ترامپ و موضع دوگانه در قبال داعش

دو شنبه 22 مهر 1398 - 14:58:46
ترامپ و موضع دوگانه در قبال داعش

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به رغم هشدارها درباره فعالیت مجدد گروه تروریستی داعش، با خارج کردن نیروهای آمریکایی از مناطق مورد تهاجم ترکیه در شمال سوریه، زمینه تجدید حیات داعش را در این کشور فراهم آورده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به رغم هشدار کردهای شمال سوریه درباره فرار زندانیان داعشی از زندان ها و اردوگاه های منطقه، تهاجم ترکیه این امکان را برای تروریست های داعش فراهم آورده است. طبق برخی گزارش ها حداقل 800 داعشی از اردوگاه های تحت کنترل کردهای سوریه گریخته اند. با وجود این واقعیت ها ترامپ در آخرین موضع گیری خود از ترکیه و کرد‌های سوریه خواست از فرار تروریست‌ های داعشی در شمال سوریه جلوگیری کنند. 

ترامپ در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ما بدترین زندانیان داعشی را در اختیار داریم. ترکیه و کرد‌ها نباید اجازه دهند تروریست‌های داعشی فرار کنند. اروپا باید این تروریست‌ها را تحویل بگیرد و همین حالا نیز باید این اتفاق رخ دهد. هرگز اجازه نمی‌دهیم این افراد به داخل خاک آمریکا وارد شوند.  

ترکیه از چهارشنبه هفته گذشته، عملیات موسوم به "چشمه صلح" را در شمال سوریه با هدف آنچه "ایمن کردن مرز‌های ترکیه با پاکسازی عناصر تروریستی و تضمین بازگشت امن پناهجویان" می‌خواند، آغاز کرد؛ حال آن که ارتش ترکیه با هدف قرار دادن زندان ها و اردوگاه های عناصر داعش، زمینه فرار آنها و خانواده هایشان را ایجاد کرده است. در حال حاضر حدود ۱۱ هزار زندانی داعشی در شمال سوریه به سر می‌برند. 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت: ارتش آمریکا پس از حمله ترکیه به شمال سوریه، ده‌ها نفر از سرکرده‌های زندانی داعش را حین عقب‌نشینی از مناطقی در شمال سوریه، به حال خود رها کرده است. گزارش نیویورک تایمز پس از آن منتشر شد که صد‌ها عنصر گروه تروریستی داعش پس از حمله ترکیه به شمال سوریه از بازداشتگاه‌های نیرو‌های کرد که ضریب امنیت آن‌ها پایین بود، فرار کردند.

به این ترتیب، آمریکا با فراری دادن عناصر داعش در در سوریه، به طور عمدی امکان فعالیت مجدد  این گروه تروریستی را فراهم اورده است؛ عهاصری که به احتمال خیلی زیاد سازماندهی مجدد خواهند شد و به عملیات تروریستی خواهند پرداخت. در واقع ترامپ در این باره نیز موضعی دوگانه دارد زیرا از سویی مدعی است که داعش در سوریه به طور کامل ریشه کن شده و به همین جهت، دلیلی برای ادامه حضور نیروهای امریکایی در این کشور وجود ندارد و  از سوی دیگر به ترک ها و کردها هشدار می دهد که مراقب داعشی ها باشند و اجازه فرار آنها را ندهند.

پرسش این است که به توجه به حملات هوایی و زمینی گسترده ترکیه ترامپ چگونه از کردهای سوریه می خواهد که مراقب عناصر زندانی داعش باشند؛ در حالی این حمله بهترین فرصت را برای داعشی ها برای فرار از زندان و فعالیت های تروریستی جدید فراهم کرده است؟ جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا گفته است اگر واشنگتن فشار خود را در سوریه بر داعش ادامه ندهد، این گروه تروریستی دوباره فعالیتش را از سر خواهد گرفت و احیا خواهد شد.

از سوی دیگر ترامپ مسئولیت داعشی های زندانی را متوجه اروپا کرده و خواهان تحویل گیری آنها در کشورهای اروپایی است. ظاهرا ترامپ نقش کلیدی آمریکا را در تشکیل و توسعه داعش فراموش کرده است. ترامپ خود در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016، دولت اوباما را عامل ایجاد گروه تروریستی داعش دانسته بود.

ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود در ژانویه 2016 گفت: آنها (اوباما و کلینتون) افرادی غیرصادق هستند. آنها داعش را به وجود آوردند. هیلاری کلینتون به همراه اوباما داعش را به وجود آورده است.

واشنگتن پس از استفاده ابزاری از داعش، اکنون که تاریخ مصرف آن به پایان رسیده است، قصد دارد به بهانه لزوم پس فرستادن آنها به کشورهای اروپایی، این کشورها را تحت فشار قرار دهد. دولت های اروپایی اما حاضر نیستند این تروریست ها را بپذیرند.

ترامپ در واقع با مجوز دادن به ترکیه برای تهاجم به شمال سوریه که نتیجه  اجتناب ناپذیر آن,، گریز داعشی ها و سازمان دهی مجدد آنها است، زمینه را برای تحت فشار قرار دادن دولت سوریه، ایجاد ناامنی در سوریه و عراق و نیز مواجه کردن اروپا با معضل داعشی های اروپایی فراهم کرده است، در حالی که کاملا از آمریکا در این باره سلب مسئولیت می کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 22 مهر 1398 - 14:55:11