خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان

چهار شنبه 1 آبان 1398 - 10:56:48
خروج  نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان

تهران- الکوثر: وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که نظامیان این کشوردر نهایت از عراق خارج خواهند شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد : برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها اظهاراتی را درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه به سمت عراق منتشر می‌کنند. همه نیروهای آمریکایی که از سوریه عقب نشینی کرده‌اند اجازه ورود به منطقه کردستان عراق را دریافت کرده‌اند تا سپس به خارج عراق منتقل شوند.

این بیانیه تأکید کرد: هیچ موافقتی برای ماندن این نیروها در داخل عراق وجود ندارد.

در مقابل، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد که واشنگتن در نهایت نیروهای خود که از سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند را به ایالات متحده باز می‌گرداند.

اسپر طی اظهاراتی در پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در نزدیکی ریاض، پایتخت عربستان گفت: «هدف واشنگتن نگه‌داشتن نیروهای آمریکایی در عراق برای مدتی طولانی نیست. هدف، خارج کردن سربازان‌مان و در نهایت بازگرداندن‌شان به میهن است.»

وی افزود، جزئیات درباره مدت زمانی، که نیروهای آمریکایی در عراق حضور خواهند داشت، مورد بحث و بررسی نگرفته است و روز چهارشنبه (امروز) با همتای عراقی خود گفت‌وگو خواهد کرد.

هنوز مشخص نشده است که آیا نیروهای آمریکایی، عراق را به عنوان پایگاهی برای حملات زمینی در سوریه استفاده خواهند کرد یا برای حملات هوایی علیه داعش.

همزمان با پیشروی نیروهای ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد نظامیان آمریکایی از طریق گذرگاه مرزی «سحیله» در استان دهوک در منطقه کردستان عراق وارد خاک این کشور شدند.

همچنین  برخی مقامات سابق و فعلی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کردند، این وزارتخانه به تازگی شروع به ترسیم طرح خروج ناگهانی سربازان آمریکایی از افغانستان کرده است.

شبکه خبری "ان بی سی" آمریکا به نقل از سه تن از مقامات سابق و فعلی وزارت دفاع این کشور اعلام کرد، این طرح هنوز قطعی نشده و شامل احتمال صدور فرمان "دونالد ترامپ" مبنی بر خروج همه سربازان آمریکایی از افغانستان ظرف دو هفته است.

با این حال، این مقامات خاطر نشان کردند، این طرح یک طرح احتیاطی است و در حال حاضر، کاخ سفید دستوری درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صادر نکرده است.

این در حالی است که "مارک اسپر"‌، وزیر دفاع آمریکا، دوشنبه در کنفرانس خبری در کابل گفت، عملیات مبارزه با تروریسم برای برقراری صلح در افغانستان، ضروری و ضامن تبدیل نشدن دوباره این کشور به پناهگاه تروریست هاست.

"اسکات میلر"، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز در همان کنفرانس خبری، از کاهش ۲ هزار نفری نیروهای آمریکایی در افغانستان در سال گذشته خبر داد.


چهار شنبه 1 آبان 1398 - 10:49:34