دیدار روحانی و اردوغان درآنکارا ؛ گسترش مبادلات تجاری و همکاریهای دفاعی و امنیتی در منطقه

سه شنبه 26 شهریور 1398 - 10:8:43
دیدار روحانی و اردوغان درآنکارا ؛ گسترش مبادلات تجاری و همکاریهای دفاعی و امنیتی در منطقه

تهران - الکوثر : روابط ایران و ترکیه همواره صمیمانه و برادرانه بوده و دو دولت و مردم دو  کشور در شرایط مختلف در کنار هم ایستاده‌اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در حاشیه پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا، در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ، با بیان این نکته از آغاز  مرحله تازه ای از  روابط ایران و ترکیه خبر داد.  

روحانی با تاکید بر اینکه گسترش همکاری تجاری ایران و ترکیه با استفاده از پول ملی در مناسبات اقتصادی دو کشور تحرک و جهش ایجاد می‌کند ، افزود: ایران از حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی ترکیه در اجرای پروژه های مشترک استقبال می کند. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به روابط روبه توسعه ایران و ترکیه  با بیان اینکه تحریم های آمریکا علیه ایران غیر سازنده است تاکید کرد: ایران و ترکیه در روزهای سخت در کنار هم ایستاده و خواهند ایستاد. 

همکاری تجاری بین دو کشور با استفاده از پول‌های ملی در یکسال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، میزان مبادلات تجاری ایران و ترکیه بر اساس پول ملی دو کشور را در حال حاضر 34 درصد اعلام کرده است .انتظار می رود که با برگزاری بیست و هفتمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ترکیه در روزهای آینده، فرصت های تازه ای  برای توسعه بیش از پیش همکاری های فی مابین در حوزه های مختلف فراهم شود.

در این چارچوب  تشکیل شهرک های صنعتی مشترک در مناطق مرزی  یکی از گام های مهمی محسوب می شود که نقش زیادی در توسعه و رفاه مردم منطقه نیزخواهد داشت.

"محمد پرینچک"، کارشناس ترک معتقد است :"ترکیه، روسیه، ایران وهمچنین جمهوری آذربایجان می‌توانند یک اتحادیه قدرتمند اقتصادی ایجاد کنند که به عنوان یک ضامن امنیت در کل منطقه تبدیل شده و انگیزه‌ای برای توسعه و رونق آن شود."

ایران ؛ روسیه و ترکیه دریک همکاری راهبردی  در مبارزه با داعش و تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه  بوده اند.از این دید گاه  مناسبات سه کشور از اهمیتی چند وجهی برخورداراست .این همکاری  اکنون نیز با  تمام ظرفیت  ادامه دارد . در همین خصوص سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در پنجمین دور از رایزنی‌های خود در چارچوب  روند مذاکرات " آستانه"، تصریح کردند؛ باید به دولت سوریه برای مبارزه با باقیمانده تروریست‌ها به ویژه منطقه ادلب و شرق فرات کمک کرد و همکاری ها تا ریشه‌کن شدن تروریست در منطقه ادامه یابد.

در همین راستا امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران که به همراه رئیس جمهوری اسلامی ایران به آنکارا سفر کرده است ، در دیدار با «خلوصی آکار»Hulusi Akar وزیر دفاع ترکیه در باره مسائل امنیتی و دفاعی منطقه تبادل نظر کرد.

ماهیت  مذاکرات آستانه در واقع تلاش برای حل اختلافات در سوریه است .ایران ، روسیه وترکیه با تاکید بر حفظ یکپارچگی سوریه ،مخالف تقسیم اینکشور و ایجاد اقلیم‌های غیر قانونی و مناطق خاکستری برای تشکیل گروه‌های تروریستی مختلف در قلمرو آن هستند. از اینرو سه کشور ضامن آتش بس در سوریه  برادامه تلاش های سازمان ملل برای  تقویت مذاکرات سوری -سوری برای حل اختلافات دراین کشورتاکید دارند .

اردوغان درارزیابی نتایج این همکاری می گوید  :همکاری‌های سه جانبه در قالب روند آستانه تا کنون نتایج بسیار خوبی برای ثبات و امنیت سوریه و منطقه داشته و توافقات سه کشور از تراژدی انسانی در مناطق مختلف جلوگیری کرده است.

علاوه براین دستاوردها ؛پیشرفت های قابل توجهی  نیز برای گسترش همکاری ها در بخش دفاعی میان سه  کشور حاصل شده است. مجموعه این مولفه ها و محورهای مذاکرات روسای جمهوری ایران ، ترکیه و روسیه نشان می دهند که در بطن همکاری های سه جانبه ، زمینه های  مهم و راهبردی برای توسعه مناسبات  وجود دارد که در ادامه روند ایستادگی در مقابل سیاست های مداخله جویانه امریکا در منطقه نقشی تعیین کننده  دارد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 26 شهریور 1398 - 10:5:54