الجزایری‌ها برای سی‌وسومین هفته متوالی تظاهرات کردند

شنبه 13 مهر 1398 - 9:44:47
الجزایری‌ها برای سی‌وسومین هفته متوالی تظاهرات کردند

تهران- الکوثر: مردم الجزایر برای سی‌وسومین هفته متوالی به خیابان‌ها آمده و مخالفت خود با برگزاری انتخاباتی ریاست‌جمهوری را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   مردم الجزایر دیروز نیز همزمان با سالروز «قیام مردمی ۵ اکتبر ۱۹۸۸»، برای سی‌وسومین هفته متوالی به خیابان‌ها آمدند.

قیام مردمی پنج اکتبر سال ۱۹۸۸ در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی الجزایر نخستین قیام از زمان استقلال این کشور بود که رژیم آن دوره به سرکوب شدید این قیام اقدام کرد و طی آن حدود ۵۰۰ نفر کشته و صدها نفر نیز کشته و زخمی شدند. در آن دوره «الشاذلی بن جدید» رئیس‌جمهور وقت الجزایر مجبور به اجرای برخی اصلاحات سیاسی شد و این قیام پایانی برای تک حزبی در الجزایر و آغازگر تأسیس احزاب مختلف بود و در آن دوره اجازه ایجاد شصت حزب سیاسی داده شد.

تظاهرات در میدان البرید المرکزی آغاز شد در حالیکه نیروهای ضد شورش نیز در میادین اصلی و نزدیکی مقرهای سازمان‌های دولتی از جمله کاخ ریاست‌جمهوری مستقر شده بودند.

همچنین بر خلاف تهدیدات «قاید صالح» رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر در خصوص بازرسی خودروها و توقیف آن‌ها در صورت وجود تظاهرات‌کنندگان در داخل خودروها، موانع موجود در ورودی‌های پایتخت برداشته شده بود و تظاهرات‌کنندگان زیادی توانستند وارد محل تظاهرات شوند.

تظاهرات‌کنندگان شعارهای مختلفی از جمله علیه صالح ، عناصر دوره «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور سابق ، مخالفت با نامزدهای عناصر دوره بوتفلیقه در انتخابات و درخواست آزادی زندانیان سیاسی سر دادند.

معترضان همچنین شعار «دولت مدنی می‌خواهیم نه دولت نظامی»، «برگزاری انتخابات با وجود گروهک‌ها نه» سر دادند. منظور معترضان از گروهک‌ها عناصر دوره بوتفلیقه بود.

«عبدالعزیز بوتفلیقه» در تاریخ ۲ آوریل گذشته پس از اعتراضات مردمی به نامزدی او برای پنجمین دوره متوالی در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجبور به استعفا شد اما با این حال اعتراضات در این کشور همچنان ادامه دارد و مردم خواهان برکناری عناصر دوره بوتفلیقه از جمله «عبدالقادر بن صالح» رئیس‌جمهور انتقالی، «نورالدین بدوی» نخست‌وزیر و «احمد قاید صالح» رئیس ستاد مشترک هستند.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری الجزایر طبق اعلام «عبدالقادر بن صالح» رئیس‌جمهور موقت این کشور روز ۱۲ دسامبر(۲۱ آذر) برگزار شود.


شنبه 13 مهر 1398 - 8:32:13

دسته بندی :