شیخ اسد قصیر : کاخ نشینان نمی توانند عدالت را برقرار کنند

چهار شنبه 23 مهر 1399 - 11:18:27

تهران- الکوثر: استاد پژوهش های اسلامی گفت اسلام برای تحقق عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی آمده است و کسانی که در کاخ زندگی می کنند نمی توانند عدالت را اجرا کنند و به درد محرومان و فقرا برسند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ اسد محمد قصیر در برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت:« اسلام برای کرامت انسان آمده است و کرامت نیز بدون تحقق عدالت ، محقق نمی شود و یکی از ابعاد عدالت ، عدالت اقتصادی است.»  

شیخ اسد قصیر افزود :« خداوند در قرآن می فرماید "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" (همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند) ، "إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ" (همانا خدا فرمان به عدل و احسان می‌دهد). بنابراین عدالت اقتصادی مسئله بسیار مهمی است.» 

این استاد برجسته حوزه علمیه گفت :« اسلام قوانین و اصول اخلاقی کاملی را برای تحقق عدالت اجتماعی وضع کرده است مانند برابری در اشتغال و پرداخت زکات ، خمس و صدقه برای فقرا و نیازمندان. خداوند در قرآن می فرماید 
"خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً" (از اموال مؤمنان صدقات را دریافت کن). برخی امروز از گرفتن مالیات سخن می گویند ، مالیات را از چه کسانی می گیرید؟ آن را از ثروتمندان بگیرید و به فقرا بدهید. اگر ثروتمندان ثروتشان حلال است باید مالیات بدهند و اگر حرام است همه داراییشان را بگیرید.» 

شیخ قصیر با اشاره به زندگی ساده و زاهدانه پیامبران گفت :« سیره پیامبران در طول تاریخ اینگونه بوده است و شما حتی یک پیامبر و امام و وصی را پیدا نمی کنید که زندگی زاهدانه نداشته باشد و آنها همواره توجه ویژه به فقرا و نیازمندان داشتند و غذا بر دوش خود حمل می کردند و به فقرا می دادند. حضرت علی علیه السلام زندگی زاهدانه ای داشت و فقیران را بسیار دوست داشت و می فرمود :« إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَی مِنْ دُنْیاهُ بِطِمْرَیهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیهِ أَلَا وَ إِنَّكُمْ لاتَقْدِرُونَ عَلَی ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ (آگاه باش امام شما از تمام دنیایش به دو جامه كهنه، و از خوراكش به دو قرص نان قناعت نموده. بدانید كه شما نمی توانید چنین روشی را دنبال کنید ولی مرا با ورع و كوشش در عبادت، و پاكدامنی و درستی یاری كنید.)»

وی تاکید کرد :« امام مهدی (عج) نیز برای عدالت ظهور می کند و دنیا را پر از عدل و داد می کند. این دین و این اسلام است و همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند اسلام برای فقرا و برای کوخ نشینان است. کسانی که در کاخ زندگی می کنند نمی توانند بر مردم حکومت و عدالت اجتماعی را محقق کنند.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 13 آبان 1398 - 15:56:53