انتقال گاز ایران به پاکستان، فرصتی طلایی که نباید از دست برود

شنبه 2 آذر 1398 - 10:41:14
انتقال گاز ایران به پاکستان، فرصتی طلایی که نباید از دست برود

تهران- الکوثر: روزنامه پاکستانی "اوصاف" در سرمقاله خود تکمیل طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان را فرصتی طلایی برای غلبه بر بحران گاز در این کشور دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، "اوصاف" نوشت: این طرح که بیش از نیمی از آن توسط ایران انجام شده است، موثرترین راه کار ممکن برای مقابله با بحران انرژی در پاکستان است. دولت تصمیم دارد برای برطرف کردن کمبود گاز در پاکستان، بیش از 40 دکل حفاری جدید در میادین گازی این کشور نصب کند، در حالی که می‌توان با هزینه به مراتب کمتر در جهت عملیاتی کردن طرح انتقال گاز از ایران (IP) اقدام کرد.

این روزنامه افزود: پاکستان باید پیشنهاد حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سفر اخیر فرمانده ارتش پاکستان به تهران مبنی بر تکمیل طرح "آی پی" را مغتنم شمرده و این فرصت طلایی را از دست ندهد.
این روزنامه تاکید کرد: پاکستان باید با چشم پوشی از تحریم‌های تحمیلی آمریکا، با تکمیل طرح گاز آی پی ضمن تامین گاز مورد نیاز خود آینده اقتصادی خود در قبال همکاری‌های تجاری با ایران را تضمین کند.
پاکستان کشوری با جمعیت بالای 220 میلیون نفر بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه است که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد. براساس توافق اولیه، قرار بود این خط لوله به طول 2700 کیلومتر، گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند انتقال دهد.
در صورت تکمیل این طرح پیش بینی می‌شود روزانه 150 میلیون مترمکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر خواهد شد که 90 میلیون مترمکعب آن برای هند و 60 میلیون مترمکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 2 آذر 1398 - 10:40:53