تاکید اردوغان بر ایجاد منطقه به اصطلاح امن در خاک سوریه  / تحلیل

پنج شنبه 25 مهر 1398 - 12:53:55
تاکید اردوغان بر ایجاد منطقه به اصطلاح امن در خاک سوریه  / تحلیل

تهران - الکوثر : رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه می گوید با ایجاد منطقه به اصطلاح امن در شمال و شمال شرقی سوریه به طول ۴۴۴ کیلومتر و عمق ۳۲ کیلومتر ، آوارگان سوری می توانند در این منطقه اسکان یابند.  

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رجب طیب اردوغان روز 15 اکتبر درحاشیه هفتمین نشست سران شورای همکاری کشورهای موسوم به ترک زبان در باکو ، همچنین تاکید کرد : ارتش ترکیه به مبارزه خود با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ .ک. ک.) یگان‌های مدافع خلق(YPG)  و حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه(PYD)  ادامه خواهد داد تا مناطق شمال و شمال شرقی سوریه را از وجود این گروه ها آزاد کند . 

به نظر می رسد اظهارات اخیر اردوغان ، از غرور کاذب وی ناشی می شود،  با این حال وی نشان داده است که زیر فشارهای بین المللی به دنبال یافتن حامیان قدرتمند برای خارج شدن از بحران است این سخن وی که اگر مشکلی پیش بیاید، با پوتین رئیس جمهوری روسیه مذاکره کرده و اقدام می‌کنیم، ناشی از این هدف بیان شده است. 

با این حال  روسیه هرگز مستقیما از تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه حمایت کرده و برخلاف واشنگتن که با تخلیه برخی پایگاههای خود در شمال سوریه، دست آنکارا را درذ قتل عام غیرنظامیان به بهانه مبارزه با تروریسم باز گذاشته، همواره مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده است. 

"الکساندر لاورنتییف" فرستاده ویژه روسیه به سوریه، روز سه شنبه گفت :"عملیات ترکیه توازن دینی درمناطق شماا و شمال شرقی سوریه را به هم می زند. زیرا این منطقه فقط کردنشین نیست، بلکه نژادها و ادیان دیگر هم درآن ساکن هستند و اسکان افرادی که درآن زندگی نمی کردند، به ایجاد حالت نارضایتی ساکنان اصلی منجر می شود که نسل به نسل در آن جا زندگی کرده اند". 

درارتباط با اظهارات ماجراجویانه اخیر رئیس جمهوری ترکیه، "محمد عباس" کارشناس نظامی و سرلشکر بازنشسته ارتش سوریه اخیرا" درگفتگو خبرگزاری تسنیم گفت: "این توهم اردوغان است، اما هرگز به منصه ظهور و عمل نخواهد رسید و قابل اجرا نیست. زیرا این مناطق درانتظار مقاومتی مردمی است که با اشغالگری ترکیه مقابله خواهد کرد". 

جدا ازاهداف ترکیه از انجام این عملیات ، یک نگرانی عمده جامعه جهانی ازحملات جاری ترکیه در اراضی سوریه - که از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است - فرار شمار زیادی از تروریست های زندانی داعش دراین مناطق است.  از زمان شکست گروه های تروریستی بویژه گروه تروریستی داعش درسوریه، شبه نظامیان کرد سوری شمار زیادی ازنیروهای اسیر شده داعش را در شهرهای مختلف کردنشین سوریه زندانی کرده بودند.

بدیهی است که ، با حملات جاری ارتش ترکیه و آشفتگی اوضاع درمناطق شمال و شمال شرقی سوریه، شبه نظامیان تروریست داعش امکان فرار ازاین منطقه را خواهند یافت. این موضوع نگرانی عمده مسکو را از تجاوز نظامیان ترک به شمال سوریه تشکیل می دهد.

ولادیمیر پوتین  رییس جمهور روسیه در یکی از مهمترین سخنان خود در روزهای پس از تجاوز نظامی ترکیه به سوریه به این نکته اشاره کرده بود:

"اکنون با ورود نیرو‌های نظامی ترکیه، کرد‌ها در حال ترک این اردوگاه‌ها هستند. آن‌ها (تروریست‌های داعش) می‌توانند از این منطقه فراری شوند."

هشدارهای مقامات روسیه در بالاترین سطوح نشان میدهد  اظهارات اردوغان مبنی بر هماهنگی با قدرتهای بزرگ در تجاوز به خاک سوریه، نوعی فریب افکار عمومی و تلاشی نمایشی برای توجیه این اقدام است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 25 مهر 1398 - 12:19:54