سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان ؛ سفری بی ثمر

جمعه 29 شهریور 1398 - 12:18:9
سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان ؛ سفری بی ثمر

تهران - الکوثر : عمران خان نخست وزیر پاکستان که قصد سخنرانی در اجلاس عمومی سازمان ملل را دارد پیش از عزیمت به آمریکا برای چهارمین بار در طول یک سال اخیر به عربستان رفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان در حالیست که دولت پاکستان در یکسال گذشته برای حل مشکلات مالی، حدود پنج میلیارد دلار از کشورهای عربستان و امارات وام دریافت کرده است.

بانک مرکزی پاکستان، بدهی های خارجی این کشور را در سال گذشته 95 میلیارد و 340 میلیون دلار اعلام کرده بود.

سفر عمران خان به عربستان در شرایطی که پاکستان پس از لغو خودمختاری کشمیر از سوی دولت و پارلمان هند،بخش عمده ظرفیت های سیاست خارجی را خود برای بین المللی کردن پرونده کشمیر و جلب توجه جامعه جهانی به تضییع حقوق اولیه ساکنان این منطقه اختصاص داده است، می تواند بخشی از این تلاش ها در این زمینه باشد. 

از نظر عمران خان و دولت پاکستان ،اولین واکنش ها به لغو خود مختاری منطقه مسلمان نشین کشمیرتحت کنترل هند باید از سوی جهان اسلام و به خصوص کشورهای بزرگ اسلامی صورت گیرد که البته تاکنون کشورهایی همانند عربستان بنا به برخی ملاحظات ازمحکومیت این اقدام دهلی نو خودد اری کرده اند. 

«علی رضا نقوی» رئیس سابق جامعه امامیه پاکستان می گوید :« کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همیشه به‌جای حمایت از مردم مظلوم کشمیر از هندی‌ها جانبداری کرده‌اند و بنابراین نباید از آن‌ها توقع انصاف داشته باشیم.» 

در حالی عربستان تاکنون به تشدید سیاست های سرکوبگرانه هند در کشمیر و حبس خانگی ساکنان این منطقه با اعمال حکومت نظامی واکنش نشان نداده است ریاض برغم  اتخاذ سیاست تفرقه افکنانه در برخی کشورهای اسلامی و همچنین حمایت از گروه های تروریستی در این کشورها، همواره خود را مدعی رهبری جهان اسلام دانسته است. 

 عمران خان در شرایطی برای جلب توجه مقامات عربستان به مسئله کشمیر و محکومیت اقدامات هند در این منطقه به ریاض رفته است که در سال های اخیر حکام سعودی با نادیده گرفتن آرمان مردم مسلمان فلسطین، با رژیم صهیونیستی روابط آشکار و پنهان داشته است و از همکاری با این رژیم غاصب علیه برخی کشورهای اسلامی بیمی نداشته است. 

نخست وزیر پاکستان به این امید که بتواند نظر مثبت مقامات عربستان برای حمایت از حقوق تضییع شده مردم مسلمان کشمیر جلب کند به ریاض رفته است در حالی که آل سعود نزدیک به پنج سال است با انواع بمب ها و موشک های پیشرفته ،مردم مسلمان یمن را آماج حملات مرگبار خود قرار داده است که هزاران نفر کشته و زخمی نتیجه این سیاست ماجراجویانه عربستان محسوب می شود.

«فامیل جعفراف» کارشناس مسائل خاورمیانه در روسیه می گوید :« دولت عربستان به طور مستقیم در کشتار مسلمانان بی گناه یمنی شرکت کرده و تروریست ها را به کشورهای همسایه ازجمله عراق و سوریه اعزام می کند که تا کنون این جنایتکاران هزاران مسلمان را قتل عام کرده اند.» 

با توجه به آنکه مقامات عربستان دریکی از بزرگترین جنایت ها ضد مسلمانان در یمن نقش اصلی را دارند و با اقدامات منافقانه خود در کشورهای اسلامی همسایه از تروریسم علیه مردم این کشورها حمایت می کنند،توقع عمران خان برای حمایت ریاض از مردم ستمدیده کشمیر و محکومیت اقدام دولت هند،بسیار تعجب برانگیز است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 29 شهریور 1398 - 12:5:50