کارشکنی آمریکا در مذاکرات شبه جزیره

چهار شنبه 10 مهر 1398 - 11:0:35
کارشکنی آمریکا در مذاکرات شبه جزیره

تهران - الکوثر : نماینده کره شمالی در سازمان ملل، بدعهدی های آمریکا را عامل توقف مذاکرات هسته ای میان دوکشور دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نماینده کره شمالی در سازمان ملل افزود: وضعیت شبه‌ جزیره کره به گونه‌ای است که هنوز از چرخه تنش‌های فزاینده خارج نشده و این مساله ناشی از اقدامات تحریک‌آمیز نظامی و سیاسی آمریکا است. 

این اظهارات  نماینده کره شمالی  در شرایطی است که ، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از سال گذشته - ژوئن 2018 -تاکنون سه بار در سنگاپور، ویتنام و مرز مشترک کره شمالی و جنوبی دیدار کرده‌اند اما مذاکرات دو طرف هنوز به نتیجه نرسیده و متوقف شده است. اما این سوال مطرح است چرا برغم سه دیدار آن هم در سطح سران دولت آمریکا و کره شمالی همچنان دیوار بی اعتمادی میان پیونگ یانگ و واشنگتن برقرار است  و مذاکرات با گذشت بیش از یک سال از کارنامه قابل دفاعی برخوردار نیست ؟ 

به اعتقاد بیشتر کارشناسان سیاسی بی اعتمادی حاکم در مناسبات آمریکا وکره شمالی به چند دلیل عمده بر می گردد: نخست آنکه کره شمالی خواهان کاهش تحریم‌ های آمریکاست اما واشنگتن تاکید دارد که ابتدا پیونگ یانگ باید گام‌هایی را در زمینه خلع‌سلاح هسته‌ای بردارد تا تحریم‌ها کاهش پیدا کند. افزون بر این ، از منظر کره شمالی ، با وجود تلاش های صادقانه این کشور برای ایجاد اعتماد و اجرای بیانیه مشترک اولین نشست کیم و ترامپ در سنگاپور، آمریکا اقدامی برای اجرای بیانیه مشترک انجام نداده  و به جای آن، برگزاری رزمایش با کره جنوبی که ترامپ وعده توقف آن را داده بود، ازسرگرفت و تحریم ها علیه کره شمالی را تشدید کرد.  

از منظر پیونگ یانگ ، برگزاری رزمایش های نظامی آمریکا و کره جنوبی، برای کره شمالی همیشه به منزله یک تهدید بوده است، اقدامی که هدف آن، براندازی حکومت پیونگ یانگ توصیف می شود.  از دیدگاه کره شمالی برگزاری چنین تمرینات مشترک نظامی تخطی از توافقنامه ها و مذاکرات طرفین و تلاشی برای آماده سازی حمله به کره شمالی است .

واما جالب تر اینکه ، در چنین شرایطی ترامپ  در اظهارت اخیر خود برای دیدار چهارم با رهبر کره شمالی ابراز تمایل کرده است. اما  در این میان مقامات کره شمالی تاکیدکرده اند در صورتی که  آمریکا پیشنهاد قابل قبول جدیدی نداشته باشد به میز مذاکره باز نمی گردند و ابراز امیدواری کردند، رئیس جمهوری آمریکا  برای اینکه بار دیگر در میز مذاکره با  رهبر کره شمالی بنشیند ، در این مسیر به انتخابی عاقلانه و اخذ تصمیمی شفاف دست بزند.

در مجموع  در شرایطی دولتمردان  پیونگ یانگ ، آمریکا را مسئول توقف مذاکرات هسته‌ای دو کشور می دانند که به باور اغلب ناظران سیاسی ، با گذشت  بیش ازیک سال از نشست سه گانه ترامپ و اون ،  ادامه رویه فشار و  تشدید تحریم  های آمریکا بر ضد کره شمالی ،  در کنار آن عمل نکردن آمریکا و کره جنوبی به تعهداتشان بویژه برگزاری رزمایش های متعدد دوکشور در منطقه، مانع تداوم مذاکرات هسته ای در شبه جزیره کره محسوب می شود .

با درک همین شرایط هم است که ازمنظر مقامات پیونگ یانگ این به آمریکا بستگی دارد که به مذاکرات به عنوان یک فرصت یا به اتفاقی برای تشدید بحران نگاه کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 10 مهر 1398 - 10:54:33