گسترش ماموریت نظامیان آمریکا در سوریه و واکنش منفی روسیه

پنج شنبه 16 آبان 1398 - 11:10:38
 گسترش ماموریت نظامیان آمریکا در سوریه و واکنش منفی روسیه

تهران - الکوثر : آمریکا از سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش حضور نظامی غیرقانونی در سوریه داشته و دونالد ترامپ به رغم ادعای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، اکنون به بهانه جدیدی ماموریت این نیروها را تمدید کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با گسترش مأموریت نظامی این کشور برای به اصطلاح حفاظت از میادین نفتی در شرق سوریه موافقت کرده است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که ترامپ جمعه گذشته جلسه ای با مقامات نظامی آمریکا برگزار کرد. طبق طرح جدید، نیروهای آمریکایی پهنه وسیعی از سرزمین‌ هایی را که در الحسکه تا دیرالزور تحت کنترل شبه‌ نظامیان کُرد قرار دارد، محافظت خواهند کرد. 

آسوشیتدپرس با قرار دادن علامت سوال در برابر این اقدام امریکا می‌نویسد: چنین اقدامی با این "سؤال حقوقی" همراه خواهد شد که آیا ارتش آمریکا در صورت تهدید برای میادین نفتی شرق سوریه، قادر به حمله به نیروهای سوریه، روسیه یا سایر نیروهای نظامی خواهد بود؟ پیش از این، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته بود ایالات متحده از میادین نفتی در سوریه محافظت خواهد کرد و با زور به تلاش برای تصرف آنها پاسخ خواهد داد. به تعبیر وی، نظامیان آمریکایی قصد ندارند اجازه بدهند که روسیه یا ارتش سوریه این میادین را اشغال کنند.

ترامپ هرچند وعده داده بود نظامیان آمریکا را از جنگ در سوریه خارج کند، اما تصمیم تازه وی صدها نیروی آمریکایی را درگیر حضوری پیچیده‌ تر در سوریه می‌کند. 

ترامپ چندی قبل ضمن اعلام ماندن بخشی از نیروهای آمریکایی در سوریه گفت: از نظامیان خود برای اطمینان از حفاظت از میادین نفتی در شمال سوریه استفاده می‌کنیم و نفت سوریه را نگه می‌ داریم. به یاد بیاورید که ماهانه ۴۵ میلیون دلار سودآوری دارد.

امریکا در حال حاضر نیروهای خود را در مناطق نفت‌خیز استان "دیرالزور" تقویت و ارتش این کشور ساخت دو پایگاه نظامی را در منطقه‌ تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) آغاز کرده است.

پایگاه نخست در شهرک «الصور» در حومه شمالی استان دیرالزور و پایگاه دوم در مقر تیپ ۱۱۳ که پیش از آن به ارتش سوریه تعلق داشته و در شمال شرق این استان واقع شده است، در حال ساخت است. 

این اقدام واشنگتن، واکنش منفی روسیه را به دنبال داشته که به عنوان متحد دمشق اکنون با توافق با ترکیه درباره شمال سوریه به بازیگری کلیدی در این منطقه تبدیل شده است. الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه گفت: مناطق نفت خیز در شمال شرق سوریه باید به دست دولت سوریه کنترل شوند.

از دیدگاه مسکو اقدامات آمریکا صرفا در راستای تداوم بی ثباتی و ناامنی در سوریه صورت می گیرد و بر روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاثیر منفی دارد. در واقع اقدامات متناقض و غیرسازنده آمریکا، اجرای سیاست درازمدت برای عادی سازی اوضاع و احیای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه را دشوار کرده است. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت: «آمریکا از خروج نظامیان از سوریه سخن می‌گوید، سپس اعلام می‌کند که آنها به سوریه بازگشته‌اند. بدین ترتیب اجرای سیاست درازمدتی برای عادی سازی اوضاع و احیای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه کاملا دشوار است. من فکر نمی‌کنم امروزه در ایالات متحده بتوانند درباره هیچ مسئله‌ای به توافق برسند.»
در کنار روسیه، مقامات سوریه نیز همواره تاکید کرده اند حضور نظامی آمریکا دراین کشور بدون مجوز دمشق و تداوم اشغالگری با هدف چپاول منابع طبیعی سوریه به ویژه نفت است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 16 آبان 1398 - 10:28:42