سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به چین

چهار شنبه 20 شهریور 1398 - 16:7:6
سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به چین

تهران - الکوثر : سردار سرلشکر پاسدار "محمد باقری" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) به وقت محلی در راس یک هیات عالی رتبه به منظور دیدار با مقامات نظامی چینی، وارد پکن، پایتخت این کشور شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بررسی تحولات منطقه ، تعمیق روابط دوجانبه دفاعی و گسترش همکاری‌ها از مهمترین اهداف سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در سفر به چین است.

روابط نظامی ایران و چین شاید به اندازه روابط اقتصادی دو طرف عمیق و پردامنه نباشد، اما از اهمیتی راهبردی برخورداراست. این بخش از مناسبات  با سفر امیردهقان وزیر دفاع وقت ایران به چین درسال 2014 شکل گرفت   .  در نوامبر 2016  وزیر دفاع چین نیز در  تهران با مقام های نظامی ایران دیدار کرد . "چانگ وان چوان" وزیر دفاع چین در سفرش به تهران  از تمایل پکن برای افزایش همکاریها با ایران و تقویت روابط دوستانه نظامی میان دو کشور خبر داد و تاکید کرد ؛  اشتراک منافع و تفاهم ایران و چین در مسائل مختلف  جهانی و منطقه‌ای راه را برای توسعه همکاری‌های دفاعی ــ نظامی میان دو کشور کاملاً هموار کرده است.

درهمین راستا در سفر وزیر دفاع چین به تهران یک تفاهمنامه دفاعی بین دو کشور امضا شد که پایه‌ای برای توسعه روابط نظامی دو کشور قرار گرفت. تهران و پکن با امضای موافقت‌نامه همکاری دفاعی ــ نظامی  فصل جدیدی را در توسعه روابط و مناسبات دفاعی ــ نظامی ایران و چین آغاز کردند .

"گسترش همکاری‌های دفاعی ــ نظامی" ، "تبادل تجربیات در زمینه‌های نظامی به‌ویژه در حوزه‌های آموزشی" و "مبارزه همه‌جانبه با تروریسم و مؤلفه‌های ناامنی در منطقه" از مفاد این موافقت‌نامه است . 

در ادامه این رفت و امدها ؛امیر حاتمی وزیر دفاع ایران نیز سال گذشته به چین سفر کرد  .دیدارها و رایزنی های مقام های نظامی دو کشور در شرایط کنونی دارای پیام هایی درجهت منافع استراتژیک منطقه ای است. همکاری های امنیتی بین ایران و کشورهای بزرگی مانند  روسیه و چین  که در مسائل منطقه ای و بین المللی دید گاه های مشترک دارند، در مقابله با  یکجانبه گرایی امریکا ؛ حائز اهمیت راهبردی است.

نشریه گلوبال تایمز، در گزارشی دیدارهای مقامات نظامی ایران و چین را با اهمیت توصیف کرده و تصریح می کند ؛ ایران و چین در عرصه های گوناگون روابط خوبی دارند و همکاری در زمینه های دفاعی نیز می تواند تکمیل کننده مناسبات موجود باشد.

از نگاه تحلیلگران مسایل سیاسی با توجه به سطح قابل توجه همگرایی بین تهران و پکن در مسایل منطقه ای و بین المللی  ؛ تقویت این بخش از همکاری ها می‌تواند ثمرات فراوانی برای هردو کشور بدنبال داشته باشد .بویژه آنکه ایران و چین هر دو منافع مشترکی در حفظ ثبات و امنیت منطقه از جمله در خلیج فارس و تنگه هرمز دارند . 

«دریا دار امیرحسین آزاد» فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش ایران درارزیابی اهمیت این همکاری ها می گوید :

"سطح روابط سیاسی و دیپلماسی دفاعی ایران و چین در راستای تامین امنیت و حفاظت از آبهای حوزه اقیانوس هند و چهار راه دریایی به گونه ای است که هم پوشانی دفاعی و امنیتی دارد. "

چین براساس مولفه ای اقتصادی و امنیتی  متمایل به ایفای نقش راهبردی  در حوزه ها و مناطق استراتژیک دریایی است و برای نقش  ایران به عنوان کشور بزرگ منطقه ،اهمیت ویژه ای قائل است. ایران نیز معتقد به همگرایی  برای حفظ امنیت ، با همکاری کشورهای مستقل است.از اینرو تقویت همکاری های امنیتی و نظامی بین ایران و چین از یکسو می‌تواند نقطه تحول جدیدی در همکاری های دو جانبه باشد . از سوی دیگراین همکاری دارای آثار مهم منطقه ای و بین المللی است که  با توجه به بحران ها و تهدیدهای ناشی از سیاست های یکجانبه امریکا در نظام  بین الملل ، ازاهمیتی استراتژیک برخوردار است . سفر سرلشکر باقری به چین نیز تاکیدی بر تقویت این جنبه از روابط دو کشوراست . بویژه آنکه چین وایران درخصوص شرایط منطقه به ویژه بحران آفرینی‌هایی امریکا در غرب آسیا نگرانی های مشترک دارند .   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 20 شهریور 1398 - 16:5:41