بازگشت آوارگان سوری ، اعتماد به نظام سوریه

پنج شنبه 28 شهریور 1398 - 22:34:3
بازگشت آوارگان سوری ، اعتماد به نظام سوریه

تهران - الکوثر : وزارت کشور اردن اعلام کرد که از 15 اکتبر سال گذشته تاکنون 153 هزار آواره سوری به کشور خود بازگشته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، یکی از مهمترین تبعات بحران 9 ساله سوریه این است که تقریباً نیمی از جمعیت 24 میلیونی این کشور در اثر خشونت های گسترده و رفتارهای غیرانسانی گروههای تروریستی، با ترک منازل شان در داخل و خارج از این کشور آواره شده اند. بیش از 6 میلیون سوری در داخل این کشور و مطابق گزارش 19 ژوئن 2019 کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، 6 میلیون و 700 هزار سوری نیز در خارج از این کشور آواره شده اند. بنابراین، آوارگی یکی از تبعات اصلی و وخیم جنگ نظام سوریه با تروریستهای چندملیتی و حامیان آنها بود.

مطابق گزارش کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد شمار کل آوارگان در جهان به حدود 71 میلیون نفر رسیده است که می توان گفت از هر 10 آواره در جهان یک نفر آن از اتباع سوریه است.

طی سال های اخیر روند آوارگی از سوریه به نوعی متوقف و روند بازگشت آوارگان به کشورشان تسریع شده است. برای مثال، 315 هزار آواره سوری از سال 2015 به بعد از ترکیه و مطابق اعلام وزارت کشور اردن، 153 هزار نفر از اکتبر 2018 تاکنون یعنی طی حدود یک سال اخیر از این کشور به سوریه بازگشته اند. حدود 300 هزار آواره سوری نیز از لبنان به کشورشان بازگشته اند.

بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حاوی نکته های مهم است. اولین نکته این است که بازگشت آوارگان که حدود 80 درصد از آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند، به منزله وفاداری آنها به وطن شان است و خشونت بیش از اندازه تروریستها سبب آوارگی آنها شده بود.

دومین نکته این است که مردم آواره سوریه با بازگشت به این کشور امیدوار هستند که روال عادی زندگی شان و همچنین کسب و کار را در وطن شان احیا کنند. در واقع، بازگشت آوارگان سوری به کشورشان به معنای بازگشت آنها به زندگی است.

سومین نکته این است که بازگشت آوارگان سوری به سوریه به معنای اعتماد آنها به نظام سیاسی و ارتش این کشور برای پاکسازی کامل سوریه از اشغال گروههای تروریستی و همچنین حمایت آنها از فرآیند مبارزه با تروریستها است.

چهارمین نکته این است که آوارگان سوری در حالی به کشورشان بر می گردند که به خصوص آمریکا و متحدانش با تلاش بسیار و بهره گیری از مزایای مادی سعی کردند مانع بازگشت این آوارگان شوند. یکی از دلایل این رویکرد غرب به خصوص آمریکا در ممانعت از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان این است که بازگشت آوارگان به منزله پذیرش پیروزی نظام سوریه و متحدانش در جنگ با تروریستها است و آمریکا نمی خواهد این موضوع را بپذیرد.

از سوی دیگر، آمریکا بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را به برگزاری انتخابات در سوریه مشروط کرده است زیرا می خواهد با اعمال فشار بر آوارگان سوری، آراء آنها را در جهت مخالفت با بشار اسد سازماندهی کند. در همین حال، آمریکا با کارشکنی در مسیر بازگشت آوارگان سوری به کشورشان سعی دارد به گروههای تروریستی که در سوریه و به خصوص در استان ادلب همچنان حضور دارند و با نظام سوریه می جنگند، روحیه بدهد و به نوعی از آنها حمایت کند. بنابراین، بازگشت آوارگان سوری به کشورشان به معنای شکست تلاش های 9 ساله مخالفان نظام سوریه به خصوص آمریکا نیز است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 28 شهریور 1398 - 20:50:58