پایان نهمین دور گفت و گو های طالبان و آمریکا بدون توافق

دو شنبه 11 شهریور 1398 - 8:43:17
پایان نهمین دور گفت و گو های طالبان و آمریکا بدون توافق

تهران- الکوثر: نهمین دور گفت و گوهای آمریکا با گروه طالبان در دوحه قطر بدون توافق نهایی به پایان رسید و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا ادعا کرد کرد در آستانه توافقی هستیم که خشونت ها را کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  نماینده آمریکا در امور صلح ادعایی در افغانستان روز یکشنبه با اعلام پایان دور نهم گفت و گوهای آمریکا با گروه طالبان در دوحه مدعی شد که آمریکا در آستانه توافقی است که خشونتها را کاهش خواهد داد.  زلمی خلیلزاد صبح یکشنبه در پیامی توییتری نوشت: ما این دور از گفت و گوها با طالبان را در دوحه به پایان رساندیم و من امروز برای مشورت به کابل سفر خواهم کرد.

خلیلزاد افزود: ما در آستانه توافقی قرار داریم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغانها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح با عزت و پایدار و یک افغانستان متحد و بااقتدار که ایالات متحده، متحدینش و هیچ کشور دیگری را تهدید نکند، با هم بنشینند.

ادعای نماینده آمریکا درباره نزدیک بودن به توافق با طالبان و کاهش خشونت چند ساعت پس از آن مطرح شد که یک انفجار شدید در شهر قندوز در شمال افغانستان پس از یک روز درگیری های شدید بین گروه طالبان با نیروهای امنیتی، ۱۰ تن کشته و ۱۱ تن دیگر مجروح شدند. ، فرماندۀ پلیس ولایت قندوز  نیز در میان مجروحان است. این انفجار در پایان یک روز پر از نبرد در شهر قندوز روی داد؛ نبردهایی که از جمعه‌شب آغاز شد و تا بعدازظهر شنبه ادامه داشت.

منابع خبری افغانستان به نقل از اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع گزارش دادند که در نبردهای روز شنبه ۹ تن از نیروهای امنیتی و ۳۶ جنگجوی طالبان کشته شدند.

ادعاهای آمریکا درباره صلح با طالبان با واکنشهایی در فضای مجازی رو به رو شده است. یک خبرنگار افغانستانی در واکنش به اظهارات نماینده آمریکا، با انتشار تصویر یکی از نیروهای امنیتی کشته در قندوز به همراه فرزندانش، نوشت: "خلیلزاد از چند قدمی صلح امریکایی و طالبانی سخن می زند. دیروز طالبان این مرد را مثل ده ها کشته دیگر، سلاخی کردند. چند کودک را بی پدر و چندین خانواده را در خون نشاندند. سربازان افغانستان در کجای این صلح اند؟ این چه صلح است که با خون رقم می خورد هر روز؟ کدام صلح؟ "

دور نهم مذاکره میان گروه طالبان و هیأت امریکایی در دوحه، پایتخت قطر روز پنج‌شنبه‌ دو هفته پیش (۳۱ مرداد) آغاز شده بود. انتظار می‌رود که دو طرف در این دور از مذاکرات به توافق نهایی دست یابند.

پیشتر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده بود که طرفین تا اول سپتامبر (یکشنبه ۱۰ شهریور) به توافق برسند.  

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا پیش از عزیمت به دوحه برای شرکت در نهمین دور مذاکرات، تاکید کرد که آمریکا برای حل مسائل باقی مانده تلاش می کند و افزود: ما آماده ایم بگذارید ببینیم طالبان هم آماده هستند یا خیر.

تضمین در مبارزه با تروریسم، خروج نیروها، شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دائمی از چهار موضوع اساسی مورد بحث در ۹  دور مذاکرات میان امریکا و طالبان بوده است. قرار است پس از اعلام توافق نهایی آمریکا و طالبان، گفتگوهای بین الافغانی آغاز شود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که آمریکا در حال نزدیک شدن به نهایی کردن توافق با طالبان است هر چند هنوز توافق نهایی نشده و او همچنین گفت که آمریکا پس از توافق با طالبان ۸هزار و ۶۰۰ نیروی نظامی را در افغانستان حفظ خواهد کرد.

 

 


دو شنبه 11 شهریور 1398 - 8:43:6

دسته بندی :