هشدار نخست وزیر پاکستان درباره جنگ اتمی با هند

سه شنبه 26 شهریور 1398 - 14:46:32
هشدار نخست وزیر پاکستان درباره جنگ اتمی با هند

تهران - الکوثر : عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت اگر جنگ بین هند و پاکستان آغاز شود پایان آن با شلیک موشک‌های هسته‌ای خواهد بود و این می‌تواند سبب نابودی تمام منطقه شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «عمران خان » ضمن هشدار به تمام کشورهای جهان در خصوص نبرد اتمی احتمالی بین پاکستان و هند اعلام کرد، تاثیرات منفی این جنگ دامن گیر همه خواهد شد لذا همه باید برای حل مشکل کشمیر تحت کنترل هند تلاش کنند.  

دولت هند از 42 روز پیش ضمن اعمال حکومت نظامی در کشمیر تمام مسیرهای مواصلاتی به این منطقه را بسته و مردم را درخانه ها حبس کرده است.  
سخنان عمران خان درباره آنکه چنانچه جنگی بین پاکستان و هند بروز کند، این نبرد تمام عیار با شلیک موشک های هسته ای پایان خواهد یافت بیش از آنکه نشانه ای از آمادگی برای رویارویی نظامی دو کشور باشد؛ با هدف وادار کردن جامعه جهانی و به خصوص قدرت های بزرگ به ورود به پرونده کشمیر پس از لغو خود مختاری این منطقه است که  بحران در روابط دهلی نو و اسلام آباد را تشدید کرده است.

برغم آنکه هند و پاکستان دارای سلاح هسته ای هستند اما هر دو کشور گاها با وجود طرح برخی تهدیدات اتمی ضد یکدیگر، بخوبی می دانند که در شرایط کنونی و بر اساس ترتیبات موجود در نظام بین الملل امکان استفاده از تسلیحات اتمی در جنگ احتمالی وجود ندارد.به همین دلیل است که هر گاه تهدید به حمله هسته ای از سوی کشوری مطرح می شود جامعه جهانی چندان انرا جدی نمی گیرد.

با توجه به مناقشه طولانی مدت در روابط هند و پاکستان تهدید به حمله اتمی در اوج تنش های دو کشور یا در فضای انتخابات که تهییج ملی گرایی کاربردی انتخاباتی پیدا می کند ، معمولا مطرح می شود که نارندرا مودی نخست وزیر هند در دوران تبلیغات انتخابات پارلمانی این کشور در ماه می گذشته آن را در یک تجمع انتخاباتی مطرح کرد که با واکنش تند مقامات اسلام اباد روبرو شد. 

بنابراین تهدید  متقابل به حمله اتمی از سوی  هند و پاکستان اگر چه ممکن است به دلیل ماهیت غیر متعارف این تهدید تا اندازه ای برای مردم دو کشور  و حتی منطقه نگران  کننده باشد اما مقامات دهلی نو و اسلام اباد ودیگر کشورها طرح چنین مطالبی را جدی نمی گیرند زیرا ساختار موجود در عرصه بین المللی چنین امکانی را فراهم نمی کند.
درشرایطی که پس از لغو خود مختاری کشمیر راهبرد اصلی پاکستان بین المللی کردن پرونده کشمیر و جلب نظر قدرت های بزرگ و نهادهای مهم واثر گذار منطقه ای و بین المللی برای اعمال فشار اقتصادی و سیاسی بر هند برای تجدید نظر در این تصمیم است ، سخنان عمران خان درباره لزوم توجه جامعه جهانی به پیامدهای جنگ بین اسلام اباد  و دهلی نو که به نبرد اتمی ختم می شود تلاشی برای وادار کردن بازیگران مهم عرصه بین المللی به ورود موثر به مسئله کشمیر است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 26 شهریور 1398 - 14:34:37