ادامه سردرگمی آل سعود در جنگ یمن

پنج شنبه 14 شهریور 1398 - 9:20:35
ادامه سردرگمی آل سعود در جنگ یمن

تهران - الکوثر : آل سعود در حالی به جنگ علیه یمن ادامه می دهد که سردرگمی شدید آن هم در ادامه جنگ و هم در تحولات جنوب یمن آشکار شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، الگوی رفتاری عربستان سعودی در یمن در حال حاضر دو بعد دارد. بعد نخست ، بمباران کورکورانه و بی هدف مناطق مختلف این کشور است. در همین راستا ، جنگنده های سعودی یکشنبه گذشته یک زندان اسرای جنگی را در استان ذمار در 99 کیلومتری جنوب صنعاء، پایتخت این کشور هدف حمله قرار داد که مطابق اعلام وزارت بهداشت یمن تا کنون جسد 123 نفر از قربانیان این حمله از زیر خرابه ‌های این زندان بیرون کشیده شده است و همچنان شماری مفقود هستند.

حمله های این چنینی نشانه آشکاری از سردرگمی آل سعود و بی هدف بودن ادامه جنگ است. این وضعیت به نحو بارزتری در جنوب یمن دیده می شود و نشانه های بیشتری در این خصوص وجود دارد که بعد دوم الگوی رفتاری آل سعود را تشکیل می دهد.

اختلاف میان امارات و عربستان در جنوب یمن شدت پیدا کرده و جنوب به عرصه " حیثیتی " برای ریاض تبدیل شد. بر این اساس ، آل سعود بر شمار مزدوران و تجهیزات نظامی خود در مناطق جنوبی یمن افزوده است. 

خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت: " جنگ در جنوب یمن طی هفته ‌های اخیر جبهه جدیدی را ایجاد کرده که مرکز این جنگ در عدن بوده است. "

آل سعود از یک سو با افزایش شمار نظامیان و تجهیزات نظامی به خصوص در استان های شبوه و ابین تلاش دارد مانع تغییر موازنه قدرت در جنوب به نفع شورای انتقالی جنوب شود و از سوی دیگر از طریق مذاکره با شورای انتقالی جنوب تلاش دارد این شورا را به فعالیت در چارچوب دولت مستعفی یمن مجاب کند. بر این اساس، هیأت شورای انتقالی جنوب یمن به ریاست «عیدروس قاسم الزبیدی» برای دومین بار طی دو هفته اخیر به دعوت وزارت خارجه عربستان جهت مذاکره با آل سعود به جده سفر کرد.

این رویکرد بیش از همه گویای سردرگمی آل سعود در جنگ یمن است زیرا اختلاف میان شورای انتقالی و ریاض، اختلاف سطحی نیست بلکه طرفین در موارد مختلف اختلاف مبنایی و ریشه ای دارند. شورای انتقالی خواستار جدایی جنوب از شمال یمن است، اما عربستان جدایی جنوب را در شرایط کنونی سازگار با منافع خود نمی داند زیرا انصارالله در شمال دولت تشکیل داده است.

شورای انتقالی جنوب، دولت مستعفی و به خصوص منصور هادی را فاقد مشروعیت می داند و همچنین با حزب اخوانی الاصلاح مخالف است، در حالی که عربستان فعالیت در چارچوب دولت مستعفی و با حضور حزب اخوانی الاصلاح را پیگیری می کند. در چنین شرایطی ، به نظر نمی رسد اهداف عربستان سعودی از مذاکره با شورای انتقالی تامین شود.

نکته پایانی این است که آل سعود سعی دارد از طریق مذاکره با شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است ، مانع فروپاشی کامل ائتلاف علیه یمن شود، اما به نظر می رسد که به زودی خبر فروپاشی این ائتلاف به طور رسمی منتشر می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 14 شهریور 1398 - 9:10:39