سی‌امین جمعه، عقربه اعتراضات الجزایر همچنان می‌چرخد

شنبه 23 شهریور 1398 - 13:46:36
سی‌امین جمعه، عقربه اعتراضات الجزایر همچنان می‌چرخد

تهران- الکوثر: الجزایری‌ها برای سی‌امین جمعه متوالی با تاکید بر مطالبات خود از زمان برکناری "بوتفلیقه" رییس جمهوری سابق این کشور، به خیابان‌ها آمده و انتخابات سالم و بی‌طرفانه را در الجزایر خواستار شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  سی جمعه می گذرد و مردم الجزایر همچنان به دنبال تحقق خواسته های خود به خیابان ها می آیند و با تجمع در شهرهای بزرگ این کشور شاخ آفریقا مطالبات خود را به شکلی کاملا مدنی از دولت الجزایر طلب می کنند.
تظاهرات در الجزایر از زمانی شروع شد که "عبدالعزیز بوتفلیقه" رییس جمهوری سابق این کشور خود را برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد، اما مردم این کشور  با آمدن دوباره بوتفلیقه مخالف کردند، زیرا معتقد بودند که وی برای اداره حکومت ناتوان است و اطرافیانش به جای او الجزایر را اداره می کنند.
به دنبال اعتراضات مردمی در الجزایر طی هفته های متوالی، بوتفیلقه مجبور شد پس از بیست سال حکومت در سن ۸۲ سالگی قدرت را کنار بگذارد، ناگفته نماند که کناره گیری وی با اعمال فشار ارتش این کشور نیز همراه بود.

پس از  برکناری وی، ارتش الجزایر به فرماندهی "قاید صالح" تلاش کرد تا با صدور بیانیه هایی خود را در این اعتراضات توام با مردم نشان دهد تا  بتواند در مرحله بعدی قدرت در الجزایر، سهم بزرگی در تعیین شخص اول حکومت این کشور داشته باشد.
اما مردم الجزایر اعتراضات خود را متوقف نکرده و این بار علیه دولت نظامی و باقیمانده دولتمردان منسوب به بوتفلیقه روانه خیابان ها شدند.
پس از برکناری بوتفلیقه، در آوریل ۲۰۱۹ (فرروردین –اردیبهشت ۹۸) "عبدالقادر بن صالح" رییس شورای امت طبق ماده ۱۰۲ قانون اساسی، به صورت موقت قدرت را در الجزایر دست گرفت تا طی یک دوره ۹۰ روزه، به عنوان رییس جمهوری موقت کشور را اداره کند و پس از فراهم آمدن مقدمات برگزاری انتخابات دولت جدید بر سرکار بیاید.
با اینکه مهلت ۹۰ روززه بن صالح نیز به اتمام رسیده، اما هنوز انتخابات در الجزایر برگزار نشده و مردم این کشور در اعتراضات خود خواستار دولتی مدنی و برکناری تمام مقامات دولت قبل هستند.
تابلوهایی که در دست معترضین الجزایری در تظاهرات دیده می شود حاکیست که مردم این کشور زیر بار انتخاباتی با "زدوبند" و یا دولتی نظامی نمی روند و دولتی مدرن را خواستار هستند.
هفته گذشته با تشدید فشارها از سوی مردم الجزایر و ادامه تظاهرات در سراسر این کشور، منابع بلندپایه الجزایری اعلام کردند که "نورالدین بدوی" نخست وزیر این کشور به منظور تسهیل در روند اجرای انتخابات، استعفا می کند.  
کنار رفتن بدوی مهمترین خواسته معترضان الجزایری است، اما قاید صالح معاون وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک ارتش الجزایر با صدور بیانیه ای از وی حمایت کرد.
کارشناسان معتقدند در نهایت ارتش الجزایر هم به مطالبات مردم این کشور تن خواهد داد و انتخابات در الجزایر به زودی برگزار خواهد شد.


شنبه 23 شهریور 1398 - 11:47:49

دسته بندی :