تحلیل نیویورک تایمز از انگیزه تغییر سیاست آمریکا در سوریه

دو شنبه 15 مهر 1398 - 18:28:40
تحلیل نیویورک تایمز از انگیزه تغییر سیاست آمریکا در سوریه

تهران- الکوثر: روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت: سیاست نظامی آمریکا در سوریه تغییر می کند و روند تحولات نظامی درون خاک سوریه وارد مرحله تازه ای می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  در گزارش این نشریه آمریکایی که به قلم "اریک اشمیت" و "مگی هبرمن" نوشته شده و امروز (دوشنبه) انتشار یافته، آمده است: آمریکا سیاست نظامی خود را در سوریه تغییر داده است.
کاخ سفید روز گذشته(یکشنبه) اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با عملیات نظامی ترکیه در سوریه موافقت کرده است. در این عملیات، نیروهای کرد که از حمایت آمریکا برخوردارند، نزدیک مرزهای سوریه با ترکیه بکلی از بین خواهند رفت.

ترکیه کرد ها را شورشیان تروریست می شناسد و مدت مدید است که از آمریکا می خواهد دست حمایت از این گروه را قطع کند.
این نیروی کرد که "نیروهای دمکراتیک سوریه"‌ نام دارد، قابل اعتمادترین شریک آمریکا در جنگ با داعش در این کُنج استراتژیک در شمال سوریه بود.
وزارت خارجه و دفاع(پنتاگون) آمریکا با این تصمیم گیری ترامپ مخالفند و می گویند که باید یک گروه کوچک از نیروهای رزمی در شمال سوریه بمانند تا هم با داعش بجنگند و هم یک وزنه تعادل در برابر جمهوری اسلامی و روسیه باشند.
به گفته مقامات کاخ سفید، ترامپ روز گذشته بطور مستقیم با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه درباره این موضوع تلفنی گفت وگو کرد.
هر موقع عملیات انجام شود، قبل از آن، بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرسنل نظامی آمریکا که در منطقه حضور دارند محل را ترک خواهند کرد. این نیروها البته از خاک سوریه بیرون نخواهند رفت.
کاخ سفید روز گذشته با صدور بیانیه این تصمیم ترامپ را اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: نیروهای مسلح آمریکا در این عملیات شرکت ندارند و از آن حمایت هم نمی کنند. نیروهای آمریکایی خلافت ارضی داعش را شکست داده اند و دیگر فوریتی برای حضور در این محل احساس نمی کنند.
معلوم نیست عملیات ترکیه تا چه مدت خواهد کشید. همچنین معلوم نیست آیا نیروهای ترکیه با کردهای مورد حمایت آمریکا هم درگیر خواهند شد یا نه. در آن صورت اکثر موفقی تهایی که نیروی نظامی آمریکا علیه داعش در راستای مبارزه با تروریسم بدست آورده بود، به خطر خواهد افتاد.
دسامبر گذشته ترامپ خواستار خروج کامل نیروهای آمریکایی از سوریه شد. اما هم پنتاگون، هم دیپلمات ها و هم مقامات اطلاعاتی آمریکا با این تصمیم مخالفت کردند. متحدان مهم آمریکا و اروپا هم این کار را به صلاح ندانستند.
در این محور، «سونر جاکاپتای» از اعضا موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن می گوید: تاخت و تاز ترکیه به داخل خاک سوریه بدون آنکه با ممانعت آمریکا روبرو شود،‌ این اجازه را به ترکیه می دهد تا نوار باریک دیگری از خاک سوریه که در کنترل کردها است را از چنگ آنها درآورد.
ترکیه با بدست آوردن این منطقه، آنگاه صدها هزار پناهجوی سوری را به سوریه بازمی گرداند و ثابت می کند که همراه با آمریکا دارای قدرت نفوذ بر سوریه است.
جاکاپتای این عملیات ترکیه را یک «پیشرفت قابل توجه» ذکر می کند.
کارشناسان مسائل سوریه می گویند که این تصمیم گیری کاخ سفید جنگ هشت ساله سوریه را طویل تر خواهد کرد و موجب خواهد شد کردها به دامن «بشار اسد» بیافتند و بیایند با ارتش ترکیه که هم بزرگتر است و هم از حیث تکنولوژی پیشرفته است، بجنگند.
«روبن گاله گو» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت آریزونا توئیت کرده است: اینکه به ترکیه اجازه داده شود به عمق شمال سوریه پیشروی کند، یکی از بی ثبات کننده ترین حرکاتی است که ما می توانیم در خاورمیانه انجام بدهی".
وی که تجربه جنگیدن در عراق را داشته، ادامه می دهد: از این پس کردها دیگر به آمریکا اعتماد نخواهند کرد و به دنبال ائتلاف های جدید خواهند رفت و متکی به یک نیروی دیگر خواهند شد تا از آنها محافظت کند.
از اوائل ماه اوت قوای نظامی آمریکا و ترکیه یک سری کارهایی برای اعتمادسازی مشترک انجام دادند و با هم در این زمینه کار کردند. این دو با هم در نوار باریک ۷۵ مایلی شمال شرق سوریه پروازهای شناسایی مشترک و گشت های زمینی مشترک انجام دادند. نوار مرزی ترکیه - سوریه به طول ۳۰۰ مایل است.
نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا چندین مایل عقب رفتند و تمام استحکامات موجود در منطقه را نابود کردند. اما این عملیات رضایت خاطر «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه را جلب نکرد و او از هفته پیش زمزمه راه انداختن عملیات نفوذ به درون مرزهای سوریه را سر داد.

