که طرح‌ریزی‌های عملیاتی آن تاکنون انجام شده است و همچنین بلافاصله رزمایشی را با کشور‌های حاشیه اقیانوس هند موسوم به «آیونز» خواهیم داشت.

الحاق «دنا» به ناوگان نداجا در بهمن‌ماه

دریادار خانزادی همچنین در خصوص آخرین وضعیت ناوشکن «دنا» بیان کرد: این ناوشکن در بهمن امسال به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش الحاق می‌شود و همچنین ناوشکن «سهند» در حال آماده شدن برای اجرای ماموریت در حوزه آب‌های اقیانوسی است.
وی در خصوص مسلح شدن شناور‌های نیروی دریایی هم گفت: امروز به همت متخصصان جهادگر وزارت دفاع و نیروی دریایی، زیردریایی‌های غدیر به تسلیحات بومی ازجمله اژدر‌های بومی «والفجر» مسلح و این اژدر‌ها به تعداد زیاد در سطح نداجا به‌کار گرفته شده‌اند.
فرمانده نداجا بیان کرد: امروز نیروی دریایی از زیردریایی فاتح که یک زیردریایی نیمه‌سنگین است در حوزه‌های ماموریتی استفاده می‌کند.


چهار شنبه 6 آذر 1398 - 11:16:33