چرا جامعه افغانستان از توافق آمریکا و طالبان نگران است؟

دو شنبه 18 شهریور 1398 - 17:53:24
چرا جامعه افغانستان از توافق آمریکا و طالبان نگران است؟

تهران- الکوثر: جامعه افغانستان و برخی شخصیت های بین المللی در مورد تبعات توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان اظهار نگرانی می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، جامعه افغانستان و برخی شخصیت های بین المللی در مورد تبعات توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان اظهار نگرانی می کنند. به عقیده‌ آنها صلح با طالبان با توجه به افزایش عملیات تروریستی این گروه هیچ ضمانتی برای استقرار صلح در این کشور ندارد و در نهایت به ضرر مردم افغانستان است و این کشور را دچار خشونت های بیشتر خواهد کرد.

دولت کابل که در ظاهر از پشتیبانی غرب برخوردار است، گفته است، توافقنامه طالبان و ایالات متحده این ضمانت را نمی دهد که طالبان پس از خروج  نیروهای بین‌المللی از افغانستان به وعده‌های خود عمل کنند.
 ریاست جمهوری افغانستان در مورد توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان نگرانیهای جدی دارد. سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه گذشته در صفحه تویتیر خود نوشت؛" حکومت افغانستان هم مثل مقامهای پیشین و سناتوران آمریکایی در مورد توافقنامه صلح نگرانی دارد."

9 دیپلمات و سفیر آمریکا که سالهای پیشین در امور افغانستان سمت و نقش داشته اند هفته گذشته در یک بیانیه مشترک گفتند، اگر ایالات متحده نیروهایش را پیش از رسیدن به توافق صلح واقعی با طالبان از افغانستان بیرون کند، احتمال دارد این کشور با یک جنگ داخلی رو به رو شود.

آنها هشدار دادند که پیش نویس توافقنامه آمریکا و طالبان در باره خروج نیروهای بین‌المللی اشتباه است و به «جنگ داخلی خطرناک» در افغانستان منجر خواهد شد.
  یک منبع آگاه در دولت  افغانستان، که به دلیل حساسیت موضوع خواست، نامش عنوان نشود به یک رسانه محلی  گفت، این نگرانی ها با تلاش های زلمای خلیلزاد حل شدنی نیست.

«رین کراکر» که در سال 2002 سفیر ایالات متحده در افغانستان بود، گفته است، مذاکرات  بدون حضور دولت افغانستان، این پیام را به طالبان می‌رساند، که دیگر کار آمریکا در افغانستان تمام شده است.
جیمز کنینگام دیگر دیپلمات آمریکایی که در امور افغانستان سمت داشته هم گفته است، پیشنویس توافقنامه آمریکا و طالبان بیشتر روی خروج  نیروهای بین‌المللی از افغانستان متمرکز است، تا ایجاد شرایط برای صلح.
 وی افزوده است، "در بدترین  سناریو، خروج امریکا از افغانستان بسیار زود انجام خواهد شد و این وضعیت سرنگونی دولت و آغاز جنگ داخلی است. این یک فاجعه خواهد بود. "
جیمز دابینس دیگر دیپلمات آمریکایی می‌گوید، نیروهای بین‌المللی باید تا زمانی در افغانستان بمانند، که توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و طالبان نه تنها حاصل، بلکه اجرا شود.  
کراکر گفته است، آمریکا سرمایه زیادی در افغانستان نمی‌پردازد، حدود سه درصد بودجه نظامی سالانه خود را در این کشور هزینه می‌کند. به گفته او، در عوض این هزینه کم  بیمه ای است برای پیشگیری از تکرار حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001. اشاره‌ او به حمله‌های تروریستی در ایالات متحده است، که از سوی گروه القاعده  شکل گرفته بود گروهی، که رهبرانش از سوی طالبان در افغانستان پناه داده شده بودند.
 رین کراکر افزوده است؛ "ما به جای این که جنگ را به پایان برسانیم، یک جنگ داخلی جدید، بزرگتر و خطرناکتر را ایجاد خواهیم کرد." 

منبع: ایرنا 



برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 18 شهریور 1398 - 17:51:27