تهدید اروپا توسط اردوغان به آزادی زندانیان داعشی

چهار شنبه 22 آبان 1398 - 9:50:9
تهدید اروپا توسط اردوغان به آزادی زندانیان داعشی

تهران - الکوثر : رئیس جمهور ترکیه بار دیگر کشورهای اروپایی را به آزادی زندانیان داعشی تهدید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رجب طیب اردوغان گفت ، زندانیان داعش  پس از آزادی به منازل خود در اروپا بازخواهند گشت. 
وی  افزود : در دیدار با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی اش خواهد گفت ، واشنگتن توافق برای برقراری منطقه امن در سوریه را اجرا نکرده است. 
رجب طیب اردوغان درحالی این تهدید را مطرح میکند که طی سالهای گذشته صدها تن از اعضای داعش در خاک سوریه توسط نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر شدند. هدف وی از طرح این تهدید ایجاد فشار برروی اتحادیه اروپا است. به نظر میرسد که ترکیه به دنبال این است تا این نکته را به اروپا یادآوری کند که بهای نپذیرفتن ترکیه در اتحادیه اروپا و افزایش فشار بر این کشور عدم همکاری ترکیه در مسائل امنیتی خواهد بود.
ترکیه قصد دارد باآزاد سازی اعضای زندانی داعش، کشورهای اروپایی را وادار کند تا نسبت به روابط خود با ترکیه تجدید نظر کنند. به عبارت دیگر ترکیه به دنبال این است تا به اتحادیه اروپا نشان دهد برخلاف رویکرد پیشین ترکیه که به دنبال سازگاری خود با اتحادیه اروپا بود، ترکیه جدید به دنبال سهم خود از اروپا است.
اما به نظر میرسد آنچه که ترکیه به آن توجه ندارد، نقش این کشور در شکل گیری بحران سوریه و رشد گروه داعش است. ترکیه با شروع بحران سوریه به حمایت از گروههای تروریستی مخالف دولت سوریه پرداخت و آنها را در قالب ارتش آزاد سوریه و سپس واحدهای وابسته به القاعده از جمله جبهه النصره مورد حمایت خود قرار داد.
در خصوص نقش ترکیه در خصوص داعش، حتی منابع امریکایی تایید کرده اند که بسیاری از نیروهای داعش از طریق مرز ترکیه و سوریه وارد سوریه شده اند. همچنین این گروه تروریستی در طول فعالیت خود در سوریه اقدام به استخراج و فروش نفت خود به ترکیه کرده اند.
در مجموع باید گفت ، ترکیه رویکردی بسیار خصمانه را در سیاست خارجی خود درپیش گرفته است. سیاستی که به صورت عمده موجب بی ثباتی منطقه ای و بی ثباتی در روابط این کشور با شرکای خود و همسایگانش شده است. 
آزاد سازی زندانیان داعش گرچه ممکن است موجب کسب امتیازاتی محدود توسط ترکیه شود، اما قطعا خطرات امنیتی گسترده ای را متوجه امنیت جهان و حتی ترکیه خواهد کرد. بهترین اقدام ترکیه این است که در خصوص مسائل امنیتی با مسئولیت پذیری رفتار کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 22 آبان 1398 - 9:43:36