کمالوندی: گازدهی به سانتریفیوژهای جدید در گام سوم کاهش تعهدات برجام

شنبه 16 شهریور 1398 - 10:47:12
کمالوندی: گازدهی به سانتریفیوژهای جدید در گام سوم کاهش تعهدات برجام

تهران- الکوثر: سخنگوی سازمان انرژی اتمی جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری امروز شنبه خود درباره جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجام گفت: بعد از برجام با بدعهدی هایی مواجه شدیم که اوج آن خروج آمریکا از این توافق بود. نظام تصمیم گرفت توازنی را در تعهدات ایجاد کند یا طرف مقابل به تعهدات خود برگردد.

وی افزود: یکی از تعهدات ایران در برجام مربوط بازطراحی رآکتور اراک است. دیگری مربوط به تولیدات آب سنگین است. موضوع سوم بازفرآوری سوخت مصرف شده هست. موضوع دیگر غنی سازی به لحاظ سطح هست. موضوع بعد تحقیق توسعه هست. سه موضوع دیگر فردو، میزان ذخایر و نظارت ها و دسترسی های آژانس است.

کمالوندی ادامه داد: از این 7 موضوع عملا ما 4.5 موضوع را انجام داده ایم (کاهش تعهدات) و موضوعات باقیمانده به لحاظ مختصر باقی مانده است.

وی گفت: تغییرات در تحقیق و توسعه رفتن به سمت یک میلیون سو را تسهیل می کند. ما می توانیم بر اساس تغییراتی که شکل می گیرد یک میلیون سو را هم محقق‌ کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: درباره بندهای 23 تا 43 ما 8 موضوع داریم که چهار موضوع الان اتفاق افتاده است. برخلاف برخی گزارش‌ها، محدودیتی برای مسیر غنی سازی ما وجود نداشته است.

کمالوندی افزود: چهار موضوع امروز انجام شد. ماشین های تحقیق و توسعه ما به انباشت ذخایر کمک خواهند کرد. این از دیروز انجام شد و امروز به آژانس اعلام شد. ماشین ای ار 6 هست (IR6s) هست که گاز دهی آن شروع شده. زنجیر 20 تایی آی ار 4 هم شروع شده. آی ار 6 هم بصورت زنجیره 20 تایی از دیروز شروع شده و گازدهی شده.

وی درباره سفر مدیر کل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: از مدیرکل موقت آژانس دعوت کرده بودیم تا به تهران بیاید. فردا به ایران می آید و با صالحی و ظریف دیدار می کند.

در حال تکمیل...


شنبه 16 شهریور 1398 - 10:45:59