نشست منامه باج گیری جدید دولت آمریکا از کشورهای حاشیه خلیج فارس است

سه شنبه 30 مهر 1398 - 18:33:21
نشست منامه باج گیری جدید دولت آمریکا از کشورهای حاشیه خلیج فارس است

تهران- الکوثر: "عبدالباری عطوان" تحلیلگر مسایل منطقه درباره نشست امنیتی منامه نوشت که دولت آمریکا بار دیگر برای باج خواهی مالی جدید از کشورهای حاشیه خلیج فارس به سیاست ایران هراسی روی آورده است در حالی که تهدید اصلی برای منطقه و امنیت و ثبات این کشورها عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  وی در مطلب خود در روزنامه روزنامه رای الیوم نوشت که نشستی که روز گذشته با حضور ۶۰ کشور و به ریاست آمریکا در منامه به بهانه مواجهه با خطر ایران و نفوذ آن آغاز به کار کرد تأکیدی بر ادامه راهبرد آمریکا برای باج گیری مالی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و حمایت از رژیم اشغالگر اسرائیل است.

عطوان اضافه کرد که مصیبت بزرگتر این است که دولت های حاشیه خلیج فارس نیز به این باج خواهی ها گردن نهاده و میزبان این نشست ها در کشورهای خود می شوند در حالی هدف این نشست ها تسریع عملیات عادی سازی با رژیم صهیونیستی و قبول این رژیم در بافت سیاسی، نظامی و اقتصادی منطقه است.

وی تصریح کرد:  اصرار آمریکا برای گرد آوردن این کشورها در ائتلاف موسوم به حفظ امنیت خلیج فارس در حالی که خود در مجاورت آنها قرار نداشته  و آنها ناوگان دریایی برای حمایت از امنیت دریایی خلیج فارس ندارند و اسرائیل نیز جرات ورود به آب  های منطقه ای لبنان را از زمان حمله موشکی حزب الله در سال ۲۰۰۶ به یکی از ناوچه های آن را نیافته ، مشخص نیست.

عطوان نوشته است : اسرائیل نمی تواند امنیت هوایی و دریایی را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین کند و ضرورتی نیز ندارد در حالی که ۶۰ کشور در راس آنها آمریکا چندین ناوگان دریایی و صدها ناوچه و ناو هواپیمابر در پایگاه های دریایی خود در بحرین دارند.

عطوان افزوده است  که حضور روز افزون اسرائیل تهدید امنیتی برای منطقه و ثبات آن است و نه ایران که از هزاران سال پیش در قلب این منطقه حضور دارد اما دولت آمریکا زمانی که تصمیم به غارت اموال کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد به ایران هراسی متوسل می شود.

"مایک پمپئو"  وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از همان بهانه وقیحانه سلاح کشتار جمعی که در سال های قبل جرج بوش پسر برای حمله به عراق و اشغال آن بکار برده بود، استفاده می کند؛ وی در کنفرانس منامه مدعی شد که وجود  سلاح کشتار جمعی در منطقه تهدید خطرناکی برای صلح و امنیت بین المللی است و با اشاره غیر مستقیم به ایران گفت که همه باید اقداماتی مشترک برای جلوگیری از دست یابی کشورهایی که هدف آنها رسیدن به این سلاح ها است در پیش گیریم.

به اعتقاد عطوان،  امارات، بحرین ، عربستان و عمان تحت فشارهای آمریکا در این نشست شرکت کرده اند و دولت کویت که با دخالت نظامی آمریکا در جنگ سال ۱۹۹۱ آزاد شد در این نشست شرکت نکرد و ترجیح داده تا از همه کنفرانس های تردید آمیز برای احترام به احساسات مردم خود که هرگونه عادی سازی با اسرائیل را رد می کنند، دور بماند. اسرائیل عاجز از حمایت خود بوده و از موشک های حزب الله در لبنان بیم دارد و دولت آمریکا نیز نمی خواهد که حتی یک سرباز خود را برای دفاع از این رژیم از دست دهد همانطور که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توییت اخیر خود گفت که این کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس سلاح می فروشد اما هیچگاه این سلاح ها رابرای دفاع و حمایت از آنها بکار نخواهد گرفت . دولت های حاشیه خلیج فاس بخصوص بحرین از سیاست هایی پیروی می کنند که امنیت و ثبات آنها را تهدید و ملت های آنها را بر ضد آنها برمی انگیزد. وجه مشترک بین همه این کشورها هدر دادن اموال عمومی کشورها چه با فساد داخلی و یا تن دادن به باج خواهی های مالی آمریکا و عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل است.

وی نوشته است : آمریکا متحدان کرد خود را رها کرد کسانی که تحت دیکته های آن در محورهای مختلف در سوریه می جنگیدند اما با شروع عملیات ترکیه نیروهای خود را از شمال سوریه خارج کرد و اسرائیل نیز که متحد کردها بود روی خود را از آنها برگرداند اما کسی از این تجربه ها درس نمی گیرد.

عطوان در پایان اشاره می کند که ملت های عرب در کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورها همانند شتر هستند که صبر و تحمل می کنند اما زمانی که خشمگین شوند همه چیز را نابود می کنند و از کسانی که کرامت آنها را زیر پا گذاشته اند انتقام می گیرند و تا زمانی که انتقام نگرفته اند، آرام نخواهند شد.


سه شنبه 30 مهر 1398 - 11:13:33