گام جدید دولت ترامپ در حمایت از اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی

سه شنبه 28 آبان 1398 - 13:31:44
گام جدید دولت ترامپ در حمایت از اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی

تهران - الکوثر : یکی از اصول بارز سیاست خارجی آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، حمایت بی قید وشرط از رژیم صهیونیستی و عملی کردن اقداماتی است که روسای جمهور قبلی آمریکا از انجام آنها خودداری کرده بودند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دولت ترامپ به حدی در این زمینه زیاده روی کرده که حتی اعتراض متحدان اروپایی واشنگتن را نیز موجب شده است. 

درآخرین گام در این زمینه "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه 18 نوامبر با حمایت مجدد از اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین اعلام کرد، واشنگتن از این پس، شهرک‌‌ سازی های اسرائیل در کرانه باختری رود اردن را مغایر با قوانین بین المللی نمی‌داند. 

پمپئو با بیان اینکه واشنگتن سیاستش در قبال شهرک‌ سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را تغییر داده است مدعی شد، این شهرک‌سازی‌ها «به خودی خود» نقض قوانین بین‌المللی به شمار نمی‌روند. پمپئو قصد دارد یک سند حقوقی وزارت خارجه آمریکا مربوط به سال ۱۹۷۸ در این باره را لغو کند. این سند، شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را با قوانین بین‌المللی ناسازگار می‌داند.

این جدیدترین اقدام دولت ترامپ در راستای حمایت همه جانبه از اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی و نیز نشانه دیگری از تلاش مستمر واشنگتن برای تضعیف تلاش‌های فلسطین جهت به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشوری مستقل است. فلسطینی ها به صورت یکپارچه مخالفت خود با این اقدام آمریکا را اعلام کرده اند.

محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با تقبیح اظهارات مایک پمپئو گفت: اظهارات وی درباره شهرک‌سازی‌های اسرائیل به استهزا گرفتن قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است که شهرک سازی را به صراحت جرم می‌داند.

این اقدام آمریکا با مخالفت آشکار اتحادیه اروپا  نیز مواجه شده و این اتحادیه اعلام کرده که همچنان شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی را غیرقانونی می‌داند. 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: موضع اتحادیه اروپا درباره سیاست شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین واضح است و بدون تغییر باقی می‌ماند: همه فعالیت‌های شهرک‌سازی براساس حقوق بین‌الملل غیرقانونی است. موگرینی در این بیانیه که در تارنمای رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد تاکید کرد که اتحادیه اروپا از اسرائیل می‌خواهد در راستای وظایف بین‌المللی خود به عنوان یک قدرت اشغالگر به همه فعالیت‌های شهرک‌سازی پایان دهد.

رژیم صهیونیستی همواره بی توجه  به قطعنامه های سازمان ملل متحد به ویژه قطعنامه 242 و برخلاف خواست جامعه جهانی به ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین درکرانه غربی ادامه می دهد و دراین زمینه حمایت آمریکا را با خود دارد. تمامی این شهرک‌ها، بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در 23 دسامبر 2016 با تصویب قطعنامه 2334 از اسرائیل خواست فوراً و بطور کامل تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی خود را  در سرزمین‌های اشغالی فلسطین متوقف کند. رژیم صهیونیستی با احداث این شهرک‌ها درصدد تغییر ساختار جغرافیایی و بافت جمعیتی مناطق فلسطینی است تا در نهایت این مناطق را به طور کامل به قلمرو فلسطین اشغالی ضمیمه نماید.

سازمان ملل متحد و بیشتر کشور‌های جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند، زیرا این رژیم در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی رژیم اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

با این حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پشتوانه حمایت کامل ترامپ از اسرائیل، نه فقط ساخت شهرک های صهیونیست نشین را متوقف نکرده بلکه طرح هایی برای ساخت شهرک های جدید و اتصال آنها به هم دارد تا در نهایت این مناطق را جزو فلسطین اشغالی کند. با این حال مخالفت جامعه جهانی با این اقدام صهیونیست ها موجب انزوای روز افزون اسرائیل و محکومیت فزاینده اقدامات غیرقانونی و ضد انسانی آن شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 28 آبان 1398 - 12:40:6