رأی الیوم بررسی کرد:

پنج شکست اساسی اسرائیل در برابر ایران

شنبه 20 مهر 1398 - 17:54:53
پنج شکست اساسی اسرائیل در برابر ایران

تهران- الکوثر: یک تحلیلگر صهیونیست با اشاره به شماری از شکست های رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی ایران نوشت اسرائیل در رویارویی خود با ایران پنج بار شکست اساسی خورده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رأی الیوم که از لندن به روز می شود در یادداشتی به قلم زهیر آندراوس نوشت در پی فاش شدن برخی مشکلات که می توان به تفصیل از آن سخن گفت آن هم بر اثر تهدیدات مکرر ایران در برهه اخیر، یک نویسنده اسرائیلی گفت رژیم صهیونیستی در رویارویی با ایران پنج بار شکست اساسی خورده است.

لیمور سیمیان دریش در مقاله ای که در روزنامه عبری و راست گرای «اسرائیل هیوم» منتشر کرد چنین توضیح داد که شکست نخست، مخالفت با طرح اجرای حملات نظامی ضد ایران است که دست کم سه مرتبه در موقعیت های بارز رخ داد. نخست سال 2010 وقتی که فرماندهان عالی رتبه سازمان های امنیتی و ارتش با این عملیات که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر فعلی و ایهود باراک وزیر جنگ سابق طرح اجرای آن را دادند مخالفت کردند. مائیر داگان رئیس موساد که اکنون در قید حیات نیست و ژنرال گابی اشکنازی رئیس وقت ستاد ارتش در رأس مخالفان بودند.
دریش که استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری در قدس اشغالی است همچنین فاش کرد که فقط یک سال بعد یعنی سال 2011 ژنرال بنی گانتس رئیس وقت ستاد ارتش اسرائیل طرح نتانیاهو، باراک و آویگدور لیبرمن وزیر خارجه برای حمله نظامی را مجددا رد کرد. این نویسنده که نوشته هایش مستند به پژوهش های علمی است می نویسد سومین بار سال 2012 بر اثر اختلاف جدی بین نتانیاهو و باراک درباره زمان حمله، این طرح عملیاتی نشد.
وی دومین شکست اسرائیل را در موضع گیری تل آویو در قبال توافق هسته ای با ایران برمی شمرد که جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای را هدف گیری نکرد و آن را فقط تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت چون به گفته این استاد علوم سیاسی این سناریو به طرز خوشبینانه ای این مسئله را در نظر گرفته بود که تهران حداکثر یک سال تا دستیابی به سلاح هسته ای فاصله دارد. از این رو اسرائیل منتظر ماند تا قطعنامه 2331 شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شود و به ایران حق تبدیل شدن به کشوری هسته ای از طریق غنی سازی اورانیوم با هدف پژوهش های علمی را بدهد که در پی آن تحریم ها رفع و فورا صد میلیارد دلار آزاد شد و تأثیرات مثبتی بر اقتصاد ایران و سایر سرمایه گذاری ها گذاشت.
این استاد دانشگاه عبری تأکید کرد سومین شکست اسرائیل به واکنش ها به توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ جهان مربوط است. نتانیاهو در موضع مخالف ظاهر شد به نحوی که انگار نظر شخصی خود را ابراز می کند زیرا اسحاق هرتسوگ رهبر حزب ”اردوگاه صهیونیسم“ رقیب آن روزهایش او را به مبالغه در مخالفت با توافق هسته ای متهم کرد. ایهود اولمرت و یائیر لاپید نیز نتانیاهو را به سبب سخنرانی معروفش در کنگره که به رغم مخالفت باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا ایراد شد به تخریب روابط با واشنگتن متهم کردند.
نویسنده علاوه بر این چهارمین شکست اسرائیل را موارد نقض توافق هسته ای می داند که از زمان امضای آن آغاز شد از جمله این که قرار بود هشت تن اورانیوم غنی سازی شده هم زمان با اجرایی شدن توافق هسته ای از ایران خارج شود اما هیچ سندی دال بر انجام این امر در دست نیست و این یعنی که توافق بر اساس دستور مستقیم (آیت الله) علی خامنه ای رهبر انقلاب ایران اجرایی نشده است.
وی شکست پنجم اسرائیل را بعد از اقدام تل آویو به افشای طرح های نظامی برنامه هسته ای ایران و خروج آمریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم ها علیه آن برشمرد که با وجود این مسائل، روزنامه نگاران بزرگ و اعضای چپ گرای کنست همچنان حکومت اسرائیل را در این زمینه متهم می کنند. دریش خاطرنشان می کند همه این پنج شکست اسرائیل در برابر ایران به این دلیل رخ داد که سیاستمداران اسرائیلی رقابت های حزبی خود را مهمتر از هر منازعه دیگری می دانند ضمن آن که دولت و نهادهای تصمیم گیری وجود ندارند.
از سوی دیگر پروفسور بنحاس یحزکیلی سردبیر پایگاه اینترنتی ”المعرفه“ خاطرنشان کرد سخنرانی نتانیاهو در کنست در مراسم افتتاحیه بیست و دومین دوره آن به گونه ای بود که انگار ساکنان اسرائیل را برای جنگ آینده آماده می کند. این نخستین بار بود که او این چنین سخنرانی می کرد. وی پیش بینی کرد جنگ آینده اسرائیل با ایران مانند جنگ هایی که اسرائیلی ها از گذشته به آن عادت کرده اند نیست زیرا هنوز شروع نشده است و همه اسرائیل را در همه سطوح در بر خواهد گرفت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 20 مهر 1398 - 17:54:45