شکست پروژه آمریکا در محکوم سازی ایران در شورای امنیت

جمعه 29 شهریور 1398 - 20:42:41
شکست پروژه آمریکا در محکوم سازی ایران در شورای امنیت

تهران - الکوثر : حمله پهپادی مقاومت یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در الشرقیه عربستان به بهانه ای برای آمریکا به منظور تشدید فشارها علیه ایران در ابعاد مختلف تبدیل شده است. واشنگتن تلاش می کند تا به زعم خود به ایجاد اجماع جهانی علیه ایران بپردازد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با این حال تلاش‌های آمریکا برای محکوم کردن ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با ماجرای حمله به تأسیسات نفتی آرامکو به شکست انجامید. در نشست عادی شورای امنیت که روز پنج شنبه به ریاست روسیه با موضوع بررسی تحولات یمن برگزار شد، نماینده آمریکا در شورای امنیت، سعی کرد تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مقصر این حمله قلمداد کرده و دیگر اعضای شورای امنیت را وادار به همراهی در خصوص این ادعا کند.

با این حال ادعای مخدوش واشنگتن، از سوی نماینده روسیه در شورای امنیت به چالش کشیده شد. در این نشست که با بی اعتنایی سایر اعضاء شورا نسبت به طرح اتهامات آمریکا علیه ایران همراه بود کشورهای عضو از افزایش تنش ها در بحران یمن ابراز نگرانی کردند.

نماینده آمریکا در شورای امنیت پس از ناکامی در جلب حمایت اعضای دیگر در خصوص مقصر جلوه دادن ایران، پیشنهاد دیگری را مبنی بر برگزاری جلسه غیر علنی شورای امنیت با هدف صدور بیانیه در خصوص حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان مطرح کرد، اما نماینده روسیه، این پیشنهاد را نیز نپذیرفت.

"واسیلی نبنزیا"، نماینده روسیه به عنوان رییس دوره ای شورای امنیت اظهار داشت : هنوز تحقیقات مستند و جامعی در خصوص حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان انجام نگرفته و در نتیجه، زمان مناسبی برای صدور بیانیه شورای امنیت نیست.

دولت ترامپ بدون اینکه هیچ گونه شواهد و مدارکی ارائه کند ، انگشت اتهام را درباره حمله تاسیسات نفتی در شرق عربستان متوجه ایران کرده است. واشنگتن نه فقط در این مساله بلکه در موارد قبلی مانند آتش سوزی نفتکش ها در تنگه هرمز نیز تهران را مسئول این وقایع اعلام کرده بود. هدف دولت ترامپ از مطرح کردن این گونه اتهامات بی پایه و اساس، ایجاد اجماع بین المللی و تشدید فشارها علیه ایران است.

مایک پمپئو وزیرامور خارجه در تلاش برای تقویت ایران‌ هراسی در جهان، مدعی شد «از تمام کشورها می‌خواهیم علنا و یکصدا، حملات ایران را محکوم کنند.»

این مقام آمریکایی در حالی مدعی نقش ایران در این حملات شده که هیچ مدرکی در این باره ارائه نداده و صرفاً رویه اتهام زنی بی اساس را در پیش گرفته است. ادعای مقامات ارشد آمریکایی از جمله پمپئو مبنی بر دست داشتن ایران در عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان، واکنش‌ های منفی متعددی را حتی در داخل آمریکا به همراه داشته است.

سناتور "کریس مورفی" ازحزب دموکرات، با «غیرمسئولانه» دانستن چنین اظهاراتی، در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «این یک ساده‌ سازی غیرمسئولانه و نحوه وارد شدن ما به جنگ‌های کم‌خردانه است.»

البته واشنگتن ناچار است چنین رویکردی را در پیش بگیرد زیرا هر گونه اعتراف به نقش مقاومت یمن در انجام دادن این حملات به معنای اذعان به ناتوانی سعودی ها در مقابله با حملات پهپادی و موشکی انصار الله یمن بوده و در عین حال سبب طرح این پرسش می شود که فایده خریدهای تسلیحاتی دهها میلیارد دلاری رژیم سعودی از آمریکا از جمله خرید و استقرار سامانه های ضد موشکی و ضد هوایی پاتریوت چه بوده است؟

در عین حال نه فقط رقبای بین المللی آمریکا مانند روسیه ادعای مداخله ایران را در حملات اخیر به عربستان نپذیرفته اند که حتی شرکای اروپایی واشنگتن نیز چنین مساله ای را بدون انجام شدن تحقیقات کافی و مستدل، نامعتیر تلقی می کنند. اکنون واشنگتن در آخرین تلاش خود در این زمینه در شورای امنیت سازمان ملل نیز با ناکامی مواجه شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 29 شهریور 1398 - 18:23:54