عطوان : ترامپ با خروج از برجام به دنبال تسلط بر منطقه بود

سه شنبه 5 آذر 1398 - 12:1:19
عطوان : ترامپ با خروج از برجام به دنبال تسلط بر منطقه بود

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان روزنامه نگار مشهور عرب گفت عقب نشینی آمریکا از برجام با دقت طراحی شده بود تا به این بهانه، بحران کنونی ایجاد و آب و خاک این منطقه به روی بازگشت استعمار غربی باز شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم تاکید کرد : کنفرانس منامه، صحنه رقابت نظامی غرب برای بازگشت قدرتمندانه به خلیج فارس بود و این رقابت نظامی ما را به سمت نظریه توطئه سوق می‌دهد که می‌گوید عقب نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران با دقت طراحی شده بود تا به این بهانه، بحران کنونی ایجاد و آب و خاک این منطقه به روی بازگشت استعمار غربی باز شود. 
عبدالباری عطوان نوشت: در گذشته‌های دور محور نشست‌ها و کنفرانس‌های سیاسی و نظامی کشور‌های عربی و فعالیت عمده مراکز مطالعاتی و فکری، درباره چگونگی مقابله با تسلط غربی‌ها در منطقه و برخورد با نفوذ اسرائیل و جلوگیری از این نفوذ در منطقه بوده است و اکنون با وجود افزایش شمار این کنفرانس‌ها و مراکز مطالعاتی، کارکرد آن‌ها نه تنها تغییر کرده بلکه بر عکس شده به طوری که در‌های منطقه تا حداکثر مقدار ممکن به روی نیرو‌ها و ناوگان نظامی آمریکا و اروپا باز شده و پایگاهها، دریا‌ها و خاک این منطقه در اختیار آنان قرار گرفته است.
عطوان افزود: کنفرانس منامه که دوره جدید آن در روز‌های جمعه و شنبه برگزار شد شاهد حضور شمار انبوهی از مسئولان نظامی و سیاسی اروپایی و آمریکایی بود که کشورهایشان برای تسلط بر منطقه خلیج فارس به بهانه محافظت از ناوگان کشتیرانی به ویژه نفتکش‌ها با هم در رقابت هستند.
در نشست‌های این کنفرانس که مشارکت کشور‌های عربی و اسلامی در آن ضعیف بود، رقابت بین اروپا و آمریکا کاملا آشکار بود به طوری که فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه تأکید کرد: زمان آن فرا رسیده که بازدارندگی جدیدی ایجاد شود.
وی افزود: فرانسه صرف نظر از فشار‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال می‌کند، در صدد هدایت اقدامی به منظور تشکیل نیرویی دریایی تحت فرماندهی اروپاست که مقر آن در ابوظبی یا پایگاه فرانسه در این امارت خواهد بود.
بنابر اعلام خبرگزاری‌های بین المللی و خبرنگاران مطبوعات غربی آنچه که در این زمینه جالب توجه بوده است اینکه اساسا هیچ اشاره‌ای به علت تنش‌های فزاینده‌ای که اکنون بر خلیج فارس و خاورمیانه سایه گستر است مانند خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و دستورات ترامپ در حمایت از الحاق قدس و تپه‌های جولان به اراضی اشغالی و در نهایت قانونی دانستن شهرک‌های اسرائیلی اشاره‌ای نشده است.‌
نمی‌دانیم که آیا رژیم اشغالگر اسرائیل به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در نشست منامه شرکت کرده است یا خیر؟ اما موضوعی که پس از برگزاری کنفرانس معامله قرن از آن اطمینان داریم این است که منامه پایتخت بحرین قبله آمال مسئولان اسرائیلی شده است و این به معنای آن نیست که نامی از کشور‌های دیگر مانند قطر، امارات و عمان که همین راه در پیش گرفته اند آورده نشود.
عطوان در پایان خاطر نشان کرد: رقابت نظامی غرب که با قدرت در حال بازگشت به منطقه خلیج فارس است ما را بیش از پیش به سمت نظریه توطئه سوق می‌دهد که می‌گوید عقب نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران با دقت طراحی شده بود تا به این بهانه، بحران کنونی ایجاد و آب و خاک این منطقه به روی بازگشت استعمار غربی باز شود.
حال چه کسی هزینه این نیروها، کشتی ها، رادار‌ها و موشک‌های آمریکایی و اروپایی را خواهد پرداخت و چه کسی هزینه پایگاه‌هایی که این تجهیزات را در خود جای داده است تأمین می‌کند؟ پاسخ به این سوال، میزان باج خواهی‌های مالی، سیاسی و نظامی از کشور‌های خلیج فارس را مشخص می‌کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 5 آذر 1398 - 9:58:19