ابراز امیدواری عبدالله عبدالله برای آغاز مذاکرات بین الافغانی

جمعه 12 مهر 1398 - 11:59:11
ابراز امیدواری عبدالله عبدالله برای آغاز مذاکرات بین الافغانی

تهران - الکوثر : رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در دیدار سفیر پاکستان در کابل ابراز امیدواری کرد، اسلام آباد با استفاده از نفوذ خود بر گروه طالبان، این گروه را برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و تلاش برای تحقق صلح در افغانستان تشویق کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «عبدالله عبدالله» در دیدار «زاهد نصرالله» سفیر پاکستان در کابل افزود، از سرگیری مذاکرات صلح در افغانستان و تحقق آن به نفع دو کشور است. 

«زاهد نصرالله خان» نیز در این دیدار گفت، مقامات پاکستانی از طالبان خواسته اند تا هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کند.

ابراز امیدواری رئیس اجرایی کابینه افغانستان برای آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح در این کشور،همزمان با حضور هیات طالبان به ریاست "ملا عبدالغنی برادر" در اسلام آباد مطرح شده که به دعوت رسمی دولت پاکستان انجام شده است. 

سخنان عبدالله درباره انتظار دولت افغانستان از پاکستان برای استفاده از نفوذ خود بر طالبان برای ترغیب این گروه به ورود به روند مذاکرات بین الافغانی درحالی است که اسلام آباد نیز در حال حاضر از چرخه نقش آفرینی در روند صلح افغانستان دور مانده است. 

دربیش از یکسال گذشته دولت آمریکا با در پیش گرفتن سیاست مذاکره دو جانبه با طالبان که تا کنون 9 دور آن نیز برگزار شده است، علاوه بر دولت کابل که  باید رهبری این گفتگوها را عهده دار باشد، برخی از کشورهای منطقه و به خصوص همسایگان افغانستان نیز از مشارکت در فرآیند استقرار صلح در این کشور کنار گذاشته شده اند. 

پاکستان که از دیرباز در روند تحولات افغانستان اثر گذار بوده است،شرایط کنونی ناشی از دور ماندن از روند صلح در این کشور را بر خلاف منافع ملی خود می داند و به همین دلیل پس از دستور اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای توقف مذاکرات این کشور با طالبان، با دعوت رسمی از دفتر سیاسی این گروه در قطر برای سفر به اسلام آباد، سیاست تقویت نقش خود در روند صلح افغانستان را در پیش گرفته است. 

در شرایطی که دولت پاکستان انگیزه بیشتری در مقایسه با گذشته برای ایفای نقش در مسیر استقرار صلح و گفتگوهای در این خصوص  را دارد،مقامات دولت افغانستان امیدوارند که اسلام آباد به شروع گفتگوهای بین الافغانی کمک کند.

این دیدگاه در داخل افغانستان پس از توقف مذاکرات آمریکا و طالبان به وجود آمده است که در حال حاضر فرصت مناسبی برای ترغیب طالبان به آغازمذاکرات بین الافغانی فراهم شده است که نقش پاکستان دراین زمینه به دلیل نفوذ بر این گروه در مقایسه با دیگر کشور ها متمایز است.

این رویکرد در حالی مطرح شده است که برخی محافل سیاسی ورسانه ای ایده نفوذ پاکستان بر طالبان را قبول ندارند و این کشور را فاقد اثر گذاری بر این گروه می دانند.

وحید مژده کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید :« نفوذ پاکستان بر طالبان به آن شکلی که در گذشته تصور می شود در حال حاضر وجود خارجی ندارد و پاکستان معذوریت‌های خود را در این زمینه  دارد.» 

برغم فراز و فرودها در روابط پاکستان و افغانستان به خصوص وجود بی اعتمادی درمناسبات دو جانبه،سخنان عبدالله نشان می دهد که مقامات کابل امید دارند که پاکستان در دوره عمران خان رویکرد سازنده ای در عرصه همکاری در پیش بگیرد و از همه ظرفیت های خود برای کمک به شروع گفتگوهای بین الافغانی استفاده کند.      


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 12 مهر 1398 - 11:57:21