اردوغان از تابستان این زمزمه را سر می داد و آمریکا هم هر بار سعی می کرد با تلاش دیپلماتیک او را از این کار منصرف کند. هدف عملیات نظامی اعتماد سازی نیز همین بود.
تلاش های "مارک اسپر" و ژنرال "‌مارک میلی"‌ به ترتیب وزیر دفاع و رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا به جایی نرسید و سرانجام ترامپ در روز یکشنبه تصمیم خود را گرفت.
معلوم نیست نیروهای آمریکایی تا چه مسافتی از مرزهای سوریه با ترکیه دور خواهند شد.

همچنین معلوم نیست آیا این مقدمه آن خواهد شد تا یکهزار سرباز آمریکایی که اکنون در شمال شرق سوریه حاضرند و فقط عملیات های مبارزه با تروریسم را انجام می دهند آیا کاملا عقب نشینی خواهند کرد یا نه.
یک مقام رسمی آمریکایی بدون ذکر نام گفته است: نیروهای آمریکایی فقط به این دلیل شمال شرق سوریه را ترک می کنند تا از سر راه بروند کنار".
دستگاه نظامی ‌آمریکا میان دو متحد مهم در جنگ سوریه گرفتار مانده است. ترکیه متحد مهم ناتو است. اما کردهای "نیروهای دمکراتیک سوریه" هم شریک جنگ با داعش بوده است.
مقام آمریکایی نامبرده می گوید: ما نه از ترکیه حمایت می کنیم و نه از "نیروهای دمکراتیک سوریه". اگر این دو می خواهند با هم بجنگند ما خودمان را کنار می کشیم و دخالت نمی کنیم".
این تصمیم آمریکا در مقطعی گرفته می شود که داعش مشغول تجدید قوا است. دست به حملات چریکی در طول مرزهای عراق و سوریه می زند. شبکه های مالی خود را مجهز و توانمند می کند. از یک اردوگاهی که کردهای متحد آمریکا از آن حمایت می کنند، دست به جذب نیرو زده است.

اگر آمریکا تعداد دو هزار نیروی حاضر خود در سوریه را کم کند و آن را به نصف برساند، آن موقع دیگر نمی تواند حامی نیروهای شریکش در سوریه که با داعش می جنگند باشد.

اکنون نهایت کاری که نیروهای آمریکایی و بین المللی می توانند در سوریه انجام دهند این است که جلوی داعش را بگیرند و آن را مهار کنند و اجازه ندهند وارد مناطق شهریبشود.
شکی نیست که داعش دیگر نمی تواند آن خلافت خودخوانده خود را احیا بکند. آن خلافت روزی قلمروی را به وسعت کشور انگلیس در اختیار داشت و بر ۱۲ میلیون نفر حکمرانی می کرد. این گروه تروریستی امروز ۱۸ هزار رزمنده در عراق و سوریه دارد. این سلولهای به خواب رفته و تیم های ضربه زن دست به یک سری حملات تک تیرانداز، کمین، آدم ربایی، و ترور علیه نیروهای امنیتی و رهبران قبائل و جوامع مختلف زده اند.
در چند ماه گذشته داعش به یک اردوگاه چادری که جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر را در خود جای داده هجوم برد. این اردوگاه هیچ سیستم دفاعی ندارد. هزاران تن از خانواده های افراد داعش هم در این اردوگاه زندگی می کنند.
مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که در اردوگاه «الهول» که بدست کردهای سوریه اداره می شود،  ایدئولوژی داعش ترویج می شود و این ایدئولوژی بتدریج دارد طرفدارانی پیدا می کند که بالقوه تروریست های آینده هستند.
نیروهای کرد سوریه هم که مورد حمایت آمریکا هستند، اکنون بیش از ۱۰ هزار جنگجوی داعش را در اسارت خود دارد که دو هزار نفر آنها خارجی هستند.

آمریکا می گوید که حفاظت از این زندانیان فی نفسه مشکل ساز است. اگر عملیات ترکیه انجام گیرد، آنگاه شمال شرق سوریه به میدان یک نبرد بسیار بزرگتر تبدیل خواهد شد.


دو شنبه 15 مهر 1398 - 16:9:4