انتقاد شديد بشار جعفري از تجاوز نظامي ترکيه در نشست شوراي امنيت

جمعه 3 آبان 1398 - 12:53:46
انتقاد شديد بشار جعفري از تجاوز نظامي ترکيه در نشست شوراي امنيت

تهران- الکوثر: نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ضمن انتقاد شدید از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، مسئولیت کشور‌های اروپایی در قبال این تجاوز نظامی را يادآور شد

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ضمن انتقاد شدید از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و یادآوری مسئولیت کشور‌های اروپایی در قبال این تجاوز نظامی، بار دیگر تأکید کرد بهبود اوضاع انسانی در سوریه نیازمند پایان حضور نظامی بیگانگان در این کشور است.

بشار جعفری در نشست روز پنج شنبه شورای امنیت برای بررسی اوضاع سوریه گفت: نظام ترکیه برای شانزدهمین روز متوالی به تجاوز خود به خاک سوریه ادامه می‌دهد. این اقدام ترکیه، نقض منشور سازمان ملل، قطعنامه‌های شورای امنیت، روند مذاکرات آستانه و نتایج کنفرانس سوچی است. تجاوز نظامی ترکیه باعث اشغال بخشی از خاک سوریه، شهید و زخمی و آواره شدن صد‌ها غیرنظامی و وارد آمدن خسارت گسترده به زیر ساخت‌های سوریه شده است. از این رو دولت جمهوری عربی سوریه تجاوز نظامی ترکیه را به خاک خود به شدت محکوم می‌کند.

جعفری در ادامه با انتقاد از سیاست کشور‌های اروپایی در قبال سوریه گفت: محکوم شدن تجاوز نظامی ترکیه به سوریه از سوی کشور‌های اروپایی آنان را از مسئولیت شان در قبال این تجاوز معاف نمی‌کند. کشور‌های اروپایی برای جلوگیری از ورود ترویست‌های مقیم این کشور‌ها به خاک سوریه چه کاری انجام داده اند؟
نماینده سوریه تصریح کرد: نظام اردوغان ده‌ها هزار تروریست خارجی را وارد خاک سوریه کرد، تسلیحات در اختیار آن‌ها گذاشت و نفت، آثار باستانی، گندم و کارخانه‌های سوریه را غارت کرد.
جعفری افزود: برخی کشور‌ها ائتلاف با شیطان را بر ائتلاف با دولت سوریه ترجیح می‌دهند و اقدامات این کشور‌ها همیشه به بهای ریخته شدن خون مردم سوریه تمام شده است.
وی ضمن توصیه به ترکیه گفت: همسایه ما یعنی ترکیه باید بداند که فصل مشترک ما تاریخ، جغرافیا و منافع مشترک است نه تجاوزگری.
نماینده سوریه در پایان خاطر نشان کرد: بهبود اوضاع انسانی در سوریه نیازمند پایبندی کامل به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه و ضرورت عقب نشینی همه ارتش‌های بیگانه از آن است. ما بار دیگر بر ضرورت لغو تدابیر ظالمانه و یکجانبه علیه ملت سوریه و لزوم همکاری کامل با دولت سوریه در بخش انسانی تأکید می‌کنیم.


جمعه 3 آبان 1398 - 11:29:40