مبانی تربیتی دختر مسلمان از نگاه کارشناس مسائل تربیتی

یک شنبه 26 آبان 1398 - 18:50:28

تهران- الکوثر: کارشناس مسائل دینی و تربیتی با اشاره به متفاوت بودن تربیت پسرها با تربیت دخترها در خانواده، علت آن را تفاوت های فیزیولوژیکی و روحی بین پسران و دختران ذکر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سید سامی خضرا» روحانی کارشناس مسائل خانواده در برنامه «مسائل و حلول» شبکه جهانی الکوثر درباره اهمیت تربیت فرزندان در خانواده گفت: تربیت به طور کلی کار آسانی نیست، ما با یک انسان مواجه هستیم نه با یک مسئله مادی یا ریاضی که آن را در معادله ای قرار دهیم و به جواب دست یابیم. ما مسئولیت بزرگی در زمینه تربیت فرزندانمان داریم زیرا باید پاسخگوی تربیت آنها هم در دنیا و هم در آخرت باشیم.

این کارشناس مسائل تربیتی افزود: برخی مبانی کلی تربیتی وجود دارد ولی تربیت دختران با تربیت پسران تفاوت دارد که ریشه آن را باید در مسائل فیزیولوژیکی و روحی دختران جستجو کرد و همین مسائل ایجاب می کند نکات ویژه ای را در تربیت دختران رعایت کنیم.

سید سامی خضرا افزود: پدر و مادر همواره باید الگوی مناسبی برای فرزندان باشند زیرا انسان ماهیتا به دنبال الگو می گردد و اگر این الگو را در نزدیکان خود به ویژه پدر و مادر خود پیدا نکند، به دنبال یافتن الگویی در خارج از خانواده خواهد گشت. مثلا وقتی دختری کودک یا نوجوان می بیند که اعضای خانواده و خویشاوندانش در ساعت معینی نماز می خوانند و قرآن تلاوت می کنند و لباس شان پوشیده و متین است، تحت تاثیر آنان قرار می گیرد و برعکس این مسئله هم وجود دارد. اگر دختربچه در محیطی رشد کند که افرادش اهمیتی برای مسائل شرعی و حجاب و رقص و غنا قائل نیستند، این مسئله بر رفتار کودک تاثیر می گذارد.

این روحانی لبنانی گفت: یک یا دو سال پیش از آن که دختران به سن تکلیف برسند لازم است مقدمات ورود آنها به سن تکلیف را فراهم کنیم مثلا برای آنها لباس های پوشیده تهیه کنیم و به آنها بیاموزیم که برای دختران مسلمان لباس خاصی وجود دارد که بدن آنها را می پوشاند. همچنین باید مسئولیت پذیری و توجه کردن به کوچکتر از خود را در این سن به دختران آموزش دهیم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 26 آبان 1398 - 18:50:22